webForumDet fria alternativet

6 juni blir helgdag - vilken annan kan tas bort?

Politik & samhälle

83 svar · 1 796 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Enligt en omröstning på expressen.se tycker 44% att första maj kan stryka på foten till förmån för nationaldagen om den ska bli en "ledig dag".

Resultatet:
44% Första maj
13% Annandag pingst
11% Trettondag jul
10% Alla helgons dag
9% Kristi himmelfärdsdag
7% Annandag jul
3% Midsommardagen
1% Nyårsdagen
1% Långfredag
1% Annandag påsk

6 081 personer röstade.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta resultatet från omröstningen på Expressens web.

Ska vi "byta" en ledig dag från första maj till nationaldagen?

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Vad är det för idioti. Nationaldagen är väl ingenting att fira. Ingen firar den, förutom skröpliga monarkister som prenumererar på Se & Hör, nationalister och skinheads.

Ledighet är för de allra flesta bara en helt vanlig dag extra att supa ner sig på. Mej själv ej inräknad.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okej, så vi kan lika gärna rensa undan alla helgdagar i almanackan enligt dig..?

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Det är ju inget tvång att fira om man inte vill. Men det kan ju finnas dom som vill fira nationaldagen. Är det en av dina berömmda generaliserar jag ser igen ? Kommer du ihåg den om "medel-Svennson" som bara satt och kollade på fotboll och drack öl och inte alls brydde sig i politiska frågor ?

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag firar ju hellre en svensk nationaldag än att sitta och vara "glad" för att socialdemokraterna har funnits i det här landet i X antal år.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Vad är det med det här j-a puttefnasklandet?

Klart som fan att vi ska ha en helgdag på nationaldagen!

R/ Och lika j-a självklart är det att 1:a maj ska stryka på foten till förmån för detta!

------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

[Redigerat av Reefer den 18 jan 2002]

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Så rätt... bort med 1:a Maj!!!

------------------
/A.S

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nationaldagen är väl ingenting att fira.

Firar du långfredagen eller annandag pingst?

Varför skall vi inte fira och vara stolt över det land vi lever i.

------------------
/Tor
www.tor.nu

Aja, gör den till en röd dag. Får jag sova lite längre. Ingen jävel kommer dock att fira den ändå, förutom dom jag tidigare nämnde.

Du är extremt fördommsfull, Individen. :l
...men det visste du säkert redan.

------------------
/Tor
www.tor.nu

Haha, ja kanske det... Jag ser dock inte logiken i att tillägna en dag till en nation. Jag har inga fakta att komma med, detta är bara min åsikt, och då är jag kanske som alla andra fördomsfull.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Är det bättre att ett parti tillägnas en helgdag? :q

Det är inte socialdemokraterna som tillägnas den 1 maj. Så här står det på NE.se:

första maj, traditionell festdag i stora delar av Europa. Den äldre uppfattningen om förstamajfirandets ursprung har betonat dess karaktär av främst borgerlig, icke-kyrklig festdag med gammal hävd.

Vidare står det att läsa:

Det urbana förstamajfirandet, som ju under skråväsendets tid även omfattat gesäller och andra hantverksarbetare och var känt över stora delar av Europa, bidrog 1889 till valet av 1 maj som en internationell dag för arbetardemonstrationer, och 1939 gjordes dagen till vår enda "helgdag" utan kyrklig karaktär.

Det är arbetarrörelserna som just nu, i våran tid, ser 1 maj som "sin" helgdag. Att socialdemokraterna (Vänsterpartiet och det Svenska Socialdemokratiska Arbetarpartiet) är de som har manskap och resurser att uppmana folk till att gå runt med röda fanor är en annan sak. För den delen så lockade 1 maj firandet förra året i min stad 2 besökare och ett tiotal "arrangörer".

Det står klart och tydligt vad 1:a Maj betydde FÖRR och vad den står för NU !
Har du någongång ens sett ett 1:a Maj tåg ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Är det partiet vi firar? Har för mig att 1:a maj är tillägnad arbetarrörelsen. Det var väl några strejkare som blev skjutna 1:a maj borta i Amerika.
Inte för att jag firar nånting så speciellt intensivt, men båda är väl historiska ögonblick att minnas. (Ska inte säga så mycket iofs, vet inte ens varför vi firar nationaldagen, heh.)

Bort med de religösa helgerna istället.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Vart vill du komma Beatbox? Eller tänkte du bara tjäna ett till inlägg?

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Bort med de religösa helgerna istället.

Så ingen mer julafton för dig mer?

------------------
/A.S

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Julafton är väl ingen helgdag? Det är väl juldagen. Dessutom menade jag de som ingen firar ändå. Vad är trettondagen till exempel, eller pingst. Ursäkta min ignorans om nu någon skulle fira dessa dagar, men den uppfattningen har jag fått.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Vad är trettondagen till exempel

Det var då De re vise männen kom fram till Jesusbarnet. :i

Helt klart en anledning att fira. :)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Vart vill du komma Beatbox? Eller tänkte du bara tjäna ett till inlägg?

Vart ville du komma med ditt inlägg ?

"Det är inte socialdemokraterna som tillägnas den 1 maj."

Du ser många "borgare" i 1:a Maj tåg, eller hur ? Det stod klart och tydligt betydelsen av 1:a Maj i nutid och ändå så försöker du misstolka....

För den delen så skiter jag fullständigt i hur många inlägg jag gör.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 18 jan 2002]

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)