webForumDet fria alternativet

Nu har kapitalismen gått för långt

Politik & samhälle

66 svar · 779 visningar · startad av Räven

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg
Frågan#1

Nu jävlar har de vinstdrivande företagen gått för långt i sina giriga metoder att maximera vinsten till aktieägarna.
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,124577,00.html

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Är det inte "företagsekonomen" Räven som gör en tråd igen. Vi vet ju alla att det som kostar i ett företag är visten till aktieägarna, eller hur ? Nu är du väl ändå ute och cyklar i alla fall.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Hmm... ackordlön?

------------------
Before you criticize someone, walk a mile in his shoes. That way, if he gets angry, he'll be a mile away - and barefoot.

Det va precis det jag satt och tänkte på. Men jag kan ju förstå Räven varför han tycker att det är helt fel. Bäst vore ju att inte jobba alls. Bäst vore ju att låta någonannan betala ens tillvaro.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Jag tror jag dör.
Du har ju verkligen fått det där med vinst runt bakfoten. Vinst är det som blir över efter alla omkostnader inkl alla löner, vinsten delas ut till aktieägarna och inget annat än aktieägarna. Vad har aktieägaren gjort för att göra sig förtjänt av vinsten?.
Fattar du?.

Tycker du att detta är en human arbetsplats?.

Jaha du.

Så att du tycker det är helt ok att sänka lönen om dom går på toaletten för ofta?.

Vinst är det som blir över efter alla omkostnader inkl alla löner, vinsten delas ut till aktieägarna och inget annat än aktieägarna.

Om du inte förstått det ännu så är ett företags mål inte att generera så stor vinst som möjligt som delas ut till aktieägarna. Det är en väldigt grundläggande sak gällande företag.

Man betalas ju av företaget för att göra ett jobb. Om man dessutom jobbar hårt så syns det i lönekuvertet. Är det nått fel med det ?

Vad har aktieägaren gjort för att göra sig förtjänt av vinsten?.

Dom har skjutit till pengar in i företaget. Utan aktieägare så skulle nog Tanscom inte vara så stora som dom är idag.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 21 jan 2002]

Så att du tycker det är helt ok att sänka lönen om dom går på toaletten för ofta?.

Man är ju där för att ta emot samtal och inte för att springa på toan väldigt ofta. Om man nu måste göra det så bör man nog uppsöka läklare eller nått.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Okunnigheten på detta forum var en av skälen att jag la ner att skriva på detta forum. Man orkar helt enkelt inte förklara saker som man gör med barn.

Om du inte förstått det ännu så är ett företags mål inte att generera så stor vinst som möjligt som delas ut till aktieägarna. Det är en väldigt grundläggande sak gällande företag.

Om man verkligen tror på det där så vet jag inte vart man levt under de senaste 20 åren. Hur gammal är du egentligen beatbox?

[Redigerat av Räven den 21 jan 2002]

Okunnigheten på detta forum var en av skälen att jag la ner att skriva på detta forum. Man orkar helt enkelt inte förklara saker som man gör med barn.

Det kom ju från rätt person också. Hur va det med den där "jag älskar Hannes" tråden färessten. Har du sett att det kommit fram bevis som tyder på att den Belgiske fotografen förfalskat sin film ?

Om man verkligen tror på det där så vet jag inte vart man levt under de senaste 20 åren. Hur gammal är du egentligen beatbox?

Jag är 28 och jobbar för ett storföretag och har gjort det de senaste tre åren. Eftersom nivån sjönk som den brukar göra i dina diskussiiner så drar jag mig ur denna. Jag har ingen lust att ta en massa personangrepp från dig.

Det är ganska naturligt att ett företags mål är att försöka behålla så mycket av pengarna som möjligt internt inom företaget och dela ut en liten, liten del till aktieägarna så att dom får avkastning på sina pengar. Ett sorts "tack för att ni investerar pengar i vårat företag".

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Om företaget behåller vinsten drar sig aktieägarna ur. Varför tror du att företagen flyttar ifrån Sverige?, jo för att de kan maximera vinsterna ännu mer i ett land med lägre skatter och löner. Aktieföretagets enda intresse är att generera så stor vinst som möjligt, Inget annat. vad lever du i för slags drömvärld?.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

räv Vad har aktieägaren gjort för att göra sig förtjänt av vinsten?.

Aktieägaren har satt in pengar i företaget vilket gjort att det kan köpa in utrustning och sånt. Utan (aktie)ägare inga pengar, utan pengar ingen utrustning, utan utrustning inget arbete, utan arbete ingen vinst.

box Det är ganska naturligt att ett företags mål är att försöka behålla så mycket av pengarna som möjligt internt inom företaget och dela ut en liten, liten del till aktieägarna så att dom får avkastning på sina pengar. Ett sorts "tack för att ni investerar pengar i vårat företag".

Nej, det håller jag inte med om. Det är helt upp till aktieägarna vilket som ska vara företagets mål. I ett ungt företag som måste göra stora investeringar är det inte ovanligt att aktieägarna beslutar att det inte ska vara någon utdelning alls. I ett "moget" företag däremot brukar aktieägarna vilja att en så stor del som möjligt av vinsten delas ut.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag jobbade på Telias kundtjänst (90 200 o 90 350) till för ganska exakt ett år sen, och anledningen till att jag slutade var att alla kundtjänster bytte inriktning från kundtjänster med kundtjänstmedarbetare till callcenters med innesäljare.

Redan under kundtjänsttiden skedde det viss kontroll över flödena, men när jag slutade hade det drivits in absurdum - det var på minuten bestämt när man kunde gå på rast, ev efterarbete efter ett samtal fick man lägga på hög för att klara av under dagens sista halvtimme och så vidare.

Men vad jag bestämt vänder mig mot är att det skulle vara ackord - inte någonstans i texten nämns detta och så var det inte heller på Telia. Visserligen kan man få en tia per försåld nummerpresentationstjänst till exempel, men det är inte ackord - det är bara att se som en morot.

Slutligen skrämmer detta mig. Jag har inget emot callcenters som fenomen, men för att upprätthålla en anständig kunskapsnivå kryddat med en del personer med spetskompetens är det helt okej - men för detta krävs det att man hela tiden arbetar inom ett och samma område.
I artikeln verkar det som om de svarar på precis allt - hur fan ska man då kunna lära sig knep, genvägar och smidiga lösningar på kniviga problem? Då blir kunskapen platt utan toppar och den generella kunskapsnivån på arbetsplatsen sjunker. :l

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Om man ser aktier som en investering eller lån kan man kalla det. Och så kräver investeraren ränta på pengarna, kan man kalla avkastning, om avkastningen är 50% av det utlånade kapitalet är inte det då ocker?. lån med 50% ränta? ocker jo självklart.

Nej, det håller jag inte med om. Det är helt upp till aktieägarna vilket som ska vara företagets mål. I ett ungt företag som måste göra stora investeringar är det inte ovanligt att aktieägarna beslutar att det inte ska vara någon utdelning alls. I ett "moget" företag däremot brukar aktieägarna vilja att en så stor del som möjligt av vinsten delas ut.

För att slippa dela hela vinsten till aktieägarna så brukar företag ha en hel del bokföringstekniska trix för sig. Om ett företag genererar en stor visnt så brukar företaget "se om sitt eget hus" och t ex passa på att förnya alla datorer inom företaget. Det optimala för ett företag är att ge en utdelning som ligger ett snäpp högre än ett säkert alternativ t ex en bank.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Om man ser aktier som en investering eller lån kan man kalla det. Och så kräver investeraren ränta på pengarna, kan man kalla avkastning, om avkastningen är 50% av det utlånade kapitalet är inte det då ocker?. lån med 50% ränta? ocker jo självklart.

Om du vet så mycket som du utger dig för att veta så borde du ha ett hum om hur stor avkasningen på aktier brukar vara. Jag kan ju tipsa om att den är bra mycket lägre än de 50% som du uppger.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Beaty.

glöm det, så funkar det inte. generar de inte maximal vinst så sticker aktieägarna. så för att maximera vinsten tvingar de arbetarna att jobba så hårt som möjligt. det är så det funkar.

Struntprat.
om du investerar 100 000 och får tillbaka 150 000, vad är det då. Det är INTE ovanligt.

glöm det, så funkar det inte. generar de inte maximal vinst så sticker aktieägarna. så för att maximera vinsten tvingar de arbetarna att jobba så hårt som möjligt. det är så det funkar.

Aha.... så jag som jobbar i ett storföretag lever i en sorts illusioon menar du ? Storföretag brukar betala ut ungefär 1-5% av aktievärdet. Ta reda på hur det fungerar istället för att hitta på nått eget sätt.

om du investerar 100 000 och får tillbaka 150 000, vad är det då. Det är INTE ovanligt.

Pga att värdet på aktien har stigit och har inte nått att göra med vinsten i företaget.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

box För att slippa dela hela vinsten till aktieägarna så brukar företag...

Är företag människor? Nej, det är de ju inte. Aktiebolag har en styrelse och den har valts av - aktiägarna. Det finns inget egenintresse från "företagets" sida att inte betala ut vinsten till ägarna. De anledningar som finns till de trix som du räknade upp är att undgå att betala skatt. Vi har ju dubbelbeskattning på aktier i Sverige, dvs om ett företag ska betala utdelning till ägarna måste först bolagsskatt 28% betalas och sedan kapitalskatt 30%. Om pengarna stannar i företaget betalas endast 28% i skatt. Det är då alltså ägarna själva som beslutar om att de ska avstå från en viss del av utdelningen. Sedan kan det ju uppstå konflikter mellan olika aktieägare, tex att en mindre ägare vill ha hela vinsten utbetalad medans en större ägare vill att den ska stanna i företaget. Då kan den lilla ägaren köras över.

Räv: Jo, 50% ränta är ocker, det håller jag med om.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)