SStömneMedlem sedan juni 200178 inlägg Detta fungerar utmärkt i andra länder. Varför skulle det inte funka här?
Gör det verkligen det? I England är det 18-årsgräns på alkohol och 16-årsgräns på cigaretter. Jag köpte bägge delarna utan problem när jag var 15.
------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggFridolf:
Avskaffa monopolet. Inför åldersgräns och förbud mot att sälja till fulla. Inför dryga böter för affärer som inte håller efter det.
- Åldersgräns finns. Hålls den efter? Ja, men det går att fixa sprit för den som vill - förutom över disk på Systemet. Den som säljer alkohol (medvetet eller inte) till en minderårig får sparken på fläcken - bara att byta om och gå hem. Jag lovar - man kollar alla! ;)
Hur jag tror det skulle se ut i din värld: Det skulle bli ännu lättare för minderåriga att få tag på sprit då även deras "utbud" av möjliga affärer mångdubblas och de kan övertala nån alkis att handla åt dem.
- Förbud att sälja till fulla finns. Samma sak där - avsked utan uppsägning som det heter.
Hur jag tror det skulle se ut i din värld: också där ökar möjligheterna för den som egentligen inte ska få handla. Bara att gå till nästa affär alternativt välja en kassa med lång kö och stressad kassörska som inte orkar argumentera med femton meter kö och låter det gå "bara för den här gången".
- Dryga böter? Som sagt, idag är det försäljaren som tar smällen eftersom det helt och hållet är deras ansvar och jag förutsätter att det så förblir i så fall.
Bilprovningen måste inte nödvändigtvis vara statlig.
Nej, men där vidhåller jag att det krävs ett monopol för att upprätthålla en jämn standard.
Nu är det tillräckligt svårt som det är idag - jag vet att det är lättare att få igenom bilen i Tidaholm än här i Jönköping - klart som fan jag åker till Tidaholm istället!
Men om det då skulle bli flera olika bolag som utför detta skulle det bli än svårare att hålla samma bedömningsnivå mellan företagen.
clarkbones:
Jag hävdar i min argumentation bara att det här med utbudets bredd är ett dåligt argument.
Jag tycker det är ett alldeles utmärkt argument eftersom jag tror att det är vad folk kommer lägga märke till efter en eventuell avreglering.
Den första tiden är det mest ovana känslor av att det är många butiker, det blir säkert ett ökat utbud på de större orterna, annorlunda öppettider (jag säger inte längre! ;)) och så vidare. Men efter ett tag tror jag det kommer märkas att de (i sammanhanget) små butikerna aldrig kommer upp i utbudet hos Systembolaget. Om nån till exempel vill ha ett vin som passar till oxtunga är det säkert glesare mellan alternativen hos den lilla kedjan, medan de på bolaget hittar ett helt spektrum av passande viner.
Eller varför inte ta spritsorter som inte säljer så mycket? Campari till exempel, säljer inte så mycket, men är en stående ingrediens i varje bar av rang - men eftersom den inte säljer så mycket lönar den sig inte att lagerhålla för de mindre butikerna.
Nu känner jag att jag är lite seg i skallen efter första arbetsdagen på två veckor, så jag lägger av där. ;)
------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg-> clarkbones
Uffe, om du vurmar för konnässörerna av vin och vill behålla monopolet av 'utbudsbreddsskäl', då borde väl vurma för matkonnässörerna också?
Kanske det? Rent allmänt brukar monopol leda till mindre valfrihet. Monopolisten behöver inte bekymra sig om att tillgodose konsumenternas önskningar eftersom han har monopol. Därför är ett brett utbud inte ett argument för något mataffärsmonopol. Men varför är det då ett argument för ett alkoholmonopol? Jo, just därför att EU kräver att Systembolaget ska ha ett brett sortiment. Om Systembolaget inte lever upp till det, då förlorar de sitt monopol. Systembolaget är därmed ett specialfall. Det kan hända att det breda sortimentet inte är något jättebra argument för monopol, men håll med om att det är ganska trevligt att kunna välja att avnjuta ett belgiskt trappistöl istället för en Pripps ;)
Att släppa allt fritt på ICA och Konsum tror jag inte på. Det är bra att ha lite mer koll på det än vad en 17-årig extraknäckare i kassan har, när alla hans kompisar kommer in och vill köpa öl. Ett alternativ till monopolet som jag kan tänka mig, är specialaffärer med tillstånd att sälja alkohol. Då skulle man kunna upprätthålla den kontrollen som många vill ha genom ett systembolagsmonopol. Det är möjligt att en sådan form skulle kunna ge ett brett utbud, åtminstone i större städer med många specialaffärer att välja mellan. Jag är alltså inte kategoriskt för alkoholmonopol, men jag uppskattar det breda sortimentet.
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg--> Fridolf
lustigt nog så skulle jag vilja att bilar förbjöds också då dom förpestar vår planet med sina avgaser. lustigt nog så bor jag i en biltät stad som stockholm. och ännu lustigare är det väl att jag planerar att ta körkort så jag kan bo i usa ett par år... (ska bara förpesta usa o inte sverige) ;)
------------------
Skateboarding since 1986
"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Vilken nivå på förmynderiet är bra eller acceptabel? Den frågan får inte glömmas bort. Stefan, systembolaget planerar att öppna många nya specialbutiker nu, är du emot det också? Det leder till samma nackdel som i mitt samhälle att det är lättare för unga vuxna att få tag i sprit. Som en parentes kan jag flika in att jag handlade öl på systembolaget när jag var 19 utan att nån frågade om legitimation så dit "löfte" höll inte!
Borde antalet affärer minskas? Borde skatten höjas? Borde folköl och lättöl säljas på systembolaget? Man kan använda dina argument även för detta. Om lättöl såldes där skulle det bli ett mycket bättre sortiment. Då skulle imaginära ölsorter som bara förekommer i reklamfilmerna (gamla stans färsköl klass 1, norrlands guld klass 1 i enlitersförpackning osv) kunna säljas där också. Det blir inte lika lätt för 19-åriga pojkspolingar att köpa lättöl.
Jag tycker att det viktigaste är att öl och vin kan säljas i andra affärer och att skatten på dessa sänks.
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Det där med bilbolaget kanske inte var så dumt ändå?
En 18-åring anses vara mogen nog att köra en stor tung och snabb bil i hektisk trafik men inte mogen nog att köpa en flaska öl. Är det klokt det?
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
ändå väljer du att använda mannen som ett exempel på att alkoholen är en hälsokur och kan på inga sätt orsaka lidande hos andra människor.
Snart blir jag förbannad på dig eureca.
Exakt VAR/NÄR har jag påstått att "alkoholen är en hälsokur och kan på inga sätt orsaka lidande"???
En 18-åring anses vara mogen nog att köra en stor tung och snabb bil i hektisk trafik men inte mogen nog att köpa en flaska öl. Är det klokt det?
Fick du ditt körkort på posten den dag du fyllde 18?
Jag behövde i alla fall gå igenom en utbildning och bevisa mina praktiska och teoretiska kunskaper innan jag fick köra bil på egen hand.
------------------
/Tor
www.tor.nu
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg--> Web-Tor
inte bli arg nu. det är inte bra för hjärtat. ;)
Men jag är emot alkoholen och genom att du postar en artikel som säger emot mina åsikter.... §e
...så kändes den artikeln också som du ville framhäva att så länge spriten finns så kan man bli jättegammal, vilket är ett tecken på att man är hälsosam. och då är det en jättepositiv sak som du framhåller och det kan ju få folk o glömma bort dom negativa sidorna hos alkohol.
Givetvis så är det bara bra att du postade artikeln. Jag respekterar att du framhäver positiva egenskaper om alkohol. hoppas du respekterar att jag går hårt på dig om dom också :)
------------------
Skateboarding since 1986
"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Stefan, systembolaget planerar att öppna många nya specialbutiker nu, är du emot det också? Det leder till samma nackdel som i mitt samhälle att det är lättare för unga vuxna att få tag i sprit. Som en parentes kan jag flika in att jag handlade öl på systembolaget när jag var 19 utan att nån frågade om legitimation så dit "löfte" höll inte!
Nej, jag har inget emot Systembolagets specialbutiker eftersom det fortfarande är Systembolaget som står bakom dem. Samma krav som en vanlig butik på kunder och försäljare.
Visst, en liten risk finns att småungarna lyckas, men personalen är vana att titta efter personer under 20 år - det är den enda gräns de behöver komma ihåg. I en vanlig butik är det 18 för bärs, 15 för cigg (väl?), 18 för tipset och så vidare.
Jaha, så du lyckades lura till dig öl trots att du inte fick. Den försäljaren skulle alltså ha förlorat sitt jobb per omgående om det hade upptäckts. Känns det bra/kul att veta det? :l
Om lättöl såldes där skulle det bli ett mycket bättre sortiment.
Det gör det. Gå in på bolaget och fråga efter Jever Fun så får du en öl man inte blir speciellt rolig av. ;)
Vad gäller livsmedelsbutikernas sorter vet jag inte om bolaget kan ta in dem - eller ens får. Otillåten konkurrens kanske? Folkölsburkarna har iaf ingen märkning med systembolagets varunummer som starkölen har.
Men imaginära ölsorter? Jag har då sett både Färskölen och Norrlands enliters som både lättöl och folköl... Dessutom borde i så fall bryggerierna få alla möjliga sorters myndigheter på sig för att de gör förtäckt starkölsreklam med hjälp av lättöl som inte ens finns. ;)
De finns säkert, men butikerna tar väl inte in dem... :e
------------------
[Redigerat av :stefan: den 08 jan 2002]
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Jag skickar vidare den frågan om det känns bra till alla kontrollanter ur systembolagets personal som är ute och försöker "sätta dit" sina egna. Har du varit med om någon sådan kontroll själv förresten?
Tycker du att andra länder ska införa systembolag? Jag tycker att det ska vara samma regler i alla EU-länder och inte diskriminering i vissa.
Förresten, i mataffärerna brukar de ha lägre pris för 6-pack folköl än om man köpte ölen var för sig. Någon sådan service till kunden har jag aldrig sett i någon systembolaget-affär. Varför?
------------------
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Norrmän åker till Sverige och handlar öl och vin och sprit. Här kostar en burk öl "bara" 15kr, i Norge kostar den 20kr. Vi åker till Danmark och handlar öl. I Helsingör springer svenskar dagligen med stora travar med ölbackar som de rullar hem på kärror. Danskarna i sin tur åker till Tyskland. Är detta rimligt?
------------------
Jag respekterar att du framhäver positiva egenskaper om alkohol. hoppas du respekterar att jag går hårt på dig om dom också
Så länge du inte påtvingar mig några åsikter så är det ok...
Genom att länka till artikeln ville jag inte påstå att alkohol är ofarligt men menade att den _kan_ ge positiva effekter. I måttliga mängder naturligtvis. Allting går att missbruka - alkoholen är dessutom ovanligt lätt att missbruka vilket gör den så förändisk.
Hur var det nu Fridolf? Ser du fortfarande inte någon skillnad mellan att köra bil och att dricka alkohol?
------------------
/Tor
www.tor.nu
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Jag skickar vidare den frågan om det känns bra till alla kontrollanter ur systembolagets personal som är ute och försöker "sätta dit" sina egna. Har du varit med om någon sådan kontroll själv förresten?
För min del kändes det helt okej - jag frågade alla jag var osäker på.
Jag vet inte om jag blev "kontrollerad" nångång, men jag är övertygad om att jag skulle "klarat det".
Många gånger bara man ställde frågan suckade personen i fråga och tyckte att "Nähä, det gick inte". Flera gånger har jag också tagit leg i beslag när de lånat nån polares och så vidare.
Tycker du att andra länder ska införa systembolag?
Det är helt upp till de länderna att avgöra om det behövs/fungerar i deras samhälle.
Förresten, i mataffärerna brukar de ha lägre pris för 6-pack folköl än om man köpte ölen var för sig. Någon sådan service till kunden har jag aldrig sett i någon systembolaget-affär. Varför?
Systembolaget får inte ge någon rabatt på alkohol - så enkelt är det. Den enda förmånen personalen har är Rikskuponger. ;)
Numera tas bankkort emot, men förr när terminalerna inte kunde skilja på bankkort och kontokort gick det inte att betala med kort alls. Varför? Jo, risken fanns att det var ett kontokort och Systembolaget får inte sälja alkohol på krita.
Vi åker till Danmark och handlar öl. I Helsingör springer svenskar dagligen med stora travar med ölbackar som de rullar hem på kärror. Danskarna i sin tur åker till Tyskland. Är detta rimligt
Vi åker till Danmark och Tyskland och handlar bilar - både fabriksnya Volvo & Saab och begagnat är billigare än i Sverige. Är det rimligt?
Att börja jämföra priser tror jag är döfött - det är alldeles för mycket nationalekonomi inblandat för att jag ska må bra. ;)
Stötestenen är väl skatten, som jag för all del tycker är på tok för hög på alkohol.
------------------
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Det håller jag med om, skatten är alldeles för hög! Vi kanske inte är så oense när allt kommer omkring!
Fast det här var jag inte jätteförtjust i så jag kommenterar det:
"Det är helt upp till de länderna att avgöra om det behövs/fungerar i deras samhälle."
Speciellt "behövs" där var dumt. Det behövs inte i Sverige. Eller är människor dummare i vissa länder än i andra? Fungerar gör det inte heller - de som bor i söder åker ju till Danmark istället och i norr bränner de hemma. Mest kunder har det systembolag som ligger nära den norska gränsen.
------------------
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggJodu, vissa länder skulle behöva ha det lite mer restriktivt...
Någon nämnde England tidigare, jag hugger till med USA - folk kan gå in ganska dyngade i vilken liquorstore som helst och skaffa mer sprit - en fullständig omöjlighet här.
..och i norr bränner de hemma... Nädu, det bränns lika mycket i de småländska skogarna kan jag upplysa om, men det är den billigaste spriten som är den sämsta - full med träsprit, finkel och skit. Är det värt det? :l
------------------
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Hemgjort vin eller öl är det inte nödvändigtvis något fel på eller vad säger du? Det är inte bara sprit som bilbolaget har ensamrätt på att sälja.
------------------
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg-> Fridolf
Jag kanske har fel, men jag har för mig att man faktiskt får göra både vin och öl hemma. Det är hembränningen som är olaglig.
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Det är riktigt Ulf! Och det borde fler göra!
------------------
Och det borde fler göra!
Varför det?
------------------
/Tor
www.tor.nu
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggFridolf:
Hemgjort vin eller öl är det inte nödvändigtvis något fel på eller vad säger du?
Hallådär, det var du som drog upp det genom kommentaren om norrlänningarna. ;)
Hemkört vin och öl har man ju testat, men det gäller att veta vad man gör - annars blir det fullständigt odrickbart vet jag av erfarenhet... :e
------------------