webForumDet fria alternativet

medborgarlön

Politik & samhälle

35 svar · 591 visningar · startad av the-teacup · sida 2 av 2

Frågan, av the-teacup

Varför medborgarlön? Medborgarlön skulle främja en rättvis och solidarisk fördelning av samhällets resurser. Ett system med medborgarlön skulle befria alla som idag är bundna till arbetsgivare och fack eller utelämnade till myndigheters granskning för att få sitt uppehälle. Det är ett fördelningssystem som stärker och uppmuntrar människor istället för att socialt granska och kontrollera dem. Gen

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Tillläggas kan att medborgarskap inte behöver vara knutet till en stat eler nation, för före franska relutionen så handlade medborgarskap enbart om vilken ort man var medborgare i.(vilken nytta jag haft av mitt vg i historai)
ICaros :Pussilipuss puss

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Skall alla ha lika mycket i lön oavsett prestation :q
När skall vi tvingas ha på oss likadana kläder också?

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Skall alla ha lika mycket i lön oavsett prestation
När skall vi tvingas ha på oss likadana kläder också?

Jag föreslår att du läser på lite. Det är inte samma lön till alla utan ett sorts minimilön, men om man jobbar får man förstås vanlig lön.
Det finns iofs olika syn på det, men det är väl gruntanken.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Som jag har tolkat det så är medborgarlön bara en grundlön så att man bara klarar sig( och en del har föreslagit att den kanse inte behöver betalas ut i pengar utan tex mat och husrum) sen om du kännar över det spealr intgen roll.Det finns många olika förslag på met har systemet så gå in på sidan och läs och titta.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 21 okt 2001]

Icaros måste du göra inlägg pricis samtidig som jag i samma tråd????
Pusselipuss

------------------

[Redigerat av the-teacup den 21 okt 2001]

Japp. Rena anarkin. Pusss

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Kanse bara ett tecken på att vi hör ihop....

------------------

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

--------------------------------------------------------------------------------
Som jag har tolkat det så är medborgarlön bara en grundlön så att man bara klarar sig( och en del har föreslagit att den kanse inte behöver betalas ut i pengar utan tex mat och husrum) sen om du kännar över det spealr intgen roll.Det finns många olika förslag på met har systemet så gå in på sidan och läs och titta.

Det är ju ett system som inte uppmuntrar folk att vare sig jobba eller studera. Unga människor som INTE väljer att stdera idag gör ju det för dom inte VILL plugga. Om man verkligen vill plugga vidare så finns ju möjligheten. Om man nu inför en garanterad kön så finns det ju ingen som helst anledning varför dom ska plugga vidare, jobba eller dyligt.

// BeatBox

Så den enda anledningen till att man vill jobba är att man inte vill bli uteliggare menar du?

------------------

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Ehm.
Suck.
Ni har inte icq eller kanske.. uhm.. en verklighet där ni kan hålla på med allt puttenuttigt och gullegulligt?
Man tar ju inte diskussionen på allvar..
Men nu väljer jag att göra det ändå - och att bara betala ut pengar skulle inte hjälpa dom som super bort dom i vilket fall som helst. Isf blir det som nån sa - att det skulle vara mat man gav bort. Men känns det inte som det blir lite fattighuset över det då?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Beatbox ,som jag sert det så skulle man inte klara av att plugga om man inte har intresse av ämnet man läser?Det finns ju människor som är intresserade att plugga massa olika saker,men vågar inte för att de är rädda för att ta studielån eller så får de inte studilån.

Arbeta gjör man ju för att utveklas som person,öveleva kan man ju göra på andra sätt.

Vad behöver man för överleva då.Husrum,lite kläder och mat högst 3000+hyran i månadskostnader...

------------------

[Redigerat av the-teacup den 22 okt 2001]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Beatbox ,som jag sert det så skulle man inte klara av att plugga om man inte har intresse av ämnet man läser?Det finns ju människor som är intresserade att plugga massa olika saker,men vågar inte för att de är rädda för att ta studielån eller så får de inte studilån.

Det finns ju en uppsjö människor på universitet och högskolor som pluggar helt utan mål. Jag tror inte det sitter i pengarna.

// BeatBox

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Att vara medborgare till och börja med är inte en rätt, det är ett privilegium.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

hmmm,jag har för mig att I FN:S deklartioner om männskliga rätterheter att varje människa har rätt till ett medborgaskap.

Beatbox:ja,det gör det,men det skulle kanse vara ännu fler somstuderade,för det finns många som som är rädda för att ta studielån. (Tex en kompis till mig som vill bli kock,har försöker jobba ihop så att han slipper lån och bara ta studiebidraget.)

------------------

[Redigerat av the-teacup den 22 okt 2001]

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Beatbox:ja,det gör det,men det skulle kanse vara ännu fler somstuderade,för det finns många som som är rädda för att ta studielån. (Tex en kompis till mig som vill bli kock,har försöker jobba ihop så att han slipper lån och bara ta studiebidraget.)

Räknar han inte med att kunna tjäna 4% mer än vad han gör nu efter att ha skaffat sin utbildning?
Jag tycker att sveriges studistödssystem är väldigt frikostigt och det har blivit ännu bättre nu när man slipper ta svartjobb på sommaren för att få bidrag & lån.

Nä det verkar inte så att han tror det.(många i min klass har bara bidragsbiten och jobbasr vid sidan av studierna eller lever på sparpengar)

------------------

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)