Ni gör samma fel som Tvind's medlemmar, ni tror blint på det som stiligt presenteras och sväljer det med hull och hår utan att blinka.
Att få bevis framlagda och sedan välja att anse dom som trovärdiga är inte samma sak som att blint svälja allt med hull och hår.
Det du reagerar över är ju just det där med "vänsterradikala". Antagligen beror det på att Lärargruppen och Tvind från början, på 70-talet, var något som kan kallas en vänsterradikal grupp. Uppenbarligen har ju mycket vatten flytit under broarna sedan dess och i dagens läge är det väl knappast någon som tror att en organisation där ledaren bor i en 800kvm stor lägenhet i Miami och leder sin organisation med setkmetoder är en vänsterradikal organisation, snarare just en sekt som använder biståndshjälp som täckmantel.
På deras respektive hemsidor kan jag i inte finna något som ser misstänksamt ut
Självklart inte, men hade du väntat dig det?
och en artikel i DN utan källor är nog kanske inte så mycket att blint lita på.
Tja, anser jag att DN och Juan Flores är högst trovärdiga. Det är seriös journalistik och källor saknas knappast. Både intervjuver med avhoppare samt dokumentation finns presenterat.
Men visst är det viktigt att vara källkritisk, det finns en hel del annat att läsa om rörelsen, bl.a från f.d medlemmar:
Report on Tvind by former Tvind headmaster - Steen Thomsen
Foreningen mod Tvind (danska)
FRI, oavsett vad man tycker om FRIs metoder, så är det en organisation som har koll på sekter.
Ingenting annat går att finna på Yelah.net om denna så kallade vänsterradikala organisation, finner ni inte det konstigt?
Du menar utifrån kommentaren att Tvind är vänsterradikalt? Nej, inte direkt. Som jag skriver ovan så är det ur ett historiskt perspektiv, någon gång i början var Tvind något som skulle kunna kallas vänsterradikalt, men inte nu längre. Att Yelah har en länk till Tvindalert i sitt arkiv som enda information pekar väl också det på att allt inte står rätt till med Tvind.
Jag skall försöka rota fram artikeln med reportaget om Tvinds farm i Sydamerika, jag läste den för ett par år sedan och den var väldigt informativ. Bl.a var fackföreningar förbjudna för arbetarna på farmen, vilket rimmar illa med Tvinds officiella hållning.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".