webForumDet fria alternativet

Någon som vet?

Politik & samhälle

4 svar · 372 visningar · startad av the-teacup

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg
Frågan#1

I frankrike så är det förmildrande omständighet om man mördar någon under inflyttande av svatsjuka,någon som vet hur det är i Sverig?Jag frågar eftersom hon som blev mördad i Sundsvall blev mördad pga svartsjuka: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,100995,00.html

Det är intresant fråga :är det är en förmildrande ómständighet om vi gör brottet under starka kännslor och vad kan vi göra åt det?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 26 okt 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Motivet till dådet kan ha varit svartsjuka.

Det finns något som heter förmildrande omständigheter i Svensk lag, men jag tror knappast att det skulle inkludera någon ev. svartsjuka.

Det är mer till för fall där tex en kvinna slår ihjäl sin man som har plågat och misshandlat henne under flera års tid...typ

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det är intresant fråga :är det är en förmildrande ómständighet om vi gör brottet under starka kännslor och vad kan vi göra åt det?

Jag skulle nog vilja vända på det där. Jag tror de flesta morden begås under starka känslor. Det är snarare där vi bör ha normala straffnivåer. Om någon genomför ett kallt och beräknande mord, då tycker jag det är riktigt ruskigt. Då borde man ta till mycket hårda straff, gärna livstid.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

UlfT.

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Medlem sedan okt. 200112 inlägg

Rätt usel på Sveriges lagar, men man gör väl ändå skillnad på mord, och dråp?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)