webForumDet fria alternativet

Vad bör muslimer tänka på?

Politik & samhälle

24 svar · 503 visningar · startad av Fridolf · sida 2 av 2

Frågan, av Fridolf

Jag tittade på mosaik på TV igår. Det var ett ganska bra program tycker jag och de framförde bra argument. Dock var det en sak som slog mig efter ett tag: de var väldigt etnocentriska när de vände sig till tv-tittarna! De talade endast till Svenskar eller västerlänningar. Gästerna i studion var av blandad härkomst men inte åhörarna uppenbarligen. De pratade om vad "vi" och "man" måste tänka på nu

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Skuggan, har du läxat upp någon muslim med de där orden någon gång?

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

"Jag vet inte riktigt, jag jobbar på det, ok?"
Och under tiden du jobbar, ska vi lägga ner allt arbete och handel eller ska vi fortsätta som vanligt tills du har jobbat klart?

Egentligen så är väl inte den fria marknaden så jättefarlig. Grejen är att många företag blir för stora. Stora jätteföretag utnyttjar ibland u-länder för att få billig arbetskraft. Alla säger att de ska vara glada att de investerar där eftersom det skapar arbetstillfällen osv. Precis som om de skulle göra det av kärlek för människor. Skulle de göra det så kunde de ju hoppa över att "anställa" barn för en lön på 4sek/vecka eller nåt.

Det bästa vore väl kanske om man på något sätt kunde kontrollera hur stort ett företag fick bli utan att det blir diktatur. Småföretagen i sig gör väl egentligen ingen större skada.

btw, känns som om vi har lämnat topic här lite ;) Ganska lätt hänt...

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Småföretagen i sig gör väl egentligen ingen större skada.

Varje småföretag är ett potentiellt elakt storföretag. ;)

------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

"Skuggan, har du läxat upp någon muslim med de där orden någon gång?"

Fridolf, nu fattar jag inte vad du pratar om, läxa upp muslimer?
Vaf*n? Tor du jag är nån sorts dåre som springer på gatorna och ger folk som tror på nån religion på käften eller?
Har du nått mot argument där inne eller nåt vagt påminnande om det?
Jag känner muslimer förresten men inte talar jag religion med dom för det, jag skiter i religion, jag ingorerar helst den.

Du verkar slå mig som nån som vill utmåla mig som nån ondskefull anti religions monster som måste stås emot eller nått liknande...

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Nu blev den här diskussionen aktuell igen i och med Salman Rushdies artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?p=DNet&d=111&a=232801&f=index.html

"Visst handlar det om islam" skriver han. "Om det inte handlar om islam, varför då dessa världsomfattande demonstrationer till stöd för Usama bin Ladin och al-Qaida?
Varför samlades 10.000 män vid gränsen mellan Pakistan och Afghanistan, beväpnade med svärd och yxor, som svar på någon mullas uppmaning till jihad? Varför blev krigets första brittiska dödsoffer tre muslimska män som stupade i kampen för den talibanska sidan?"

Här finns mycket för vanliga muslimer att tänka på. Är det verkligen rimligt att en muslim som bor i England åker iväg till kriget för att sedan bli dödad (kanske av brittiska styrkor) istället för att leva ett normalt liv i england? Som Salman säger "Det mesta som kallas religiös tro handlar när allt kommer omkring inte särskilt mycket om teologi. De flesta muslimer har aldrig bedrivit några djupare analyser av Koranen."

Ändå åker folk iväg och.. ja vad ska man säga. Dock har jag hört att det kommer reaktioner från vanliga muslinmer nu om att göra sig fria från extremisterna även fast de kallar sig för muslimer. Det är ett gott tecken tycker jag. Men det går långsamt.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)