Beatbox hur mycket får de personer som är hemam med sina barn.Det är inte heller gratis och de får ingen hjälp från staten.
Jag citerar Haro igen (trist va?)
"De som väljer en omsorgsform som ligger utanför den kommunala verksamheten får idag ingen del av de statliga subventionerna till barnomsorg. Detta trots att alla barn har omsorg av något slag och att även denna omsorg kostar.
För hemmaföräldern - och även den deltidsarbetande föräldern - består kostnaden av utebliven lön från förvärvsarbete, då ju detta omöjliggörs av det faktum att arbete redan bedrivs i hemmet - med barnen. Många väljer, trots den orimliga arbetsbördan, att förvärvsarbeta på kvällar, nätter och helger för att ha dagarna tillsammans med sina barn. I de fall detta är nödvändigt enbart av ekonomiska skäl är det ett bakslag för välfärdens och jämställdhetens utveckling."
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
PS 2 till beatbox: Är socialbidrag till "latmaskar som inte vill dra sitt strå till stacken" bra? Du har tidigare uttryckt dig negativt om sådana människor.
Det jag sagt är att det finns människor som utnyttjar socialbidragssystemet för att dom "orkar" inte ta ett jobb eller vill hålla på med musik eller nått sånt.
Beatbox hur mycket får de personer som är hemam med sina barn.Det är inte heller gratis och de får ingen hjälp från staten.
Så du vill att man ska få betalt för att ta hand om sina egna barn ? Snälla du....
Någon av er kan kanske förklara varför det blir 1000 spänn dyrare i månaden för mig att sätta ett barn på dagis jämfört med om t ex the-teacup skulle göra det. Otroligt rättvist och bra. Sen så betalar jag ungefär 38% skatt medans the-teacup betalar ungefär 31-32% skatt. Inte nog med att jag skattar mer utan jag betalar mer för samma tjänst jämfört med de som tjänar mindre.
Det är rätt så naturligt att staten inte sponsrar privata alternativ. Kommunala dagis håller samma linje så det är ingen skillnad på dagis och dagis medans privata dagis kan ha olika inriktningar. Om man då tillägger det ni säger att ALLA ska ha tillgång till samma tjänst så betyder det att ALLA ska kunna ha tillgång till ett visst specifikt dagis vilket är en omöjlighet och därför sponsrar staten inte privata alternativ.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
I pratiken blir det så att du måste "betala" för att ta hand om sin egan barn.I dagens samhälle så kan du inte välja.
Personligen tycker jag vårdpeng skulle vara bättre.
Kvaliten är nu så låg på dagis så barn är rädda att gå dit (de är bla rädda för att bli bort glömda på toa).Mycket pga att de har för lite personlal.Personalen vägrar arbeta, de går på knäna.
Att då införa maxtax (som bara verka se det ur de vuxnas alternativ) och ge bolagen ännnu mindra resuser är inte bra.
Det nuvarande skattesystemet tar inte hänsyn till försörjningsbörda. Exempel på olika sätt att lösa skattefrågan för att öka familjernas chanser till flexibilitet står att finna i andra europeiska länder.
skatt efter försörjningsbörda som ett möjligt familjepolitiskt alternativ.Kna de frankrike så kan väll vi.
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
[Redigerat av the-teacup den 15 jan 2002]
Kvaliten är nu så låg på dagis så barn är rädda att gå dit (de är bla rädda för att bli bort glömda på toa).Mycket pga att de har för lite personlal.Personalen vägrar arbeta, de går på knäna.
Min flickväns syster och hennes man jobbar båda inom barnomsogen och jag känner tyvärr inte igen den bild du ger.
Personalbristen kanske beror på tja... vad ska vi tro... privata dagis som betalar mer i lön kanske ? Och nu vill ni att man ska stödja dessa så kommunala dagis får det ännu svårare att behålla sin personal.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg
Någon av er kan kanske förklara varför det blir 1000 spänn dyrare i månaden för mig att sätta ett barn på dagis jämfört med om t ex the-teacup skulle göra det. Otroligt rättvist och bra. Sen så betalar jag ungefär 38% skatt medans the-teacup betalar ungefär 31-32% skatt. Inte nog med att jag skattar mer utan jag betalar mer för samma tjänst jämfört med de som tjänar mindre.
Är du missnöjd med hur ditt favoritparti har styrt landet?
Det är rätt så naturligt att staten inte sponsrar privata alternativ. Kommunala dagis håller samma linje så det är ingen skillnad på dagis och dagis medans privata dagis kan ha olika inriktningar. Om man då tillägger det ni säger att ALLA ska ha tillgång till samma tjänst så betyder det att ALLA ska kunna ha tillgång till ett visst specifikt dagis vilket är en omöjlighet och därför sponsrar staten inte privata alternativ.
Huvudfrågan, Fawlty, hur blev det med den?
- Huvudfråga's off, sorry!
Jag sa ju att det där var en kvasidebatt som borgarna mfl för och som inte har med den egentliga frågan att göra. Tänkte du svara eller tänkte du inte göra det? Mitt svar på den fråga som du just ställde är att "samhällstjänster" i första hand ska drivas av staten av ungefär de anledningar som du nämner här.
Men vad är en samhällstjänst? En samhällstjänst är något som ALLA medborgare har nytta av. En "individuell nyttighet" är en tjänst som bara den som tar emot tjänsten har nytta av. Jag tycker inte att staten ska tillhandahålla sådana tjänster. Exempel på sådana individuella nyttigheter är enligt mitt sätt att se det maxtaxa, pigavdrag, operasponsring, kurser för arbetslösa mm mm mm.
Hur ser du på detta? Är pigavdrag bra?
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Beatbox:
Så du vill att man ska få betalt för att ta hand om sina egna barn ? Snälla du....
Så du vill härmed påstå att det är lika förkastligt att sköta hushållet och sina barn, som att sitta hemma och lata sig och få socialbidrag?
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg
Personalbristen kanske beror på tja... vad ska vi tro... privata dagis som betalar mer i lön kanske ? Och nu vill ni att man ska stödja dessa så kommunala dagis får det ännu svårare att behålla sin personal.
Jag tycker inte att staten ska stödja privata dagis. Motiveringen för detta är samma motivering som jag använt tidigare, dvs alla medborgare har inte nytta av att dagisplatser sponsras för enskilda människor.
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Ett annat exempel på vad jag menar:
Eftersom barnfamiljer betalar dagisavgift så förstår jag inte riktigt. Maxtaxan innebär att barnfamiljer får lite mer i plånboken eftersom avgiften är reglerad av ett tak. Om Icaros tycker det är fel att staten gör på detta sätt så tycker jag att han kan finansiera hans egen skolgång, sjukvård och annat ur egen ficka.
Man skulle lika gärna kunna säga så här:
Eftersom operabesökare betalar inträde så förstår jag inte riktigt. Operasponsringen innebär att operabesökare får lite mer i plånboken eftersom inträdesavgiften är reglerad av ett tak. Om Beatbox tycker det är fel att staten gör på detta sätt så tycker jag att han kan finansiera sin egen skolgång, sjukvård och annat ur egen ficka.
------------------
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Eller varför inte så här?
Ett nytt skånebidrag ska införas. Det innebär att alla skåningar får att tak på inkomstskatten och att denna inte kan överstiga 25%. Kritiken mot detta förslag avfärdar jag så här:
Eftersom skåningar betalar inkomstskatt så förstår jag inte riktigt. Skånebidraget innebär att skåningar får lite mer i plånboken eftersom inkomstskatten är reglerad av ett tak. Om Beatbox tycker det är fel att staten gör på detta sätt så tycker jag att han kan finansiera sin egen skolgång, sjukvård och annat ur egen ficka.
------------------
Är du missnöjd med hur ditt favoritparti har styrt landet?
Eftersom du verkar inte ens kunna lista ut vilken politik färg jag har baserat på mina åsikter så ska jag tala om att den är väldigt blå.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Eftersom skåningar betalar inkomstskatt så förstår jag inte riktigt. Skånebidraget innebär att skåningar får lite mer i plånboken eftersom inkomstskatten är reglerad av ett tak. Om Beatbox tycker det är fel att staten gör på detta sätt så tycker jag att han kan finansiera sin egen skolgång, sjukvård och annat ur egen ficka.
Tyvärr Fridolf men jag ser inte kopplingen mellan skåningar och barnfamiljer. Du verkar ju va rätt så hatisk mot barnfamiljer för övrigt pga din inställning till maxtaxan. Det kanske ändrar på sig då du själv får barn....
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Men vad är en samhällstjänst? En samhällstjänst är något som ALLA medborgare har nytta av.
95 % av befolkningen kommer förmodligen att skaffa barn någongång i livet. Bara för att man inte du har nytta av barnomsorg just nu så betyder det inte att du har nytta av den sedan.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Så du vill härmed påstå att det är lika förkastligt att sköta hushållet och sina barn, som att sitta hemma och lata sig och få socialbidrag?
Om du läser lite så sa jag att det är konstigt om man ska få lön för att passa sina EGNA barn. Vem ska i så fall betala det.... du hävdade ju nyss att t ex du ville ha ett jobb som var intressant, annars fick det ju nästan vara.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Jag tror att vi har det alldeles för bra här i Sverige. Det fanns en tid då det inte ens fanns möjligheten att välja ett bra jobb. Det fanns en tid då t ex kvinnor inte hade möjlighet att jobba i yrkeslivet. Jag förstår inte mig på den mentalitet som finns, dvs man bara förväntar sig att man ska få ett bra jobb. Det är ingen självklarhet längre att man måste ge nått tillbaka till samhället för samhället har varit generös och bjudit på fri skolgång.
Det finns alldeles för mycket egoism och avundsjuka i samhället. Var har tacksamheten att samhället stöttar människor tagit vägen ? Det är bara ett ständigt klagande på att det är samhällets fel alltihop och en jäkla avundsjuka på "borgarna". Det rimmar otroligt dåligt att man ena stunden förespråkar ett "enkelt liv" och nästa stund spyr galla över borgare. Det blir väldigt genomskinligt i längden.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Kan vi hoppa över de där dumma och elaka kommentarerna efter varje inlägg som vi inte vet hur vi ska bemöta kanske?
Du gillade inte mina exempel. Då får jag väl ta ett annat exempel då. Kläder. Många människor kommer en dag att behöva nya kläder. Ja till och med över 95%. Jag har ingen direkt nytta av att grannen har köpt nya kläder. Kläder är en individuell nyttighet, dvs något som staten inte bör sköta.
Antag nu att staten istället resonerar som beatbox och startar en omfattande statlig klädtillverkning. Tanken är att samma kläder ska kunna erbjudas överallt i landet. Sedan inför staten en maxtaxa för kläder som innebär att om man handlar en årsförbrukning kläder i den statliga affären så ska detta inte kosta mer än 1000kr. Detta är en dyr "reform" och staten måste nu öka skatteintäkterna eller dra ner på sjukvården för att finansiera detta.
Fråga, beatbox: är detta ett bra förslag med stalig klädförsörjning och maxtaxa för kläder? Eller ser du någon nackdel med förslaget? Om du ser någon nackdel kan jag använda beatboxretorik och säga att du är hatisk mot människor som vill ha hela och rena kläder på sig.
------------------
Du gillade inte mina exempel. Då får jag väl ta ett annat exempel då. Kläder. Många människor kommer en dag att behöva nya kläder. Ja till och med över 95%. Jag har ingen direkt nytta av att grannen har köpt nya kläder. Kläder är en individuell nyttighet, dvs något som staten inte bör sköta.
Fortfarande förstår jag inte liknelsen med kläder. Om du nu är nudist så kommer du att få användning av kläder någongång i livet. Hur kan du föra ett så otroligt egosistiskt resonemang som går ut på att staten ska finanisiera saker som DU ser nödvändiga. Du ser inte som någon självklarhet att staten hjälper barnfamiljer, förmodligen för du inte har egna barn. Du ser inte som en självklarhet att staten hjälper sjuka människor. Hur egoistiskt tänkade är inte det ?
Antag nu att staten istället resonerar som beatbox och startar en omfattande statlig klädtillverkning.
Om det inte gått upp dig så gör dom det redan. Man får studiebidrag då man pluggar, a-kassa om man är arbetslös, sjukpenning om man är sjuk, barnbidrag om man har barn etc. Staten hjälper en och som jag uppfattar det tycker du det är helt snett att man kanske ska betala tillbaks lite till staten så staten kan hjälpa andra människor. Ditt resonemang går ju ut på att staten ska hjälpa BARA om alla har nytta av det. Alla har nytta av statens "tjänster" någongång under livets gång, det är så samhället fungerar.
Sedan inför staten en maxtaxa för kläder som innebär att om man handlar en årsförbrukning kläder i den statliga affären så ska detta inte kosta mer än 1000kr. Detta är en dyr "reform" och staten måste nu öka skatteintäkterna eller dra ner på sjukvården för att finansiera detta.
Eller så kan vi ha det som i USA där man inte har råd att ligga på sjukhus en endaste dag om man inte har en privat sjukförsäkrning. Fast lite skatt betalar dom. Här i Svberige är det gratis att gå på universitet, i USa är det ju bara att hosta upp en par miljoner om man vill plugga vid nått finare universitet och inte får stipendium.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 16 jan 2002]
Är det inte bättre att att göra som i frankrike?Där drar de av försöjningsbördan på skatten(dvs hur många barn man har) och sen får man välja vilke barnomsorg man själv vill ha eller varför inte vårdpeng.Fritt fram för alla alternativ ,inget alternativ är extra gunat av staten.
Deta skulle ju öppna upp för många alternativ dagmamma , att mor och far föräldrana tar hand om barnet, föräldrarkopperativ etc.För vad är det som säger att dagis är det bästa alternativet för alla barn?
Som jag har läst och med de jag har pratat med inom barnomsorgen (känner en del eftersom jag har arbetartat inom den) så är de mycket sura på maxtaxan.
Många kommuner är ochså sura på den,eftersom den körde över den kommunla bestämmanderätten.I min kommun betalar alla 39% i kommunalskatt som lägst, men avgifterna läg ju bra mycket lägre än i andra kommuner,.Därför är de rätt så sura på att de tvingas till en reform som de inte behöver.
Bara för att det vi har idag är bra idag,så betyder inte det att vi måste göra på samma system är bra i morgon :)
------------------
[Redigerat av the-teacup den 16 jan 2002]
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg {citat]Är det inte bättre att att göra som i frankrike?Där drar de av försöjningsbördan på skatten(dvs hur många barn man har) och sen får man välja vilke barnomsorg man själv vill ha eller varför inte vårdpeng.Fritt fram för alla alternativ ,inget alternativ är extra gunat av staten.
Vad gör vi i Sverig idag då ? Barnfamiljer betalar en ganska stor peng till barnomsogen för att få ha sina barn på dagis. Det är rätt självklart att staten inte sponsrar privata alternativ så länge som dessa inte följer samma linje som kummunala dagis. För vi vill väl ha ett jämlikt samhälle utan klyfftor, eller hur ?
Många kommuner är ochså sura på den,eftersom den körde över den kommunla bestämmanderätten.I min kommun betalar alla 39% i kommunalskatt som lägst, men avgifterna läg ju bra mycket lägre än i andra kommuner,.
Enligt Riksskatteverkets tabeller så finns det ingen kommun där skattesatsen är högre än 34%, så var du fått dina siffror ifrån är en gåta.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 16 jan 2002]
Det var den procentsattsen jag betalade för några år sen när jag jobbade som målare.
Alternativet med Frankrike är ju bara ett annat alternativ till alla bidrag.Tjännar du 20 000 men har fyra barn så har du det mer knappert om du tjännar 15 000 och har inga barn.Då är det mer rättvist att vi får dra av det i skatten.+ att det uppnar upp för fler allternativ.Vad är det som säger att den kommunala lingen är bäst?
Sen är frågan är det verklingen barnens bästa som kommer i forkus när sossaran genomför maxtaxan? I Fns barnkonvention står det att vi ska se till barnets bästa.
------------------
Det var den procentsattsen jag betalade för några år sen när jag jobbade som målare.
Precis ! Och det beror på det rättvisa systemet att ju mer man tjänar, ju högre skattesats får man. Om man tjänar under en viss gräns så betalar man max 34% i den dyraste kommunen. Här i Västerås där skattesatsen är 31.6% betalar jag med min lön runt 38-39% skatt.
// BeatBox
Sen är frågan är det verklingen barnens bästa som kommer i forkus när sossaran genomför maxtaxan? I Fns barnkonvention står det att vi ska se till barnets bästa.
Tyvärr så ser jag inte det sambandet. Det är som att säga "är det vekligen skolbarnes bästa som kommer i centrum om barnbidraget höjs".
// BeatBox
------------------
Sixten Landby