webForumDet fria alternativet

Vad nu då? Vänsterpartiet och BC Ringholm sågas i aktuellt

Politik & samhälle

181 svar · 1 702 visningar · startad av Fridolf · sida 9 av 10

Frågan, av Fridolf

De hade en genomgång av vänsterns poitik. Först filmade de in en Lenin-staty tror jag det var bredvid deras logga. Sedan visade de kontinuerligt under reportaget bilder på gamla affischer där det stod kommunisterna på. Stämningen av affischerna i kombination med uppläsarens tonfal var lätt kuslig. De räknade upp några förslag som de trodde att folk skulle rygga tillbaka för och sedan pressades en

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Hur kan du föra ett så otroligt egosistiskt resonemang som går ut på att staten ska finanisiera saker som DU ser nödvändiga.

Har du läst ett enda av mina inlägg beatbox? Det verkar inte så. Jag har hela tiden skrivit att staten ska finansiera sådant som alla har nytta av OAVSETT OM DE UTNYTTJAR DEN TJÄNSTEN ELLER EJ!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alla människor har nytta av att grundläggande utbildning är gratis, även de som inte har egna barn. Det har jag förklarat tidigare.

Fortfarande förstår jag inte liknelsen med kläder.

Märkligt, jag försökte uttryca mig så tydligt som möjligt. Icaros och tekopp, förstår ni vad jag menar?

Du ser inte som någon självklarhet att staten hjälper barnfamiljer, förmodligen för du inte har egna barn. Du ser inte som en självklarhet att staten hjälper sjuka människor. Hur egoistiskt tänkade är inte det ?

Du ser det inte som en självklarhet att staten hjälper människor som vill ha nya kläder, förmodligen för att du är nudist själv. Hur egoistiskt tänkade är inte det?

Varför gnäller du så hemskt mycket på skatterna för? De är ju till för att finansiera allt det som har lagts till till statens verksamhet och mer blir det. Med maxtaxa kanske du får betala 40% istället. Men just i det avseendet passar det att gnälla och vara "egoistisk". Men pengarna som du betalar in går ju till sånt som du vill ha säger du ju. Varför bråkar du då?

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Har du läst ett enda av mina inlägg beatbox? Det verkar inte så. Jag har hela tiden skrivit att staten ska finansiera sådant som alla har nytta av OAVSETT OM DE UTNYTTJAR DEN TJÄNSTEN ELLER EJ!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta står i strid med en av dina tidigare uttalanden :

Nej, jag menar att det är bra för de barnfamiljer som får subventionerad barnomsorg. Dock är det inte bra för någon annan, tex Icaros eller dig.

Man kan ju inte ena stunden hävda att det inte är bra då st6aten sponsrar t ex barnomsorg och sedan hävda att det faktiskt är bra.

Här är ju ett till uttalande då vi disskuterade barnomsorg :

Det viktiga är att särintressen och vissa grupper av människor inte ska sponsras godtyckligt av staten på bekostnad av statens huvuduppgifter som är att tillhandahålla sådant som alla medborgare har nytta av!

Lite fler saker :

Jag anser inte att dagissponsring är en samhällstjänst

Skillnaden, beatbox, är att ALLA medborgare har nytta av gratis skola medans endast VISSA människor har nytta av billigare dagis.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Jag ska förklara tydligare då om det inte har framgått tidigare vad min åsikt är.

Detta står i strid med en av dina tidigare uttalanden :
Citat:
Nej, jag menar att det är bra för de barnfamiljer som får subventionerad barnomsorg. Dock är det inte bra för någon annan, tex Icaros eller dig.

Subventionerad barnomsorg till en (1) familj är det endast den familjen som tjänar på. Inga andra människor har nytta av att den familjen får "mer i plånboken" som du uttrycker det. Detta var i alla fall vad du själv skrev tidigare när jag frågade dig om vilken nytta du har av att grannen har barnen på dagis. Det är möjligt att det går att hitta någon "samhällsnytta" någonstans i alla fall och i så fall ändrar jag åsikt i frågan. Men så länge vi inte hittat någon sådan nytta anser jag att maxtaxa är fel.

Gratis skolgång för ett (1) barn har däremot andra människor nytta av tror jag och det har jag förklarat tidigare.

Min utgångspunkt är att staten bör vara försiktig med att införliva sådant som är "individuella nyttigheter", dvs dagissponsring och klädsponsring, i sin verksamhet.

Förstår du min utgångspunkt?

Vad är det för nackdel med att staten lägger pengar på sådant? Jo, just att det inte är 100% som vill använda den tjänsten och de som inte vill det blir då missnöjda med att deras inbetalade skatt "slösas bort". Icaros tex ville inte ha barnen på ett statligt dagis. Du kanske vill ha andra kläder än de som subventioneras i den statliga klädaffären. Detta gör att viljan att betala skatt minskar. Människor upplever det som orättvist att de inte får del av det de faktiskt betalat in.

Jag tycker att det är intressant att jämföra din och Icaros reaktion. Han var missnöjd med att maxtaxan missgynnade honom och du tyckte då att han var en osolidarisk skitstövel som minsann inte skulle få någon som helst hjälp av samhället. Du tycker att du missgynnas av skatterna men då är du plötsligt en supergod ängel och alla andra som har fel.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."

Ett annat exempel är LO:s tvångsanslutning till det socialdemokratiska partiet. Tyckte du att det var bra? Ett annat exempel är när LO ville lägga till hemförsäkring i fackföreningsavgiften. Vissa LO-medlemmar protesterade då mot förslaget eftersom de hade en annan hemförsäkring som de tyckte var bättre. Var de LO-medlemmarna osolidariska egoister alltså enligt ditt sätt att se?

------------------

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Om man tänker på det ur en ekonomisk (privat) synvinkel så är det kanse bra bra, men jag kan tänka mig att vårdpeng och skatteavdrag är minst lika bra.

Men förslaget är inte bra ur barnets perspektiv eftersom det lir mindre resuser per barn.Större barn grupper och färre vuxna. Det är en hets på dagisarna.eler som det står i artiklen http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,109989,00.html
.
"Barn växer upp med långa dagar i stora barngrupper i förskolan. Hemma har de stressade pappor och mammor som inte har tillräckligt med tid för dem, med ensamhet och ohälsa som följd.
- Barn har helt klart mindre kontakt med vuxna i dag, säger barnpsykologen Gunilla Niss i Föreningen för psykologer i förskolan.
Fler barn får åldersdiabetes och de senaste sex åren har barns förbrukning av medicin för magsår fördubblats, enligt siffror från Socialstyrelsens läkemedelsenhet. Likaså har barns förbrukning av antidepressiva mediciner fördubblats jämfört med 1998."

I den här frågan håller jag med moderaterna. http://www.vellinge.moderat.se/rpm/4-00/4-00-7.shtml

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Min utgångspunkt är att staten bör vara försiktig med att införliva sådant som är "individuella nyttigheter", dvs dagissponsring och klädsponsring, i sin verksamhet.

Om man väljer ett privat alternativ till det samhället erbjuder så är det ju inte samma alternativ längre. En "individuell" nyttighet är ju t ex ett privat dagis. Bara ett fåtal har tillgång till detta dagis. Samhället erbjuder tjänster som alla barnfamiljer kan utnyttja. Det finns dock sådana som väljer att inte utnyttja dessa tjänster, dvs valt ett privat allternativ.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Bra att du tog upp Frankrike, tekoppen! Äntligen får vi en meningsfull diskussion här. Nu ställer jag en fråga till dig och det är inte en retorisk fråga utan det är sådant som vi borde fundera mera på tycker jag.

- Vilken nytta har människor i frankrike av att andra fransmän kan göra avdrag på skatten när de har barn att ta hand om?

------------------

Igeentligen är ju grundproblet att vi är på tok för stressade i dag så att vi inte med att ge våra barn tid och istället ger vi dem prylar och opengar fast de vill ha kärlek.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Fridolf: om ingen skaffar barn och uppfostar dem til harmoniska (obs harmoniska) människor så blir det ingen i framtiden som arbetar och utveklar samhället.

Frägan är ju hur vi ska få dem att bli harmoniska?

------------------

Igeentligen är ju grundproblet att vi är på tok för stressade i dag så att vi inte med att ge våra barn tid och istället ger vi dem prylar och opengar fast de vill ha kärlek.

Precis !

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

om ingen skaffar barn och uppfostar dem til harmoniska (obs harmoniska) människor så blir det ingen i framtiden som arbetar och utveklar samhället.
Frägan är ju hur vi ska få dem att bli harmoniska?

Det ligger ju på föräldrarnas ansvar att se till så att det blir så bra som möjligt. Det är ens egna barn det handlar om och det blir ett konstigt resonemang att skylla på samhället hela tiden tycker jag. Man är ju ansvarig för sina egna barn. Om man nu prioriterar att köpa saker till sin familj så blir ju föjlden att man måste jobba otroligt mycket. Men och andra sidan så har ju den familjen gjort den värderingen själva.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

I den här frågan håller jag med moderaterna. http://www.vellinge.moderat.se/rpm/4-00/4-00-7.shtml

Maxtaxan är ju gjord för att familjer som har det sämre ställt ska ha råd att kunna sätta sina barn på dagis. Det är rätt så klart att Moderaterna inte är för förslaget pga dom har faktiskt råd att ha sina barn på dagis. Sen är det ju så att Vellinge har en skattesats på 28%, dvs dom lugger bland de som betalar in minst skatt i hela landet. Är det orättvist då att dom inte får bidrag för maxtaxan ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 16 jan 2002]

Beatbox, går du in för att inte förstå eller är du bara otroligt slarvig när du läser?

En "individuell" nyttighet är ju t ex ett privat dagis. Bara ett fåtal har tillgång till detta dagis

En individuell nyttighet karakteriseras av att den bara kan konsumeras av en enda person. Att t ex apelsiner är en individuell nyttighet framgår av att Pettersson omöjligen kan
äta en apelsin som Andersson redan ätit. Den enes konsumtion utesluter helt och hållet den andres.

När Andersson har fått rabatt på dagiset, kan Petterson erhålla samma rabatt då utan att det kostar något extra? Nej, du måste höja din skatt till 40% för att även Pettson ska kunna få subventionen.

En kollektiv nyttighet karakteriseras i sin renodlade form istället av att den enes konsumtion inte medför några som helst begränsningar i den andres konsumtionsmöjligheter.
Låt oss som exempel ta den storslagna utsikten från en stad mot havet utanför staden. Den utsikten kan alla som bor i staden ha glädje av. Att Andersson njuter av utsikten hindrar på intet
vis Petersson att göra detsamma, och det berövar inte heller Lundström och alla de andra stadsinvånarna deras skönhetsupplevelser. Den renodlade kollektiva nyttigheten kan avnjutas av i princip hur många konsumenter som helst.

Jag hittade definitionerna här: http://www.mobergpublications.se/offentliga/atta.htm

För att återknyta till mitt exempel med skolan så ser vi att det inte är en renodlad kollektiv nyttighet. Ett extra barn i skolan kräver extra resurser om utbildningskvaliten ska bibehållas. Men samtidigt tjänar alla människor något på att många har grundläggande utbildning som jag skrivit tidigare. Om det som hela samhället tjänar är större än det som samhället måste lägga ner i form av ökade resurser till skolan är det (gratis skolgång) något som bör genomföras.

Förstår du nu?

Om du kan motivera för maxtaxa på samma sätt som jag gjorde ovan med skolan så köper jag förslaget, annars inte!

------------------

Det är rätt så klart att Moderaterna inte är för förslaget pga dom har faktiskt råd att ha sina barn på dagis.

Var det inte du som skrev förut att du var väldigt blå? Då har du väl råd med dagis i så fall?

------------------

För att återknyta till mitt exempel med skolan så ser vi att det inte är en renodlad kollektiv nyttighet.

Du kan ju inte hålla på att vända kappan efter vinden hela tiden. Vad surrar du om egentligen. Förut så va din åsikt så här :

Grundläggande utbildning är därför en "kollektiv nyttighet" och sådant är det bra att staten arbetar med.

Var det inte du som skrev förut att du var väldigt blå? Då har du väl råd med dagis i så fall?

Som jag sagt tidigare så tänker jag på mina medmänniskor. Bara för jag har bå åsikter i vissa frågor så behöver man inte ha det jämnt.

Nu lägger jag ned det här eftersom det är ju ingen diskussion uten bara en massa ändringar av tidigare konstaterade fakta från din sida. Du är mot maxtaxa men du har egentligen inget vettigt argument varför. I felra dagar disskuterade du maxtaxa utan att ens veta vad det var för nått.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Fridolf: om ingen skaffar barn och uppfostar dem til harmoniska (obs harmoniska) människor så blir det ingen i framtiden som arbetar och utveklar samhället.

Bra synpunkt! Ett samhälle som har problem med att få skaffar barn pga att de inte har råd och de som skaffar barn uppfostrar dem till att bli icke-harmoniska, också pga pengabrist, borde absolut tjäna på ett sådant förslag. Men är Frankrike ett sådant land? Det vet jag inte. Mycket möjligt. Är Sverige ett sådant land?

Vad muttrar beatbox?

------------------

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Igeentligen är ju grundproblet att vi är på tok för stressade i dag så att vi inte med att ge våra barn tid och istället ger vi dem prylar och opengar fast de vill ha kärlek

Och varför har vi inte tid med barnen, så att vi lämnar dem till dagis (om vi inte har råd att ha dem hemma förstås)?

Kanske beroende på sossarnas arbetspolitik som syftar till att få ut så många som möjligt i lönearbete.

Om man vill jobba och ha barnen på dagis så får man bidrag och lön. Avstår man från nåt av alternativen så kan fattiga familjer få svårt att klara ekonomin pga att det kostar pengar att ha barnen hemma, samtidigt som man inte får lönen.

Undrar hur det går för en ensamstående förälder som måste jobba halvtid? Jag får kolla upp det innan jag säger nåt.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Du läser slarvigt. Jag uttryckte mig lite otydligt tidigare också.

Såg du ordet "renodlad" som jag skrev? Det betyder alltså att det finns annat som räknas som kollektiva nyttigheter (skola) även fast det inte är RENODLADE kollektiva nyttigheter.

Vad är det du inte förstår i mina inlägg egentligen? Tekoppen verkar förstå alldeles utmärkt.

Kan du tala om vad som är oklart? Jag tror inte att du är intresserad av en seriös diskussion beatbox utan du vill bara breda ut en massa löst tyckande och skriva svar på fem minuter utan att tänka och sedan springa vidare utan att läsa vad andra skriver.

------------------

Nu lägger jag ned det här eftersom det är ju ingen diskussion uten bara en massa ändringar av tidigare konstaterade fakta från din sida.

Kommentarer överflödiga.

Du är mot maxtaxa men du har egentligen inget vettigt argument varför

Mitt argument är att jag inte ser att samhället som helhet tjänar på maxtaxan. Vissa barnfamiljer tjänar men det smakar mer än det kostar verkar det som. Du har ju själv klagat på att din skatt är hög. Ett enkelt sätt att vederlägga min åsikt är att presentera varför maxtaxan är bra för samhället som helhet precis som tekopp motiverar sitt förslag. Nå?

------------------

Eller, beatbvox, alternativet är att du inte instämmer i min grundtanke, nämligen att staten ska endast organsiera sådant som alla männsikor har nytta av. I så fall får du föra fram åsikten att staten godtyckligt kan införa förslag som visserligen är dyra men som gynnar vissa väl utvalda grupper.

Jag menar att ett sådant tankesätt hör hemma i ett totalitärt samhälle och inte i en öppen demokrati.

------------------

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)