Hur kan omskärelse vara tillåtet i Sverige? Är det verkligen rätt att stympa ett barn i religionens namn?
Själv tycker jag att det ej skulle vara tillåtet att omskära en icke myndig person såvida det inte görs av medicinska orsaker.
Stympa? det där får du nog förklara...på vilket sätt "stympas" barnen?
Vet du öht vad omskärelse är?
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Stympa? det där får du nog förklara...på vilket sätt "stympas" barnen?
En liten bit av förhuden skärs bort, om mina föräldrar hade gjort det mot mig när jag var ung så hade jag varit ganska bitter just nu. Och om de hade velat skära av mina örsnibbar, som inte heller fyller någon funktion så hade nog läkaren som skulle utföra ingreppet protesterat.
Är det verkligen rätt att skära bort en bit av en människa utan dess medgivande?
Tja, dom flesta läkare anser att det är väldigt hygienskt att låta omskära sig, dessutom sägs det sexlivet blir bättre, varför skulle man vara bitter över det?
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
Tja... det finns ju de som utför sånt i skumma lokaler med märkliga verktyg... borde inte vara dyrt §e
Topic:
Om det inte finns nån medicinsk anledning för omskärelse på barn är det ju dj****gt märkligt att det får förekomma. Att det skulle förbättra sexlivet är en myt / gammal diskriminering.
Konstigt att det inte finns något parti som verkar för att förbjuda det.¨
Men ingen vågar väl ta upp det av rädsla för att bli anklagad för rasism/religionsförakt.
Det är märkligt vilka idiotiska saker man kan kan komma undan med genom att skylla det på religionen.
att det skulle vara hygieniskt är som som flera sagt något som inte är sant längre. Det finns många seriösa forskningsrapporter som har visat på detta.
En bra artikelserie i DN tar upp problemen, mycket värd att läsa. Här är den
Det jag tycker är underligt är att det bara är folk som INTE är omskurna som klagar.
Man hör sällan nåt från de som är omskurna... Det är ju stor skilnad på manlig och kvinlig omskärelse. Den kvinliga är ju totalt förkastlig medans den manliga inte egentligen innebär några större skilnader.
Mest småsaker, och de varierar ju lite från kille till kille...
Det man kan opponera sig emot är väl att det utförs under dåliga förhållanden ibland och då kan leda till smärta vilket naturligtvis inte är bra. Såklart.
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
Jo det kan det ju säkert göra... Fast det är ju som valigt lite av ord mot ord och helt skilda åsikter. Svårt det där...
Fast det finns ju människor som anser sig ha djupa trauman från barndomen av allt möjligt så det är ju inte direkt konstigt att det skulle kunna vara omskärelse nån gång.
Snarare konstigt om det inte var så.
Klart man skulle klaga om man tyckte det var jobbigt. Man klagar ju om man blivit misshandlad eller har genomgått en svår skilsmässa eller nåt!
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
Det jag tycker är lite märkligt är att den judiska befolkningen här i Sverige under mycket lång tid har praktiserat omskärelse men det är först iom med att vi fått hit många muslimer som den här frågan -och den tvetydiga moraliska upprördheten plötsligt dyker upp, undrar vad det beror på.
------------------
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849