Att inte unna sig saker är väl en form av ego-förtryck. En annan from är väl att falla för grupptryck och på så vis undertrycka det man egentligen vill.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
8 svar · 313 visningar · startad av the-teacup
Kan man förtycka sig själv,eller måste förtyck alltid komma utifrån?
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
Att inte unna sig saker är väl en form av ego-förtryck. En annan from är väl att falla för grupptryck och på så vis undertrycka det man egentligen vill.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Håller med dig om det.
Om jag gör något som går imot ens principer tex mobbar för att själv slippar mobbad,förtycker man sig själv då?
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
Att bekänna sig till någon religion är väl att förtrycka sig själv, då man själv hindrar sig från att göra saker man vill pga texten i en bok.
Att bekänna sig till någon religion är väl att förtrycka sig själv, då man själv hindrar sig från att göra saker man vill pga texten i en bok.
Du kan det här med religon hör jag... läs på lite innan du kommer med sådana uttalanden. Med ditt resonemang så kan man ju säga att du förtrycker dig själv genom att vara svensk medborgare.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 28 nov 2001]
Håller med Beatbox.
Sen är det litte beroende på.En alkolist som blir nyketist genom sin gudstro är ju bra mycket friare än vad han var innan han blev frälst.
Och det måste ju vara lika mycket förtyck att pressa på någon ateism som det är att pressa på dem någon slag religon.Det är ju trosfrågor det handlar om och vi kan inte säga vilket som är rätt.
------------------
[Redigerat av the-teacup den 29 nov 2001]
En till fråga vi kan slänga in i debbatetn:måste man bli förtyckt av någon eller kan bli förtyckt av något?
------------------
Det beror lite på vad man lägger för värderingar i ordet förtryck. Om jag får gissa mig till lite så kanske du anser att ett företag på ett vis förtrycker sina anställda medans jag ser det på ett annat sätt. För mig betyder förtryck att någon tvingar någonannan att göra något och det är enkellriktat, dvs det är enbart en som får något i utbyte. Det utbyte som den ena parten får används sedan som ett maktmedel för att förtrycka fler människor.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Nja jag tänkte mer typ om hunger och fattigdom kan tvinga en till något tex prostiution (har läst en del ankokapitalister som tycker att det är väll som vilket jobb som helst.Extemt cyniskt tycker jag)eller säljer sina varor/tjänster till underpris.
------------------
[Redigerat av the-teacup den 29 nov 2001]