webForumDet fria alternativet

Vad nu då? Vänsterpartiet och BC Ringholm sågas i aktuellt

Politik & samhälle

181 svar · 1 702 visningar · startad av Fridolf · sida 5 av 10

Frågan, av Fridolf

De hade en genomgång av vänsterns poitik. Först filmade de in en Lenin-staty tror jag det var bredvid deras logga. Sedan visade de kontinuerligt under reportaget bilder på gamla affischer där det stod kommunisterna på. Stämningen av affischerna i kombination med uppläsarens tonfal var lätt kuslig. De räknade upp några förslag som de trodde att folk skulle rygga tillbaka för och sedan pressades en

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Staten erbjuder subventionerad barnomsorg. Är inte det bra ?

Bra för de som vill ha barnen under kommunal omsorg kanske, men de andra då?
Det verkar som staten tvingar ut folk i arbetslivet (om man inte vill vara med barnen förstås), och bidrar därmed till att indefiniera människor i rollen som goda arbetare som gjorts så många gånger förut (industrialismen, kosumtionismen). De vill ha kontroll på oss verkar det som, dessutom problemen med överkonsumtion/produktion men det behöver jag väl inte belysa närmare här.

Fast å andra sidan, minoriteter ska ju förtryckas tydligen. :(
Och arbetarna skall tiga still och skapa välfärd, åt vem, hmm, de styrande kanske.

Eller som en mamma sa till sitt barn när hon frågade om maxtaxa: "Maxtaxa är pengar. Vi kan få pengar om jag och pappa arbetar mer i stället för att vara med dig." (Också från Haro)

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Bra för de som vill ha barnen under kommunal omsorg kanske, men de andra då?

Det är precis lika som om man vill sätta barnen på en internatskola. Då får man betala det själv. Jag ser ingen som helst anledning till varför staten ska sponsra privata alternativ. Om staten själva driver verksamheten så har dom ju dessutom koll på verksamheten.

Det verkar som staten tvingar ut folk i arbetslivet

Annars så kan man ju sitta hemma och rulla tummarna och gå på soss.

Eller som en mamma sa till sitt barn när hon frågade om maxtaxa: "Maxtaxa är pengar. Vi kan få pengar om jag och pappa arbetar mer i stället för att vara med dig."

Det är ett ganska välkänt faktum vid det här laget att ett fast jobb inbringar en lön. Om man stannar hemma så får man ingen lön. Sen så har maxtaxa inget med jobb att göra. Maxtaxan garanterar bara att ens barn inte kostar mer än en viss summa pengar, dvs ett tak på kostnaden.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

De vill ha kontroll på oss verkar det som, dessutom problemen med överkonsumtion/produktion men det behöver jag väl inte belysa närmare här.

Man kan ju välja att inte deltaga i detta men då avstår man ju också från samhällstjänster som vi andra betalar skatt till. Antingen är man med i samhället och drar sitt strå till stacken eller så ställer man sig utanför och då får man ju ta den smällen.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Betabox, på vilket sätt har du nytta av att din granne har sina barn på dagis och inte hemma?

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum

Förmodligen har jag ingen som helst nytta av det. Jag kan heller inte uttala mig om jag hade någon nytta av att barnen va hemma.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Men kan du respektera att folk vill vara hemma med sina barn?
Det är just det som är märkligt med sossar, pratar fint om demokrati och rättvisa, men när det väl kommer till kritan är det bara konformism och minoritetsförtryck om man kommer åt.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Man kan ju välja att inte deltaga i detta men då avstår man ju också från samhällstjänster som vi andra betalar skatt till. Antingen är man med i samhället och drar sitt strå till stacken eller så ställer man sig utanför och då får man ju ta den smällen.

Hela tiden detta tjat om att dra strån till stacken. Problemet är att omgivningen börjar få slut på strån, och dessutom behövs inga fler strån, de ligger bara och skräpar till ingen nytta.

------------------

Men kan du respektera att folk vill vara hemma med sina barn?
Det är just det som är märkligt med sossar, pratar fint om demokrati och rättvisa, men när det väl kommer till kritan är det bara konformism och minoritetsförtryck om man kommer åt.

Och vad hindrar folk att vara hemma med sina barn ? Antingen som jobbar man eller så gör man det inte. Man kan inte äta kakan och ha kvar kakan samtidigt snälla du.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Hela tiden detta tjat om att dra strån till stacken. Problemet är att omgivningen börjar få slut på strån, och dessutom behövs inga fler strån, de ligger bara och skräpar till ingen nytta.

Ska vi ta det igen. Samhället bygger på att man hjälps åt för att få det att fungera. Jag förstår inte alls hur man förväntar sig massor med hjälp utan att ge nått tillbaka. Det är för mig en otroligt egosistisk ekvation som inte alls går ihop. Men som sagt var så kan man skita i att ge nått till samhället och då borde man rimligtvis inte förvänta sig att samhället ska hjälpa en heller. Ge och ta, ge och ta. Det jag irriterar mig på är människor som inte vill ge utan bara förvätar sig att dom ska få. Höjden av egoism !!!!

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Det jag irriterar mig på är människor som inte vill ge utan bara förvätar sig att dom ska få. Höjden av egoism !!!!

Undrar vem du menar? Rent logiskt så borde det vara mig du menar, eftersom det är mina kommentarer du irriterar dig på. Jag utgår från det iaf. Dock är jag en sympatisk, trevlig person som hellre ger än får.

Men det jag syftar på med stråanalogin är att jag tycker vi producerar och konsumerar oss i fördärvet. Inte att jag vill slippa jobba. Jag jobbar gärna, bara jag får jobba med nåt seriöst, inte nåt onödigt grejs bara för att "alla ska vara sysselsatta".
Det här "alla ska vara sysselsatta"-tankesättet (hädanefter kallat arbetsetik) är antagligen så inarbetat i oss så att vi blir irriterade på folk som bryter mot etiken och struntar i att arbeta av lathet eller andra orsaker. Sjuka och arbetslösa får låtsasuppgifter bara för att de ska vara sysselsatta, arbetsetiken måste ju följas.

Det bra med arbetsetiken är självklart att saker blir gjorda, för vem vill sitta sysslolös och bli betraktad som en slashas, då tar man hellre ett låtsasjobb på ALU eller vad det nu heter. Dessutom blir en hel massa tekniska prylar byggda som kan vara bra att ha.

Det som jag anser är problemet med arbetsetiken är just överproduktionen. Det tillverkas för mycket skräp, skräp som slits och slängs, engång/fågångsprodukter ger mer arbetstillfällen, vi börjar dyrka prylarna och umgås med dem istället för våra medmänniskor.
Dessutom blir det förstås miljöutsläpp, som man ofta försöker minska så mycket som möjligt, tack vare att "miljömuppar" ifrågasätter företagens produktionssätt och talar till människans omtanke om miljön, följden blir att företagen tvingas installera filter och prylar för att minska utsläppen, för att de inte ska förlora kunder.

Om arbetsetiken skulle "slopas" då (rätt osannolikt scenario kanske, men för diskussionens skull). Hur skulle det påverka samhället?
Det kanske skulle gå åt helskotta, vad vet jag.

Men vad jag vet är att konsumtionssamhället tär på miljön och oss människor, och vi skulle säkert kunna dra ner en hel del på konsumtionen.

Äh, hinner inte skriva mer idag. Jag tänkte kritisera att vissa påstår att konsumtionen skapar välfärd också, men jag väntar med det tills vidare.

------------------

Jag glömde förstås att arbetsetiken används för att pressa in de mindre bemedlade, dvs arbetarna, i fack där de kan sitta och arbeta tills de stupar.
Jämför det jag skrev om att maxtaxan tvingar familjer att jobba, med hur det funkade under industrialismens glansdagar, då arbetarna fick föra en hård kamp för sina rättigheter mot cyniska kapitalister. Fackföreningar, arbetsskyddslagar osv var inget man fick gratis av bossarna precis.
("Frihet är inte nåt man får, frihet är nåt man tar utan att fråga", för att citera popgruppen Charta77.)

Jag ser vissa likheter, makten vill ha oss i våra rätta fållor.

------------------

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Jag följer debatten, fast skriver inte direkt några intressanta inlägg.

te-koppen som länkade till http://www.vegan.nu/miljo/ ... Här följer ett citat därifrån som jag tycker var väldigt bra:

För att kunna underhålla västvärldens köttkonsumtion odlas det därför en väldig massa djurfoder. 38% av världens spannmål som odlas används som djurfoder. Detta låter mycket, men sett ur västvärldsperspektiv så är det lite. I siffran räknas nämligen alla länder in, och i de flesta icke västländer äts det mycket lite kött. Av USA:s spannmålsskörd används 70% som djurfoder , och av USA:s majsskörd äts 80% av djur.

Det dröjer nog innan jag blir vegan. Fast försöka (och lyckas) käka mindre kött är nog en bra start skulle jag tro.

Sedan är väl Charta 77 ett punkband, i alla fall i låten 'Herrarna i sandlådan', eller kanske inte. Bra låt förresten.
En annan passande låt i denna diskussion kanske kan vara Blå Tåget's 'Den ena handen vet vad den andra gör' ('Staten och kapitalet').

[Redigerat av Individen den 14 jan 2002]

Deras (Charta77) senaste skiva är pop, hehe. Närå, punk kanske det ska vara, jag bara flummade lite. Bra musik, håller med.

Jag är mest vegetarian för att jag ska få pussa min flickvän. :) *puss*
Nä, men seriöst. Personligen såg jag inget hinder för mig att sluta med köttet. Tillockmed släktingarna har en sund inställning till såna fasoner. Vad jag hört så är släktingar en jobbig del av att vara vegan.

------------------

Förmodligen har jag ingen som helst nytta av det. Jag kan heller inte uttala mig om jag hade någon nytta av att barnen va hemma.

Det är just det jag är kritisk till. Staten håller på med en hel del saker som bara enskilda människor har nytta av. Jämför gärna med skolan som du var inne på. Vad har du för nytta av att grannens och andras barn går i skolan? Jo, om många kan läsa och skriva osv kan man ha ett mer avancerat samhälle. Om en stor del av befolkingen var analfabeter skulle det drabba även de som kunde läsa. Grundläggande utbildning är därför en "kollektiv nyttighet" och sådant är det bra att staten arbetar med.

Det som jag är kritisk till är att dagens politiker lägger till en massa till statens verksamhet som bara berör enskilda människor och sedan motiverar de "ja men vi tillhandahåller det här och det här, det är väl bra?". Det finns många fler exempel än dagistaxan. "Vi tillhandahåller billigare operabiljetter, det är väl bra?", "Vi köper in kurser som arbetslösa ska gå, det är väl bra?", "vi delar ut pengar till politiska partier, det är väl bra?". Det som jag är kritisk till är att det är saker som inte är till för alla medborgare. Jag tycker att det är elakt mot Icaros och andra som inte vill ha sina barn på dagis.

Beatbox, du kanske gillar just maxtaxa på dagis men gillar du alla andra liknande förslag från politikerna? KDS hade något liknande förslag fast det kallades för "vårdnadsbidrag" eller liknande och det innebar samma sak fast pengar gick även till föräldrar som var hemma med sina barn. Tycker du att det förslaget är bra? Ett annat förslag som jag har hört är "pigavdrag för hushållsnära tjänster". Är det bra? Jag tycker att vi borde diskutera detta mera, vad som berör alla människor och vad som bara berör enskilda.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."

Antingen som jobbar man eller så gör man det inte. Man kan inte äta kakan och ha kvar kakan samtidigt snälla du.

Man kan arbeta deltid eller så kan man arbeta hemifrån. Varför måste man lämna bort barnen i så fall? Och då drar man sitt strå till stacken.

------------------

Men det jag syftar på med stråanalogin är att jag tycker vi producerar och konsumerar oss i fördärvet. Inte att jag vill slippa jobba. Jag jobbar gärna, bara jag får jobba med nåt seriöst, inte nåt onödigt grejs bara för att "alla ska vara sysselsatta".

Det är ju ingen annan än du själv som kan se till så detta händer.

Det är just det jag är kritisk till. Staten håller på med en hel del saker som bara enskilda människor har nytta av.

Staten uppmuntrar folk till att jobba. Det är ju det Sverige lever av. Pengar växer inte på träd och har aldrig gjort det. Det är inte gratis att driva den relativt höga status vi har på samhället idag. Vi kan ju sänka standarden och gå tillbaks till "lort-Sverige"

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Beatbox:med ditt resonemang så är det bara de rika som har möjlighet att välja.(ca 10 % av sveriges befolkning) En Kvinna med 4 barn har inte möjlighet att välja att vara hemma med sian barn fast hon vill.Varför ska bara 10 % ha valfrihet?

När jag lyssnade på Nordströms föreläsning så menade han att de enda cheferan gjorde var att försöka komma på något sätt att behålla sin makt.... Eller som Lars Berner skriver i sin bok "stragier för naturlig tilväxt på sidan 228 "De virtuella företagen kommer inte ha en massa dyrbar overhead och hirakiska organistioner med imperierbyggare.De organiserar arbetet i nätverk där var och en gör sitt och alla vet att de är beroende av varandra. Dessa företag kommer vissa upp högre kompetens och större konkuranskraft än traditionella organitioner med sina pyramider, sitt dödkött och sina frusterade karriärester."

Det finns människor som fri villigt har valt att gå ner i standard för att få ett bättre liv.Den rörelsen kallas frivillig enkelhet. http://hem.fyristorg.com/enkelhet/ http://msnhomepages.talkcity.com/DownsizeDr/enkelhet2000/

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 15 jan 2002]

Beatbox:med ditt resonemang så är det bara de rika som har möjlighet att välja.(ca 10 % av sveriges befolkning) En Kvinna med 4 barn har inte möjlighet att välja att vara hemma med sian barn fast hon vilj.

Om man inte är villig att tumma på standarden i dagens samhälle så blir det ju så. Detta är ju en grej som säger emot dina saker. Du vill ju att man i Sverige inte ska få tjäna massor med pengar. Utan sådana människor finns ingen som driver näringslivet. Utan näringslivet så får staten mindre pengar i statskassan och din "4-barns mor" får ännu mindre möjlighet att stanna hemma. Om man gjort att val att inte skaffa sig en utbildning eller valt att skaffa barn väldigt tidigt i livet så är det ganska självklart att man "halkar efter". Om man inte är med at baka kakan så förstår jag inte hur man förväntar sig äta av den kakan som andra bakar åt en.

Hur tror du din "4-barns mor" klarat sig i ett system där staten inte fanns alls ?

Varför ska bara 10 % ha valfrihet?

Nu är det inte så att bara 10% har valfrihet. Gruppen "medelsvensson" är väldigt stor del av befolkningen.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 15 jan 2002]

Det finns människor som fri villigt har valt att gå ner i standard för att få ett bättre liv.Den rörelsen kallas frivillig enkelhet.

Däremot bekräftas ju min teori att det faktiskt bara handlar om avundjuka på rika. Om man får ett bättre liv genom att leva i materiell enkelhet så borde man ju inte klaga på folk som tjänar pengar, eller hur ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Det är kanse just standaren vi måste tumma på.Tex måste vi byta mobiltelefon varje år och ha moderiktiga kläder.

De med hög inkost lever ju inte heller bra,tex med stress och högra krav.Därför kan vi föra in andra tänkesätt och andra ekonomiska tänkesätt som gör det möjligt att ställa om samhället så att det blir ekologiskt och socialt hållbarat, för det är inte dagens samhälle.

Om man tittar på BNp så så skulle man kunna tro att vi har bra välfärd,men så är inte fallet om man tittar på ISEW där man lägger till såna saker som tex Servis hushållsarbete och drar ifrån för utgifter på konsumtionsvaror ,drar bort kostander för pendling ,tar bort kostander för urbanisering och uttömning av naturreserser etc.Tittar man på de siffrona så minskar våran välfärd.
Eler som det står i den här artiklen :dagens ekonomi är ett miljöhot: www.swedish-ecodemics.a.se/docs/uppsats/dagensekonomiskasystem.PDF www.eki.mdh.se/kurshemsidor/ekologisk_ekonomi/wg1050/littrec/ EKOL98/Niemi.PDF

Det är ju lättas för en kvinna att få barn i 20 års ålderna utan att det komplikationer.Många kvinnoforskare tycker det är alimerande att förstfödeskerna bara blir äldre och älder.Därför kanse vi borde ändra på systemet och göra det mer möjligt att studera efter att man har fått baran, samt att det blir mer acepterat att män är hemma med sina barn.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)