Sedan kan man ju undra hur lyckad hans politiska karriär blir om han nu redan är terroristmisstänkt och får en plats i riksdagen.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
25 svar · 538 visningar · startad av Fridolf
Aden Abdirisak pekas ut som terrorist av usa. Han är också politiskt intresserad och satsar på att komma in i riksdagen.
Frågn är hur "man" ska resonera nu. Ska man av säkerhetsskäl stänga ute alla som kan misstänkas ha något med terrorism att göra eller ska man anta att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats och därmed riskera att stödja terrorism?
Sedan kan man ju undra hur lyckad hans politiska karriär blir om han nu redan är terroristmisstänkt och får en plats i riksdagen.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Vad är diffnitonen för en teorrist.Det som är en teorrist på ena sidan kan vara en frihetskämpe på andra sidan.
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
Vad är diffnitonen för en teorrist.Det som är en teorrist på ena sidan kan vara en frihetskämpe på andra sidan.
En frihetskämpe är ju en frihetskämpe. Talibanledarna t ex är ju inte direkt frihetskämpar.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Nja för de som är fundamentelisak muslimer i afaginstian och vill se islam införas ser nog dem som frihetskämpar ur deras perspektiv.Sen att ingen annan gör det är ju en anna femma.....
Den andra sidan verkar inte helelr vara så "snäll" pricis....
sen har vi ett rent historika perspektiv ochså dackefejden,snapphana, Kriget mellan england/ irland,Englad/amerika etc.Vem var teorrist och vem var frihetskämpe?
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
[Redigerat av the-teacup den 12 nov 2001]
Nja för de som är fundamentelisak muslimer i afaginstian och vill se islam införas ser nog dem som frihetskämpar ur deras perspektiv.Sen att ingen annan gör det är ju en anna femma.....
Är man frihetskämpar då man förtrycker miljoner med andra människor ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Jag tycker att man ska vara mycket försiktig med att anklaga någon för att tillhöra ett terroristnätverk.
Frågan utreds väl just nu, och finns det någon grund i den är jag övertygad om att Socialdemokraterna kommer att agera själva. De vill väl knappast ha någon som utpekas vara knuten till Bin Ladens terroristnätverk på sina listor?
Jag tycker att man ska vara mycket försiktig med att anklaga någon för att tillhöra ett terroristnätverk.
Nu vaa det ju USA som fällde uttalandet. Men jag tror att den här killens politiska karriär är så gott som över. Han har ju fått sin "stämpel" på sig och frågan är om den går att tvätta bort.
------------------
Sixten Landby
Frågan var hur man ska resonera nu.
Min uppfattning är att man ska vara försiktig med sina anklagelser.
Frågan var också om du missade det :
Ska man av säkerhetsskäl stänga ute alla som kan misstänkas ha något med terrorism att göra eller ska man anta att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats och därmed riskera att stödja terrorism?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[ot]Haha, du är för rolig BeatBox ;)
Har du aldrig hört talas om det gamla beprövade ordspråket "Man skall inte kasta sten......"
Fundera över hur många av dina fem inlägg hittills i denna tråden som gett svar på Fridolfs fråga :q :e
För du vill väl inte att vi skall uppfatta det som du är långsint för moderatorns tillrättavisning igår... ;)
[/ot]
Som svar till dig Fridolf så anser jag att det är fel att stänga någon ute, som du uttrycker det, innan skulden är bevisad i laga ordning ej tvärt om. Att det skulle betraktas som att stödja terrorism, för att vi i första hand försvarar den enskilde individens rättigheter, har jag svårt att se även om kopplingar senare kan bevisas vilket kan leda till avstängning.
Så här håller jag med hypatia i hennes funderingar fast de ej ligger enligt vissa on-topic ;)
Nu är jag inte helt förtrogen med vilka regler som gäller för riksdagsmän om det på något sätt faller under "säkerhetsklassificering" där tidigare bakgrund kan sätta stopp för personen i fråga, så för mig är det just nu en rent hypotetisk fråga.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
[Redigerat av Luxman den 12 nov 2001]
Som sagt så lade jag till en liten sak som jag tyckte va en relevant synpunkt i sammanhanget. Det blir ju inte mycket till disussion om man ängar sig åt att enbart svara på frågor. Jag ville ha svar på en undring jag med. Men det kanske är trådskaparen som har ensamrätt på att få fråga saker. Vad vet jag...
Fundera över hur många av dina fem inlägg hittills i denna tråden som gett svar på Fridolfs fråga
Om det va så oklart för dig så ska jag förklara. Det kanske är bäst att stänga ute honom för han lär ju "va stämplad" pga USA:s uttalande. Är det klart nog eller ska jag förklara ytterliggare på en begripligare nivå ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Det jag är lite orolig för är att den svenska regeringen och myndigheterna tappar huvudet i sin önskan att vara USA till lags här och det kan gå ut över oskyldiga människor.
Man är faktiskt fortfarande oskyldig i det här landet till dess att motsatsen bevisats i laga instans.
Dessutom har amerikanarna haft fel förut, diskoteksbombningen i Berlin på 80-talet som fick Reagan att terrorbomba Libyen är ett exempel, dom var övertygade om att det var libyer som stod bakom när det sedan visade sig att det inte var det, dom sa att dom hade bevis, att deras underättelsekällor var pålitliga...osv -känns det igen?
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
Jag tycker det inte är lämpligt med en person som är misstänkt för ett brott att ha en offentlig position. Tiden får väl utvisa om det är sant eller inte. USA hade bevis för att det faktiskt va Bin Laden som låg bakom attentatet och varför skulle dom ha fel nu ? Dom har ju spår som leder till mannen i fråga. Tiden får väl avgöra men jag ska påminna dig om den här diskussionen då det verkligen fastställs hur det ligger till så får vi se om du är av en annan uppfattning då eller inte.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Jag kan aldrig hålla med om att man ska avsätta en person bara för att USA säger att han är "skyldig". Precis som Reefer skriver är man i vårt land oskyldig tills motsatsen har bevisats. Polisutredningen har ju startat och låt oss vänta tills den är färdig, även om detta innebär att vi riskerar att stödja terrorism...
Din logik haltar en aning när du skriver att bara för att USA har haft rätt en gång, så har de det igen. Jag tror också att de bevis de har mot Bin Laden är tillräckliga, men det är ju inte något argument för att de skulle ha rätt nu!?
Det är mycket möjligt att den här personen är skyldig till allt som USA säger att han är, men låt polisen göra sitt jobb först, så kan vi döma sedan. Dessutom tror jag att den här personen kommer att granskas mycket noggrant nu och har han några skumraskaffärer på gång så kommer det nog reaktioner ganska snabbt.
Jag tycker i alla fall att en brottsmisstänkt person inte ska sitta på en offentlig post. Se bara på ramaskrit med Mona Sahlin och hon va bara misstänkt för lite ekonomiska saker. Det är ju en viss skillnad att vara misstänkt för att ha stöttat en terroristorganisation och va i ekonomiskt trubbel.
Din logik haltar en aning när du skriver att bara för att USA har haft rätt en gång, så har de det igen. Jag tror också att de bevis de har mot Bin Laden är tillräckliga, men det är ju inte något argument för att de skulle ha rätt nu!?
Eftersom dom haft rätt en gång så kan man ju få en liten vink om att dom kanske har en hel del information om saker och ting. Dom kommer väl att dela med sig av den information dom har tror jag och då får vi väl se vad som händer.
Dessutom så har Bin Laden själv erkänt att det va hans organisation som stod bakom attentatet. Detta gjordes för ett par dagar sedan då han intervjuades av en journalist.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[ot] Hehe men snälla BeatBox vad är det du säger :q
Som sagt så lade jag till en liten sak som jag tyckte va en relevant synpunkt i sammanhanget. Det blir ju inte mycket till disussion om man ängar sig åt att enbart svara på frågor. Jag ville ha svar på en undring jag med. Men det kanske är trådskaparen som har ensamrätt på att få fråga saker. Vad vet jag...
Jag har bara kommenterat din "pik" till hypatia när hon gjorde motsvarande fundering, skall jag tolka det som att det enbart är medlemmar som har rätt att fundera i eller vidareutveckla trådarna ej moderatorer?
[/ot]
För att återgå till topic, precis som jag tidigare nämnt i tråden, och som flera andra även understukit, så får vi inte sätta rättssäkerheten ur spel för den enskilde medborgaren.
Att bara tänka tanken att vi på rykten skulle börja döma och fördöma personer som inte ens har rätten att försvara sig är för mig helt främmande. Dessutom leder sig osökt tankarna till en annan av USAs stora "aktioner" under ledning av Joseph McCarthy.
Luxman : Om du vill dra igång en pajkastardebatt så får det helt och hållet stå för dig. Jag sa vad jag tyckte angående frågan.
Som sagt var tidigare så får tiden avgöra vad som händer och jag ska hålla den här diskussionen i minnet tills dess.
Angående ditt "pik" påstående så är jag rätt så övertygad om att Hypatia kan avgöra det alldeles själv. Vad jag såg så frågade hon inte om din hjälp att avgöra det, eller hur ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[ot]
Sorry BeatBox, vi måste ha missförstått varandra, jag har absolut inget att invända mot att man vidareutvecklar trådar med nya frågeställningar, som i det här fallet både du och hypatia gjorde.
Det jag fann lustigt och kanske uttryckte lite klumpigt, trots medföljande smileys var att du hänvisade till Fridolfs frågeställning efter att själv ha ramlat iväg i egna funderingar.
Dessutom efter att igår ha läst ditt inlägg direkt riktat till hypatia i en annan tråd
Jag vet ju inte riktigt om du är direkt rätt person att diktera hurvida trådar får avvika från ämnet eller inte. Jag tänte på de diskussioner du själv varit med i där trådarna "barkat iväg" åt lite olika håll så varför får det inte göra det i detta fallet ? Jag bara undrar lite...
så jag var kanske lite snabb i tanken och drog slutsatsen att du ytterligare en gång underströk det påståendet.
Har jag missuppfattat detta så ber jag om ursäkt, dock kommer jag framledes att förbehålla mig rätten att få ha en egen åsikt som inte är anmodad av att någon ber mig framföra den.
[/ot]
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
på tal om döma i förhand .Han i Örebro som de trodde klippte kvitton( har tyvärr glömt hans namn) han blev väll friad i rätten.Men han är väll fortfaradne dömd i medias övgon.Det är ju faktigst en mycket hemskt tycker jag,för osyldigt anklagd är det ju lätt att bli.
------------------
[Redigerat av the-teacup den 12 nov 2001]