webForumDet fria alternativet

6 juni blir helgdag - vilken annan kan tas bort?

Politik & samhälle

83 svar · 1 796 visningar · startad av :stefan: · sida 3 av 5

Frågan, av :stefan:

Enligt en omröstning på expressen.se tycker 44% att första maj kan stryka på foten till förmån för nationaldagen om den ska bli en "ledig dag". Resultatet: 44% Första maj 13% Annandag pingst 11% Trettondag jul 10% Alla helgons dag 9% Kristi himmelfärdsdag 7% Annandag jul 3% Midsommardagen 1% Nyårsdagen 1% Långfredag 1% Annandag påsk 6 081 personer röstade. Tyvärr har ja

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

UlfT :

Ja, men varför upplyste du inte om detta välkända faktum i så fall? Citatet från asatrosidan hade ju inget med den saken att göra. Förändrar i övrigt inget av det jag påstod.

Dom själva (och jag) påstår att kristendommen influerat asatron så att midvinterbloten skapades.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Beatbox

Dom själva (och jag) påstår att kristendommen influerat asatron så att midvinterbloten skapades.

Det kanske är så det har gått till (hur vi nu kan veta det?), men det påverkar inte det jag skrev om att en romersk midvintersed kan ha påverkat de kristna till att lägga julafton i slutet av december. Jag såg nyligen ett tv-program, producerat av historikern Maja Hagerman, där det framfördes en teori om att de nordiska folken hade börjat med asatro inspirerade av den gamla romerska polyteistiska religionen med Jupiter, Mars, etc. Visst, det är spekulationer det också, men vi bör ha klart för oss hur lite vi egentligen vet om den tiden. Ingen skrev någonting om sin samtid. Allt vi har är ordlösa fornfynd att försöka tolka. Att en midvintersed, typ midvinterblotet, kan ha känts mer angelägen i norden än i mellanöstern där kristendomen uppstod, kan man av naturliga skäl gissa. Skillnaderna mellan dag och natt vintertid är mycket större här än i mellanöstern. Därför är det rimligt att tro att midvinterblotsliknande traditioner kan ha uppstått i norra Europa. Men visst, det är spekulationer. Så det är upp till dig om du vill tro att midvinterfirandet uppstod i en trakt där den enda signifikanta skillnaden mellan sommar och vinter var att solen gick ner en halvtimma tidigare.

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.
Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Grabbar o flickor! jag har lösning på problemet efter att vi har hittat en befintlig helgdag vi kan strunta i.

vi skippar alla länders nationaldagar och istället på hela jordklotet firar 24 oktober istället (FN-dagen), så slipper nån känna sig utanför firandet oavsett vilket ursprung man har eller var man bor. Och delad glädje är dubbel glädje, tänk er då alla människors glädje på hela jorden samtidigt :).

Jag är seriös!

är också medveten om att alla länder inte är medlemmar i FN, men dom kan få vara med ändå o fira.

------------------
Skateboarding since 1986

"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

sgtpepper
BNP är ett väldigt groft och missvissande sätt att räkna vällstånd på och det har gjorts flera försök att få fram förbättrade index som alternativ till BNP. Den amerikanske professorn och tidigare världsbanksekonomen Herman Daly har lanserat begreppet ISEW, Index of Sustainable Economical Welfare. Detta index subtraherar t.ex. kostnader för bilolyckor och föroreningar, till skillnad från BNP. Inom BNP måttet skulle en bilolycka bidra till ökning av BNP, m.a.o. en ökning av välfärden.

I ISEW ingår bla den välfärdsökningen vi får om vi är mer lediga , arbeater hemma ,och den drar bort kostnder frö sånt som minskar våran välfärd tec bilkrasher, miljöförstöringe etc

källa: lars berner :strageregi för narturlig tillväxt.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 20 jan 2002]

BNP är ett väldigt groft och missvissande sätt att räkna vällstånd på och det har gjorts flera försök att få fram förbättrade index som alternativ till BNP

BNP har väl i alla tider använts för att mäta tillväxten i ett land och inte välståndet.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

BNP har väl i alla tider använts för att mäta tillväxten i ett land och inte välståndet.

men det är väl välståndet som är viktigast?

------------------
Skateboarding since 1986

men det är väl välståndet som är viktigast?

Inte i alla lägen.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

oops, dubbelpost

[Redigerat av Icaros den 20 jan 2002]

Beatbox:

Inte i alla lägen.

Que???
Hade du sagt att välstånd är en följd av tillväxt hade jag förstått, men..??

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

--> Beatbox

är inte så insatt men är denna förklaring korrekt?

Välstånd = hur bra människorna mår och har det.

Tillväxten = inte nödvändigtvis sammankopplat med hur bra människor mår och har det.

------------------
Skateboarding since 1986

För att få välstånd så krävs det att man har en bra tillväxt. Get it ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Beatbox: Jag tyckte du sa att tillväxt var att föredra framför välstånd, men okejrå.

Sen är ju frågan om tillväxten verkligen är nödvändig för att vi ska ha det bra.
Hur definierar man tillväxt förresten? Bara en fråga, inget ifrågasättande alltså.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Icaros: Det jag sa att ett land kanske måste prioritera och då kan man inte alltid säga att välstånd är bra. Det är ju lite hönan och ägget faktiskt.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

--> Beatbox

så du menar att tillväxt alltid resulterar i välstånd. eller att utan tillväxt kan man inte ha et välstånd.

om jag exempelvis jobbar för ett företag som har genererat en del vinst, då kan dom antingen välja på att satsa på att växa (anställa mer folk, göra det mer trångt på arbetsplatsen, skapa mer stress). eller att fokusera på att skapa mer kvalite och välstånd på hur det ser ut idag (se till att alla trivs på arbetsplatsen. satsa på friskvård och ökad arbetsglädje)

om jag tar mitt rum istället som exempel. det innehåller idag en säng, soffa, dator och bokhylla. för att öka mit välstånd så måste jag ha tillväxt på möbelfronten. alltså handlar jag en til säng två soffor till och 5 bokhyllor.

eller har jag missförstått det här med tillväxt? jag tycker fortfarande att välståndet är det viktigaste.

------------------
Skateboarding since 1986

Beatbox:

då kan man inte alltid säga att välstånd är bra.

Välstånd är väl alltid att föredra. Eller menar du att om man satsar på tillväxten så kommer det välstånd så småningom?

------------------

Eller menar du att om man satsar på tillväxten så kommer det välstånd så småningom?

är det inte så här moderaterna resonerar? bara en oskyldig fråga såhär och inget allvarligt menat alltså *okunnig inom politik*

------------------
Skateboarding since 1986

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Med tillväxt får staten in skatter.

Skatter används för att ge välstånd i form av en mängd prylar typ sjukvård, infrastruktur, skolor, äldrevård, parker, badplatser, rättsväsende, miljövård, etc. etc.

Det kan väl inte vara så svårt att se kopplingen, eller? Utan tillväxt, inga skatteintäkter, utan skatteintäkter, ingen allmän sjukvård, skola etc.

3 miljarder i bortfall i BNP ger utan tvekan ett bortfall i välståndet, det krävs ju inte en nationalekonom för att förstå det.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Men jag påstår att ökad tillväxt har negativ effekt på livskvaliteten, och även på miljön. Och detta leder alltså till ökade skatter för att plåstra om skadorna. Istället kanske man borde undvika att skada. Eller?

------------------

[Redigerat av Icaros den 20 jan 2002]

"detta leder till att staten får in mer skatt" menar jag, inte ökade skatter.

--> Icaros

minskad tillväxt är också negativt. vad vi menar och försöker förklara är att människan idag oftast värdesätter ekonomi och pengar istället för att tänka på miljö och hälsa. sen är vi nog lite off-topic också. det handlar om att om vi håller på såhär o inför massa helgdagar komer vi inte vara produktiva heller..

------------------
Skateboarding since 1986

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)