-> teacup
Men leder tillväxt alltid till vällstånd?
Du har missuppfattat mig. Jag påstår inte att tillväxt alltid leder till välstånd. Jag påstår att tillväxt är nödvändigt för att skapa välstånd. Om sedan några länder väljer att strunta i välstånd trots att de har den nödvändiga tillväxten, då får folket byta ut den regeringen.
och är det så säker att ISEW måste vara lägre än BNP?
Här har du också missuppfattat mig. Jag ser ett värde i ISEW. De tar hänsyn till olika faktorer som är nödvändiga för vår välfärd även om de inte genererar ekonomisk vinst. Det är bra, men samtidigt också en svaghet om man tänker sig att använda ISEW för att jämföra olika länder med varandra. Man kan nämligen få fram vilka ISEW-siffror som helst, helt beroende på vad man väljer att värdera.
Sen håller jag med dig ISEW är fortfarande ett groft sätt att räkna ,men den är mindre grov än BNP.
Visst ger inte BNP hela sanningen, men att BNP skulle vara grövre än ISEW som kan ge precis vilka siffror som helst, kan jag inte hålla med om.
Bara för att ett land har lågt BNp så betyder det inte att människorna har dålig livskvalite:It-teknikern på min skola kommer från Eritrea, och han sa det att innan de blev attakerade av etiopien, så var det ett bra land att leva i.Mat för dagen, rent vatten,inga stora klassskillnader, lungt, bra sociala kontakter, lätt att påverka makkthavarna etc.Det blev ju anulunda sen när kriget kom.
Steg Eritreas BNP när kriget bröt ut? Jag har lite svårt att se vad BNP har med den här saken att göra. Det finns ju många skäl till varför ett land i fred är trevligare än ett land i krig. I övrigt, när man romantiserar om att allt var bättre förr innan tillväxtjakt, avancerad teknik etc, då glömmer man att folkmängden var så oerhört mycket mindre då. Vi behöver den tillväxt vi har haft, för att kunna försörja 6 miljarder människor. Skulle man vrida klockan tillbaka till en tid som vissa kanske upplever som trevligare, då måste man tacka nej till effektiviserade produktionsmetoder. Då går några miljarder människor åt på grund av svält. Den medicinska forskningen har kommit tack vare tillväxt. Du vill väl inte att miljoner människor ska dö på grund av bagateller som mässling, blindtarmsinflammation, osv? Vi har faktiskt tillväxten att tacka för mycket även om vi inte ser det.
------------------
Två vägar till framgång:
- Avslöja inte dina hemligheter.