webForumDet fria alternativet

UFF/Tvind-rörelsen

Politik & samhälle

18 svar · 1 614 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Jag läste en jävligt intressant artikel i DN om UFF/Tvindrörelsen. Jag har alltid varit intresserad av sekter och därför sögs min uppmärksamhet direkt in i artikeln.

Jag har tidigare i DN läst om hur vidrigt Tvind behandlar anställda vid sin farm i Sydamerika samt lite allmänt om UFF så jag hade en halvluddig uppfattning om att något var skumt med UFF. Nu har jag dock fått en klarare bild, det är ju en veritabel sekt.

Jag undrar hur många av de som handlar i UFFs butiker är som verkligen vet vilken organisation det är som står bakom den "skojiga" fasaden, antagligen tror dom kanske att dom dels kan köpa skojig second-hand billigt och samtidigt hjälpa Afrikas fattiga, när dom i själva verket skänker stålar till en äcklig dansk sektledare som slurpar årgångskonjak i USA och garvar hela vägen till banken...

Jag hade ihop det med en tjej för några år sedan som hade jobbat i Mocambique åt UFF, hon var rejält märklig och så här i efterhand undrar jag om det kanske beror på att hon utsattes för lite äkta dansk hjärntvätt på Tvindskolan..

Jag går förbi UFFs fula butik på Vasagatan i Stockholm varje dag på väg till jobbet, hädanefter kommer jag inte att se på den med samma ögon, nu är den inte bara ful och en skam att visa upp för turister ("look darling, the swedes are so poor they have to buy used clothes!"), nu är den även en reklampelare för en sekt i klass med Scientologkyrkan (som jag för övrigt passerar när jag skall spela badminton.. :e).

Vad tycker ni om UFF? Är det någon som handlar där och i så fall, kommer ni fortsätta med det efter att ni läst artiklarna i DN?

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

[Redigerat av sgtpepper den 30 dec 2001]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hoppsan!
Ska aldrig mer lämna kläder till UFF iaf.

Fan, det är ju skrämmande att det inte belysts tidigare.. nu får journalisterna rota runt och se till att stämpla på den där klanledaren Petersen och hans anhang offentligt. *hoppas*

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 30 dec 2001]

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Lite till och från har jag sett artiklar om UFF och Tvind dyka upp. Men de kunde gärna få bli lite mer omskrivna.

- Vi satt i ett stormöte, 100-150 danskar och svenskar med medelklassbakgrund och god uppfostran, och vi bestämde enhälligt att vi skulle kunna döda den bland oss som var förrädare!

Och dessa betraktas som en välgörenhetsorganisation!?

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Tvind är någon sorts skola som samarbetar med UFF - U-landshjälp från Folk till Folk.

På deras respektive hemsidor kan jag i inte finna något som ser misstänksamt ut, och en artikel i DN utan källor är nog kanske inte så mycket att blint lita på. Jag avvaktar ett tag innan jag bildar mej en uppfattning i alla fall.
http://www.uff.net/
http://www.tvind.dk/ (klicka på den brittiska flaggan om ni, som mej, inte kan läsa danska särskilt bra)

Det här skrivet i artiklar från DN angånde Tvind och UFF upprör mej:

...som till skillnad från andra vänsterrevolutionärer...

Eller:

...med andra vänsterradikala...

Det framgår INGENSTANS (om man bortser från två rader på DN och någon rutten artikel ur Contra.nu) att Tvind och UFF skulle vara vänsterradikala organisationer. På UFF's svenska sida står det till och med, och jag citerar:

U-landshjälp från Folk till Folk, UFF, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som arbetar för att utjämna de ekonomiska och sociala klyftor som finns i världen idag.

Hur en parti och religiöst obunden organisation kan bli till en vänsterradikal organisation i DN förstår jag inte, eller det kanske jag gör nu?

En Tvind-relaterad länk går faktiskt att finna i Yelah's arkiv, sektion 'Grupprocesser och sekterism'. Denna länk går till sidan http://www.tvindalert.org.uk - en Tvind-kritisk sida med slogan "An interactive investigation into Humana People-to-People, Planet Aid, UFF, the Institute for International Cooperation and Development, Campus California TG, Gaia, Green World Recycling, Hope, Total Control of the Epidemic (TCE), and many other organisations."

Ingenting annat går att finna på Yelah.net om denna så kallade vänsterradikala organisation, finner ni inte det konstigt? Då med tanke på att det finns mängder med artiklar och länkar om (andra) radikala vänsterorganisationer - sådana som till och med säger sig vara det själva, utan att DN ska behöva påstå det.

Ni gör samma fel som Tvind's medlemmar, ni tror blint på det som stiligt presenteras och sväljer det med hull och hår utan att blinka.

[Redigerat av Individen den 30 dec 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ni gör samma fel som Tvind's medlemmar, ni tror blint på det som stiligt presenteras och sväljer det med hull och hår utan att blinka.

Att få bevis framlagda och sedan välja att anse dom som trovärdiga är inte samma sak som att blint svälja allt med hull och hår.

Det du reagerar över är ju just det där med "vänsterradikala". Antagligen beror det på att Lärargruppen och Tvind från början, på 70-talet, var något som kan kallas en vänsterradikal grupp. Uppenbarligen har ju mycket vatten flytit under broarna sedan dess och i dagens läge är det väl knappast någon som tror att en organisation där ledaren bor i en 800kvm stor lägenhet i Miami och leder sin organisation med setkmetoder är en vänsterradikal organisation, snarare just en sekt som använder biståndshjälp som täckmantel.

På deras respektive hemsidor kan jag i inte finna något som ser misstänksamt ut

Självklart inte, men hade du väntat dig det?

och en artikel i DN utan källor är nog kanske inte så mycket att blint lita på.

Tja, anser jag att DN och Juan Flores är högst trovärdiga. Det är seriös journalistik och källor saknas knappast. Både intervjuver med avhoppare samt dokumentation finns presenterat.

Men visst är det viktigt att vara källkritisk, det finns en hel del annat att läsa om rörelsen, bl.a från f.d medlemmar:
Report on Tvind by former Tvind headmaster - Steen Thomsen

Foreningen mod Tvind (danska)

FRI, oavsett vad man tycker om FRIs metoder, så är det en organisation som har koll på sekter.

Ingenting annat går att finna på Yelah.net om denna så kallade vänsterradikala organisation, finner ni inte det konstigt?

Du menar utifrån kommentaren att Tvind är vänsterradikalt? Nej, inte direkt. Som jag skriver ovan så är det ur ett historiskt perspektiv, någon gång i början var Tvind något som skulle kunna kallas vänsterradikalt, men inte nu längre. Att Yelah har en länk till Tvindalert i sitt arkiv som enda information pekar väl också det på att allt inte står rätt till med Tvind.

Jag skall försöka rota fram artikeln med reportaget om Tvinds farm i Sydamerika, jag läste den för ett par år sedan och den var väldigt informativ. Bl.a var fackföreningar förbjudna för arbetarna på farmen, vilket rimmar illa med Tvinds officiella hållning.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Man kanske inte ska tro allt som står i DN, men de har i alla fall en öppen rapportering och pressetiska nämnder som kan bevaka och påtala felaktigheter. Mitt citat ur artikeln är från ett vittnesmål från någon som har varit med i Tvind (enligt DN). Om det verkligen är sant, då är det förenat med livsfara att göra några närmare efterforskningar om vad Tvind håller på med (åtminstone inifrån organisationen). Skulle du infiltrera DN skulle du aldrig riskera att bli dödad.

På deras respektive hemsidor kan jag i inte finna något som ser misstänksamt ut

Varför är jag inte förvånad? Vad hade du väntat dig skulle stå där? Ska man få något som helst grepp om vad som händer under ytan i en destruktiv sekt, då måste man fråga folk som har varit med.

en artikel i DN utan källor är nog kanske inte så mycket att blint lita på.

Där har du en viss poäng. Men jag har full förståelse för att källorna väljer att vara anonyma. Om allt det där är sant, då har de en befogad anledning att vara rädda för repressalier från Tvind. Jag antar att det hela är en fråga om vilka som är mest trovärdiga, DN eller Tvind? Har DN någon anledning att hitta på rövarhistorier om Tvind?

Jag är starkt kritisk till Tvind och UFF numer efter att jag läst DN's artiklar, fast jag väntar nog ett tag innan jag sätter stämpeln sekt på en hel organisation.
Det är skönt att ni, i motsats till DN, förstår att Tvind ej är en vänsterradikal organisation.

Läste någonstans i dom länkar jag i tidigare inlägg angav att Tvind/UFF stödde revolutionära grupper i Afrika under 70-talet, till exempel den där aspirerande diktatorn Mugabe i Zimbabwe. Tvind/UFF fick då som nu stöd av staten. Det härstammar nog ifrån att Socialdemokraterna inte alltid varit några stela byråkrater. Deras inblandning i Sydafrika och "kampen" mot apharteid som ett exempel, det kanske inte var så väldigt extraordinärt men det räckte för att, enligt vissa teorier, ta död på en statsminister.
Konstigt ändå hur allting hänger ihop...

Det är skönt att ni, i motsats till DN, förstår att Tvind ej är en vänsterradikal organisation.

I vilket fall som helst är sådana stämplar totalt ointressanta i sammanhanget. Problemet med sekter är att de är slutna och inte tillåter kritik eller öppen debatt. Det problemet är precis lika stort oavsett om sekten är "vänster" eller "höger". Jag misstänker att DN har hängt upp sig på att "bistånd" och "hjälp till uländer" kan uppfattas som vänsterklyschor.

Synd bara att det där ulandsbiståndet går enbart till det där enpersons-ulandet i den där dyra lägenheten i Miami ;)

[Redigerat av UlfT den 30 dec 2001]

Hur lockande det än kan vara så tror jag inte att omtanke och medmänsklighet är något som endast hör vänstern till (dock tror DN det?) ;) Men som du sa, förbaskat synd att detta "bistånd" endast går till en enda person. Det måste kännas tungt för dom människor som skänkt kläder till UFF i tron om att allting ska gå till rätt människor och inte till någon försäljning där vinsten kammas hem av ett fåtal personer som gör ingenting utan låter sina "slavar" arbeta ideelt åt dom.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Men som du sa, förbaskat synd att detta "bistånd" endast går till en enda person.

Men det värsta är väl ändå att sånt här får förekomma, när fascister som Petersen kan kontrollera andra människor till sin egen vinning..

------------------
Vad har det med min tama orangutang att göra?

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Praoade inte sannah på UFF? :o

------------------
People might not remember what you said, or what you did, but they will always remember how you made them feel.

Jopp. :e

------------------

Medlem sedan juni 200178 inlägg

Någon kanal på TV hade en dokumentär om detta för några år sedan, just att det var en sekt. Kanske värt att kolla TV-kanalernas arkiv om det går?

------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Det härstammar nog ifrån att Socialdemokraterna inte alltid varit några stela byråkrater

:q
Vad menar du med det? På vilket sätt anser DU att de är stelbenta numera? Har du nån realitet i ditt uttalande, eller är det endast en fnoskler för att vinna ung-vänster sympatier?

Utan att sätta alltför stor tillit till media ö.h.t så har det varit tillräckligt med sekter och lurendrejare inom biståndsbranschen för att iaf jag ska ändra min åsikt om UFF, med tanke på artikeln. Hoppas att det nu tas en rejäl utredning OFFENTLIGT om denna dåre Petersen.

Enda hoppet som återstår som seriöst är väl Röda Korset.

------------------

Det är svårt att förbjuda fascister casca för då blir man själv en.

Vad jag menar med det PeW... Jo att socialdemokratin den också har varit mer radikal(fast aldrig revolutionär). Den har tidigare gått emot kapitalism, fascism, sociala klyftor, arbetslöshet osv medans den numer i Sverige för en mer kapitalistisk politik. Dom tror på att "rättvisa" skatter, lagar och en försiktig privatisering i ett annars rått och kallt kapitalistiskt samhälle kan skapa en bättre situation för flertalet och även minoriteterna. Till visso har dom rätt.
Dock som sagt, dom har inte alltid hållit på så här försiktigt, dom har stött både det ena och det andra runt om i världen och Sverige var inte neutralt i det avseendet att dom sköt ifrån sig allt utan genom att bestämma vad dom tyckte själva. Nu idag är det mer EU och USA som bestämmer.

[Redigerat av Individen den 30 dec 2001]

Individen >>
Vet inte om du var med på Palmes tid... men det var jag.
Om man går efter div politiska skrönor har du till viss del rätt. MEN det är grovt tilltaget och starkt vinklat från en ytterlighet till en annan. Den politik som fördes fram till 80 talet av sossarna i regeringsställning var förvisso utåt sett en jättelik reklampelare för mänskliga rättigheter m.m.. och framförallt sovjet-vänligare än senare. Men det var mycket skit som skedde under den välpolerade ytan och proportionellt sett mot nu var dubbelmoralen verkligen dubbel.

Så efter att ha växt upp under betongsammhällets uppbyggnad till att nu se hur politiken förs av sossarna ser jag bara en förbättring.

Tvärtom mot dig, Individen, så ser att den "stelbenta" demokratin är svunnen tid och en mer öppen och jämlik politik växer...

Allt beror på vilket perspektiv man ser det ur. Om man vill se det rent konservativt och jämföra en politik ur en annan tidsrymd mot nuvarande måste man nog se till mer faktorer än partiprogrammen. ;)

------------------

Du har nog rätt, mitt förra inlägg var i princip rent tyckande.

Det spelar förmodligen ingen större roll vilket parti som har makten, det händer ändå inget revolutionärt och radikalt. Det som krävs är att folket får makten och inte partierna som konkurrerar men samtidigt samarbetar med en annan makt, marknaden. Att vi väljer partierna är dock en fördel, men det vore bättre om det inte existerande några partier eller nån centralmakt överhuvudtaget.

Det är svårt att förbjuda fascister casca för då blir man själv en.

Jag vet inte hur du uppfattade mitt inlägg, men jag menade inte att man skulle förbjuda obekväma åsikter. Jag menade bara att det är hemskt att det finns möjlighet för sånt jävla utnyttjande av människor.. Hur man nu skulle motverka detta vet jag inte, var bara en reflektion. ;)

------------------

Ja ok. Fast att förbjuda på något sätt tror jag inte går. Kanske med lagar som tvingar organisationer (och företag) att offentlighetsgöra allt till alla.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)