Fridolf:
Ett par glas vin om dagen är bra för hjärtat säger läkarna.
Grönt te är också nyttigt, inte lika farligt dock. Testa det.
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
64 svar · 1 130 visningar · startad av Lindenleaf · sida 2 av 4
Jag anser att en avskaffning av monopolet på alkohol som vi har i landet bör avskaffas. Ofta när man diskuterar detta med motståndare mot det så blir huvudargumentet " Då försvinner systembolaget vilket betyder att vi inte alls får samma fina sortiment som vi har idag" Vad är det som säger att systembolaget försvinner? Kan inte det finnas kvar som butikskedja. Det är det vidriga monopolstänkandet
Läs frågan i sin helhet →Fridolf:
Grönt te är också nyttigt, inte lika farligt dock. Testa det.
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
Jag tror inte nån människa som är intresserad av sin hälsa går till systembolaget i första hand. det finns så mycket annat man kan få bättre hälsa av. Så den punkten är inte så viktig i detta samanhang.
------------------
Skateboarding since 1986
"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"
Antonio Todde (112 år) säger att hemligheten bakom hans höga ålder är att han då och då unnar sig ett glas vin.
------------------
/Tor
www.tor.nu
Klart att sortimentet skulle bli sämre. Varför då? Jo för att Pepparn och andra monopolivrare samt vanligt folk inte kommer att efterfråga de flesta av de mer udda vinerna. Om det fanns en vettig efterfrågan på de udda vinerna skulle det förstås finnas lönsamhet i att driva butiker med mycket brett sortiment. Handen på hjärtat, hur många procent av systembolagets viner har ni druckit? Ändå finns det mängder av viner som aldrig når hyllorna för att systembolaget inte vill ta in dem.
Att det blir billigare om man är världens största inköpare håller jag med om. Men om man tar det som argument för att bevara systemet borde väl anse det borde gälla i de flesta branscher. Låt DataSystemBolaget bestämma vilka dataprogram vi skall kunna köpa i Sverige. De får jättebra priser eftersom de köper in så mycket. Låter det som en bra idé?
Bara för att man avskaffar monopolet betyder inte det att man nödvändigtvis skall kunna köpa alkohol i varenda livsmedelsbutik.
Eller är ni alla vinkännare av stora mått som faktiskt drar nytta av det extremt breda utbudet? Kom ihåg att ett så brett utbud drar upp priserna eftersom lagerhållningskostnaderna blir betydande...
Klartext: Avskaffa monopolet!
------------------
Spango om handikappanpassning av site:
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
[Redigerat av clarkbones den 07 jan 2002]
Antonio Todde (112 år) säger att hemligheten bakom hans höga ålder är att han då och då unnar sig ett glas vin.
Ah, ett bevis taget från en bildtext... (Förlåt, jag kunde inte låta bli... :r)
Inget ont om farbrorn, men hur vet han att det är just vinet som gjort det? Han kanske har levt mycket på husmanskost med mycket fibrer, käkat massor av youghurt eller helt enkelt låtit bli rökat?
Låt DataSystemBolaget bestämma vilka dataprogram vi skall kunna köpa i Sverige. De får jättebra priser eftersom de köper in så mycket. Låter det som en bra idé?
Visst, om det gynnar mig som kund - kör hårt! ;)
Kom ihåg att ett så brett utbud drar upp priserna eftersom lagerhållningskostnaderna blir betydande...
Jag vet inte om du har varit inne bakom hyllorna i en systembutik nångång, men det lagerhålls inte lika mycket av alla sorter direkt. Visst, genomsnittsbutiken kanske kränger en låda Châteauneuf-du-Pape nån gång i bland, men det betyder inte att de har en pall av vinet stående. Señorío de los Llanos däremot säljs nästan per kolli och finns alltså många på lager.
Vad gäller den sarkastiska kommentaren om vinkännare så tror jag att alla uppskattar ett vin snäppet över "det vanliga" och vad jag vet går vinbutiken i Söderhallarna som tåget.
Just därför tror jag att Systembolaget kommer öppna fler specialbutiker för de verkliga kännarna, därmed koncentrera en del av utbudet och alltså kunna behålla bredden.
Framförallt är det så redan idag att även Blåsjöfjäll Livs kan beställa allt som finns i sortimentet - trots att det ligger mitt ute i ingenstans (tror jag ;)) och få det levererat inom ett par dagar.
Där är styrkan med Systembolaget av idag - alla har tillgång till allt. :)
------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
--> Web-Tor
vill du ha exempel på där människor har fått förkortat liv pga alkohol?
------------------
Skateboarding since 1986
Vad är det med wF idag? Man kan inte säga någonting utan att det misstolkas.
Inget ont om farbrorn, men hur vet han att det är just vinet som gjort det? Han kanske har levt mycket på husmanskost med mycket fibrer, käkat massor av youghurt eller helt enkelt låtit bli rökat?
Det är klart att han inte vet att det är vinet som gett honom ett långt liv! Tror du att jag är dum i huvudet? Jag förstår att han inte genomfört långtgående medicinska experiment och uteslutit alla andra tänkbara alternativ.
Vill du ha exempel på där människor har fått förkortat liv pga alkohol?
Jag hörde att det är fler som dör av flygande champagnekorkar än som dör av hajattacker
Var det det du tänkte på? :)
------------------
/Tor
www.tor.nu
kolon-stefan-kolon
Om det nu är så att många tycker att brett sortiment är jättebra och många köper där, då gör det ju ingenting om vi eliminerar monopolet, för då kommer privata entreprenörer att starta butiker med mycket breda sortiment. Kommentar?
Om du sedan tycker att det är jättebra med de billiga dataprogrammen, vad gör du då när just det inte programmet inte kan köpas i Sverige för att monopolet tycker att det är ett dåligt program? (anta nu att det inte går att ladda ner via nätet)
------------------
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
Det är klart att han inte vet att det är vinet som gett honom ett långt liv! Tror du att jag är dum i huvudet? Jag förstår att han inte genomfört långtgående medicinska experiment och uteslutit alla andra tänkbara alternativ.
ändå väljer du att använda mannen som ett exempel på att alkoholen är en hälsokur och kan på inga sätt orsaka lidande hos andra människor. hur ska vi veta om du seriöst tror att enbart vin kan ge dig långt liv eller inte? ;)
Nej, bort med monopolet genom att förbjuda alkohol likväl som vi förbjudit drogerna. och fram för strängare straff för droger o dyl. dödstraff på allt så löser det sig nog ;)
------------------
Skateboarding since 1986
Ska vi ha bilbolaget också?
Det dör ju massor med människor i trafiken så då kan väl era argument användas där också? Bilbolagets målsättning ska vara att få ner nybilsinköpen i Sverige. Fordonsskatten och bensinskatten skall vara hög och man måste vara 20 år för att få köra bil, inte 18. De som vill sälja bilar i Sverige måste lämna in ett provexemplar till bilbolagets testpanel som består av några mossiga anställda på bilbolaget samt volvos och saabs försäljningschefer. Det tar tre år att godkänna en bil och först då kan den säljas. På landet finns visserligen inga bilbolagsbutiker men där kan man gå till posten och prata med de kunniga kassörskorna och peka i en broschyr så kan de beställa dit den bil man vill ha från staden. Att sälja en bil i en annan affär en bilbolagets är ett allvarligt brott som ger dryga böter och fängelse.
Idén med bilbolaget är bra eftersom de får ett väldigt bra sortiment då, bäst i världen nästan, och så dör inte lika många i trafiken.
Om det nu är så hemskt med monopolet, jobba då politiskt för att bli av med det.
Vi har ju demokrati och om tillräckligt många medborgare vill samma sak så kommer det ske.
Om nu monopolet skulle avskaffas genom ett demokratiskt beslut så skulle inte jag börja lipa, men för min egen del så ser jag inte de jättekränkande fascisttendenser som ni tycks se i och med monopolet.
Om jag fortfarande kan köpa schysst öl av intressanta märken och slippa bli överkörd av rattfyllon så är jag helt ok med ett sådant beslut.
Jag skulle dock gärna se att vi i samband med avskaffandet av detta monopol avskaffade ett annat långt mer irriterande dito, nämligen monopolet på yrket statschef. Kanske kan man bunta ihop de två frågorna i ett partiprogram? Partiet för befrielse av monopol. Släpp Tjabo och sponken fri kan bli mottot.
------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.
Om det nu är så att många tycker att brett sortiment är jättebra och många köper där, då gör det ju ingenting om vi eliminerar monopolet, för då kommer privata entreprenörer att starta butiker med mycket breda sortiment. Kommentar?
Du missar min poäng med helheten. Systembolaget har en enorm bredd samtidigt som de finns i precis hela landet. De privata entreprenörerna skulle inte klara av den ekvationen - dels har de en stark nischning som gör att det krävs en hyfsat köpstark kundkrets, alltså koncentrerar de sig på tixempel de tre storstadsområdena, men då försvinner möjligheten för landsortsborna att komma åt dessa nischade viner/handlare.
Det där med dataprogrammen var mest ironi från min sida. ;)
Det är klart att han inte vet att det är vinet som gett honom ett långt liv! Tror du att jag är dum i huvudet?
Nä, det tror jag inte, men varför då använda honom som ett argument? :q
Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det... :l
------------------
[Redigerat av :stefan: den 07 jan 2002]
Stefan:
Jag tror det finns möjligheter att driva bredsortimentsbutiker i fler städer än Malmö, Stockholm och GBG. Många fler, men definitivt inte glesbygden.
Håller du med om det?
I så fall är vi överens om att de lidande av monopolets avskaffande är öl/vinkännare i glesbygd. Själv tycker jag inte det gör så mycket, med tanke på bekvämlighetsökningen för resten av befolkningen.
I saluhallen på Östermalm i Stockholm finns det mat att köpa från alla världens hörn. Men vänta, finns inte den i Jokkmokk? Nej, inte all! Enligt ditt resonemang bör vi då starta en statlig kontrollerad matkedja som etableras i hela landet för att se till att hela landet har tillgång till ett brett utbud!
Låter detta som en bra idé?
------------------
[Redigerat av clarkbones den 07 jan 2002]
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
Väldigt bra och övertygande argument stefan! Hjälp, jag ger mig direkt!!
Pepper, jag har funderat på hur jag ska kunna göra det och jag tänkte att det var en bra idé att skriva inlägg på internet. Har du något annat bra förslag så tar jag gärna emot det!
Så, nu har jag skaffat signatur också.
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
I så fall är vi överens om att de lidande av monopolets avskaffande är öl/vinkännare i glesbygd.
Jag misstänker att dessa kännare är fler än vad du tror. Den tiden då alla Svenssons nöjde sig med Pripps och Spanskt Lantvin är förbi.
clarkbones: Läs mitt första inlägg igen ska du se att jag menar att monopol ska bara finnas på områden som på ett eller annat sätt är vanskligt att släppa fritt.
Apoteksbolaget: Receptbelagda preparat behövs det ha koll på.
Bilprovningen: En bil måste uppfylla vissa standardiserade krav för att få framföras i trafiken.
Systembolaget: Något av det vanskligaste som finns - en del blir glada, en del blir aggressiva. Det viktigaste är att ingen får handla onykter eller för ung.
En saluhall har förhoppningsvis inga såna varor i sortimentet. ;)
Väldigt bra och övertygande argument stefan! Hjälp, jag ger mig direkt!!
Okej, Bilprovningen och körkort är de krav som behöver uppfyllas för att köpa och framföra en bil. Bilprovningen ser till att fordonen inte är trafikfarliga och Vägverket ser till att alla som har körkort har tillräckliga kunskaper och erfarenhet att framföra ett fordon. Alltså ser jag ingen anledning att ytterligare lägga restriktioner på det området.
Eller vill du avreglera dessa områden också? :l
------------------
Stefan, så här:
Avskaffa monopolet. Inför åldersgräns och förbud mot att sälja till fulla. Inför dryga böter för affärer som inte håller efter det.
Detta fungerar utmärkt i andra länder. Varför skulle det inte funka här?
------------------
Jag har inget att invända mot att det krävs ett körkort utfärdat av en myndighet för att få köra bil. Bilprovningen måste inte nödvändigtvis vara statlig.
------------------
stefan:
I din och min argumentation så var det ju just det här med utbudets bredd vi diskuterade, inte eventuella alkoskador.
Jag hävdar i min argumentation bara att det här med utbudets bredd är ett dåligt argument.
Uffe, som jag brukar tycka har mycket åsikter som stämmer med mina, tror att det finns många öl- och vinkännare i glesbygd. Är de så många så blir det förstås inga problem med att öppna specialbutiker även i glesbygd, om ej överallt.
Uffe, om du vurmar för konnässörerna av vin och vill behålla monopolet av 'utbudsbreddsskäl', då borde väl vurma för matkonnässörerna också? Kan säga att jag inte hittat gåslever i några av butikerna i min omgivning.
------------------