Okej.. Expressen hade ringt runt till alla partiledare och frågat vad dom tyckte om fyrcerkerier och om det borde förbjudas:
FRÅGAN/ Vill du förbjuda fyrverkerier?
Maud Olofsson, partiledare, centerpartiet:
– Nej, generellt är jag mot förbud. Kanske ska de där riktiga värstingfyrverkerierna kontrolleras på något sätt, men jag tror att människorna kan hantera det här efter eget huvud.Alf Svensson, partiledare, kristdemokraterna:
– Nej, men jag har genom årens lopp fått massor med brev och samtal från hundägare och miljövänner som ogillar fyrverkerier och smällare. Ändå tycker jag att det ska vara tillåtet med fyrverkerier.Gudrun Schyman, partiledare, vänsterpartiet:
– Nej, fyrverkerier ska inte förbjudas eftersom det är festligt.Lars Leijonborg, partiledare, folkpartiet:
– Nej, fyrverkerier ska inte förbjudas. Jag kommer inte att skjuta upp några fyrverkerier på nyårsafton.Lotta Nilsson Hedström, språkrör, miljöpartiet:
– Nej, förbud låter trist. Men det finns miljövänliga fyrverkerier och det är förstås ett bättre alternativ.Johnny Magnusson, partisekreterare, moderaterna:
– Nej, vi moderater tror på frihet under ansvar. Jag ska nog skjuta fyrverkerier på nyårsafton, eftersom min hustru och barnen tycker det är kul.Lars Stjernkvist, partisekreterare, socialdemokraterna:
– Nej, fyrverkerier ska vara tillåtna under ordnade former. Det var väldigt länge sedan jag själv smällde några raketer. Har man inte barn är det väl inte lika viktigt.
E det bara jag.. Eller känns alla svar som totalt typiska svar för just deras parti..?? Jag vet det borde va så.. Men det är så komiskt egentligen...
Man kan ju säga såhär.. Man ställer frågan, vad tycker ni om att släppa en atombomb över Peking?
Maud Olofsson, partiledare, centerpartiet:
Generellt sätt så tycker jag att man borde få göra detta, kanske inte den allra värsta vätebomben.. Men en liten.. Lagom är bäst.
Alf Svensson, partiledare, kristdemokraterna:
Njaee, gud säger ju att man inte ska dräpa men jag tror egentligen inte på gud utan är bara lite lagom konservativ, jag vill ju inte missa att komma in i regeringen om den blir borgerlig, så jag tycker vi kan släppa lite bomber..
Gudrun Schyman, partiledare, vänsterpartiet:
Nej det låter bara festligt tycker jag. Har dom några biografer?
Lars Leijonborg, partiledare, folkpartiet:
Tycker jag man borde göra, fast jag hade aldrig gjort det själv...
Lotta Nilsson Hedström, språkrör, miljöpartiet:
Jag tror på det miljövänliga alternativet, kan vi inte utveckla antimateria eller liknande och släppa det över dom?
Johnny Magnusson, partisekreterare, moderaterna:
Det är säkert bra för den ekonomiska tillväxten, jag tänkte släppa några bomber själv så att dom som tillverkar bomberna får lite ekonomisk tillväxt..
Lars Stjernkvist, partisekreterare, socialdemokraterna:
Jag tycker hela är frihet under ansvar, men det ska kontrolleras med regler. Exempelvis måste bomben ha EU-mått, vara godkänd och S-märkt. Förövrigt behöver vi sänka budgeten för bomber..
Ja eller nåt =)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!