webForumDet fria alternativet

En sak jag har reflekterat vid...

Politik & samhälle

15 svar · 384 visningar · startad av Beatbox

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Frågan#1

...är att en del som förespråkar solidaritet och rättvisa är totlat oförmögen att lyssna på andra. Hur kan man som en LITEN minoritet förspråka jämnliknet och totalt VÄGRA lyssna på en majoritet ? Hur kan man stå och predika om jämnlikhet och solidaritet då man själv har den enda sanna uppfattningen om vad som är sant ? Det är jäkligt konstigt att dessa människor blir upprörda för att det inte finns människor som tycker som dom. Vad hade dom förväntat sig ? Att dom skulle va en ny "messias" ? Om dom inte klarar av att hantera konfliket här och nu, hur hade dom tänkt det i deras anarkistiska värld ? Eller är det så att alla andra tycker som dom, vilket inte alls liknar en diktatur. *ironi*

Jag tycker detta är ytterst skenheligt ! Är det fler än jag som lagt märke till detta fenomen ?

// BeatBox

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Välkommen i klubben ;)
Detta "fenomen" har påtalats ett antal ggr utan resultat. Inte konstigt att många tröttnar...

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Om man vill nå fram med ett budskap så är det ju A och O att kunna kommunicera med , lyssna på och respektera andra människor i sin omgivning. :-)

// BeatBox

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Det roliga är att det finns artikel om det i Yelahs arkiv: http://www.yelah.net/articles/kronika1018

Från mitt håll kan det bero på att jag Är rätt så stressad nä'r jag sitter vi ddatorn(delar med andra elever) så jag hinner inte läsa igenom de andra inläggen så bara: ------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 24 okt 2001]

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Om alla tyckte som "oss" hade varit lika illa. Det är mångfalden som skapar vårt samhälle. Och ett samhälle byggs av oss tillsammans.

Dagens samhälle (staten) är uppbyggt av kungar för länge sedan, som var "tillsatta av Gud". I dagens samhälle har tack och lov kungens makt avskaffats och makten utövas istället av ett parti som väljs av folket.

Men inte bara av partierna, vi har även Marknaden, som är en abstrakt storhet som definieras av oss som konsumenter och producenter, samt kapitalisterna som håvar in vinsten.

Det är väl ungefär så som alla ser på saker och ting skulle jag gissa. Men nu kommer vi till perspektivet. Vi har olika perspektiv beroende på olika faktorer, maktställning, pengar, resurser, utbildning, uppväxt och uppfostran osv.

Jag är helt enkelt trött på samhällsutvecklingen och tack vare att jag tror på människans inneboende sociala strävan så tycker jag att vi tillsammans skulle kunna stoppa den ökade kapitalstressen som inte leder mig eller mina nära och kära nånvart, det känns som det bara kan leda åt helskotta.

Det är mitt och säkert en del andras perspektiv, så ska vi därför göra väpnad revolution?? Eller kanske sitta och gräma oss över att resten av folket antagligen inte delar våra perspektiv och ge upp??

Hellre inget av ovanstående, anser jag. Hellre berätta hur jag ser på saker ur mitt perspektiv, och kanske inspirera andra. Fast det förstås, det är ju fult att påverka majoriteten, för de är ju trots allt i majoritet!?

Det är väl trots allt oss medborgare som samhället är till för. Vi borde samarbeta för att få det att funka. Jag (ur mitt perspektiv) ser inte hur individuell kamp efter högre löner skulle kunna göra vårt samhälle bättre. Jag anser det förstör mer än förbättrar.

Hur ser "ni" på saken då? Att individuell konkurrens är bra? Att människan måste tyglas med lagar, för annars skulle vi bara hålla på att mörda och våldta och stjäla?

Jag anser att den individuella konkurrensen leder till att vi måste tygla och staffa medborgarna. Och eftersom jag vill samarbeta och leva fritt så ser jag saker ur ett anarkistiskt perspektiv.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

[Redigerat av Icaros den 24 okt 2001]

Det är mitt och säkert en del andras perspektiv, så därför ska vi göra väpnad revolution. Eller kanske sitta och gräma oss över att resten av folket antagligen inte delar våra perspektiv och ge upp.

Ni får väl göra som alla andra i den här världen dvs respektera andras åsikter. En stor, stor del av svenska folket vill ha demokrati och det är otroligt konstigt att ni inte vill respektera detta. Det rimmar rätt dåligt med ett jämnlikt samhälle eller hur ?

// BeatBox

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Det är mitt och säkert en del andras perspektiv, så därför ska vi göra väpnad revolution. Eller kanske sitta och gräma oss över att resten av folket antagligen inte delar våra perspektiv och ge upp.

Hmm, hoppas du inte läste det som att jag vill ha väpnad revolution. Jag antar att det var dåligt skrivet, men jag ville visa på att jag vill ha varken eller. Jag ändrar det stycket.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Det är väl klart att om någon med en motsatt uppfattning börjar plädera så ifrågasätter man. Som jag uppfattat vissa här verkar det vara svårt att ta en emotsägelse eller att utveckla det man menar. Som ytterlighet viftar man bort motargument och vänder motargumentationen till att betyda nåt helt annat än det som var avsikten. Man tröttnar på att försöka föra en saklig debatt när det ideligen spårar ur.

Självfallet är det BRA att vi alla tycker olika. Men som sagt så är det inte direkt det som förstör debatterna utan hur diskussionen förs.

------------------

Beeatbox,vad är demoktrati?Är respenativ demokrati verkligen det enda alternativet?50 % av Usas befolkning röstade inte i senasste presidentavalet och det blir fler och felr soffliggare här i Sverige ochså + att partierna tappar medlemar.

Pew,jag förstår.Menar du att debbaten drar iväg inn på ett ämne som tas upp i en annan tråd?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Beeatbox,vad är demoktrati?Är respenativ demokrati verkligen det enda alternativet?50 % av Usas befolkning röstade inte i senasste presidentavalet och det blir fler och felr soffliggare här i Sverige ochså + att partierna tappar medlemar.

Nu är det ju Sverige vi lever i och jag förstår inte varför USA kommer upp hela tiden. Det kan väl hända att partierna tappar medlemmar men fprtfarande är dem som tror på demokratin en STOR majoritet jämfört med dom som inte tror på demokratin. Ni som INTE tror på demokratin är inte så stora som ni tror.

// BeatBox

Usa sägs vara den största demokratin.....

Varför röstar minde och mindre människor då Beatbox?

------------------

Usa sägs vara den största demokratin.....
Varför röstar minde och mindre människor då Beatbox?

Åter till ämnet valdeltagandet 98 va 80% i Sverige. Låt säga att det nu skulle sjunkit till 70% vilket låter otroligt men i alla fall. Varför tycker sig 30% ha rätten att köra över en majoritet på 70% ?

// BeatBox

Pew,jag förstår.Menar du att debbaten drar iväg inn på ett ämne som tas upp i en annan tråd?

Nja... det jag menar är att en del debattanter skickar ur sig diverse argument men sen när de bemöts med motargument har en del ibland svårt att ta det.

------------------

Beatbox,det är inte bara jag som säger att vår repenstativa demokrati är i fara,utan även politiker tex våran demokratiminsterJ.Jag tror att människor känner sig för små i de stora hirakierna som de stora partierna facktist är (även de stora folkrörelsa typ Snf och andra organistoner typ Hyresrättsföreningen som är uppbyggda på det sättet förlorar människor),till förmån för mer platt organistioner

Det intatvet de hade gjort i Kalix tyckete jag var hellt underbart,låt kommuninvånarna rösta om komunskatten.Dels hur mycket och vart den ska gå.Helt underbart.

------------------

Beatbox,det är inte bara jag som säger att vår repenstativa demokrati är i fara,utan även politiker tex våran demokratiminsterJ

Då politiker säger att demokratin är i fara är ju därför det dykt upp små, små minoriteter som gör allt för att förstöra för demokratin. Se bara på G8 mötet vad en liten minoritet lyckas med.

// BeatBox

VArför vill då de införa röstplikt?De har de i Belgien tror jag kan har varit något annat land ochså.Anledningen till att jag inte kommer i håg beror på att jag hörde det på radion 98

------------------

[Redigerat av the-teacup den 26 okt 2001]

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)