Det kom ett pressmeddelande från SSU idag som finns att läsa här.
Ur innehållet:
SSU:s ordförande Mikael Damberg tänker rösta på Jan Emanuel Johansson i årets final av expedition Robinson. Mikael Damberg uppmanar i sitt elektroniska veckobrev även förbundets 22 000 medlemmar att rösta på Jan Emanuel.
Rätt eller fel? :q
------------------ Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Det är ju helt upp till var och en att rösta på den man vill. Jag ser inte något problem med det.
Om MUF skulle gå ut och uppmana sina medlemmar att rösta på Dinkenspiel så skulle jag bry mig lika lite, eftersom det för det första är varje medlems rätt att rösta på vem han/hon vill, för det andra antagligen är tänkande människor som inte styrs av minsta vink och för det tredje, det är ju Robinson. Kom igen, det är inte direkt ett viktigt riksdagsval som riskeras att bli manipulerat.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
Simpa> Har du någonsin reflekterat över att 103.3 Mhz i andra delar av landet kan vara en helt annan kanal? :e
Fotnot: 103.3Mhz i Stor-Stockholm är Radio Stockholm, i Lycksele är det SR P4 Västerbotten och i Libourne i Frankrike är det tydligen Gold FM. Ni får själva lista ut vilken kanal Simpa snackar om :e.
------------------
Varför ska en politiker utnyttja sin ställning och sina "maktmedia" för att påverka folk på ett sätt som ytterst få andra medborgare har möjlighet till.
Hade det rört politik så hade jag förstått och accepterat detta försök att påverkat opinionen, nu tycker jag bara att det tyder på dåligt omdöme.
Visst, man kan tycka att det är dåligt omdöme, men jag tycker ändå inte att det är något fel med det.
Jag kan ju t.ex posta ett inlägg här på wF och på e-forum där jag ber er att rösta på någon av de tävlande, antagligen läses inte detta av 22 000 personer men grejen är att jag knappast tror att någon av er skulle blint lyda mitt krav, lika lite som jag tror att SSU-medlemmarna blint går och ring-röstar utifrån ett centralt dekret.
------------------
Tror du verkligen på allvar att Mikael Damberg skulle postat ett sådant mail till 22000 medlemmar om det inte varit för det att det är Dinkelspiel som är i final ? Det tycker jag gör det hela ännu mer patetiskt.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Det verkligt patetiska är att politiker slösar energi på en pseudohändelse som Robinson. Annars tycker jag att politiker ska få påverka andra. Det är ju det politik handlar om. Nu vet vi att de som tycker det är viktigare att rätt person vinner Robinson, än hur samhället sköts, de kan med fördel lägga sin röst på sossarna.
Jag kan ju t.ex posta ett inlägg här på wF och på e-forum där jag ber er att rösta på någon av de tävlande,
Visst kan du det. Men du är inte en framröstad person så vitt jag vet. En person som har till uppgift att vara ordförande för en politisk organisation såsom SSU ska, som jag ser det, föregå med gott omdöme. Att försöka påverka Robinsonfinalen kanske överensstämmer med (s) övriga idéer om vad som är viktigt för närvarande - heldagsdiskussion på riksstämman huruvida minkuppfödning ska totalförbjudas eller inte.
Nej, det är ingen stor sak. Men rent moraliskt, rent omdömesmässigt tycker jag att det är förkastligt.
SSU är ju likt alla andra politiska ungdomsorganisationer inget organ dit man blir folkvald, dom är lika mycket en klubb för medlemmarna som en golfklubb är.
Jag skulle tro att samtliga politiska ungdomsorganisationer sagt/skrivit/gjort saker som sticker moderorganisationen i ögonen, SSU och MUF är väl de som hörs mest eftersom de är störst. Men saken är att dom som sagt inte är ett politiskt parti och inte är folkvalda, det är bara en sammanslutning av unga människor som röstar på Socialdemokraterna, Moderaterna eller vad det nu månne vara och det är inget som hindrar dom att ha uppseendeväckande åsikter.
------------------