webForumDet fria alternativet

medborgarlön

Politik & samhälle

35 svar · 594 visningar · startad av the-teacup

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg
Frågan#1

Varför medborgarlön?

Medborgarlön skulle främja en rättvis och solidarisk fördelning av
samhällets resurser. Ett system med medborgarlön skulle befria alla som
idag är bundna till arbetsgivare och fack eller utelämnade till
myndigheters granskning för att få sitt uppehälle. Det är ett
fördelningssystem som stärker och uppmuntrar människor istället för att
socialt granska och kontrollera dem. Genom att medborgarlönen garanteras
alla, förebygger och motverkar den effektivt fattigdom. Ingen riskerar att
falla utanför trygghetssystemet.

Läs mer på http://www.ekoforum.nu/FFM/

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Citat från sidan :

Medborgarlön garanterar alla invånare en inkomst utan krav på
motprestation.

Så att en ung människa på låt säga 18 år utan någon som helst utbildning ska kunna leva sitt liv utan att behöva bidra nått till samhället. Jag då som gett utbildingen 4 år av mitt liv förutom gymnasiet och jag har en studieskulld på 220 000 ska måsta slita ÄNNU mer för att denna unga människa som inte orkat ta tag i sitt liv ska bara få "glida med"

Alla skulle i högre grad än idag få ett gott ekonomiskt utgångsläge i
livet, oberoende av familjebakgrund.

Det skulle ju i och för sig va nått. Då skulle t ex jag sluppit mitt lån och kunnat studera utterliggare vilket i och för sig skulle givit mig ett ännu bättre förspång mot de som inte orkar ta tag i sina liv. Kom inte och säg att det inte går !!!!! På universitetet va jag labbhandledare för en blind kille som studerade prgrammering och han va en av de vassare eleverna i sin klass.

Stress skulle bli ett frivilligt och inte påtvingat fenomen, vilket skulle
ge förutsättningar för bättre folkhälsa.

Skulle stressen minska om man betalade ut lön till de som inte orkar jobba ?

Småföretagandet skulle få möjlighet att frodas då risktagandet skulle
minska.

Det är ju en smula lustigt att en vänsterrörelse vill småföretagen ska blomstra... det vill ju moderaterna också. :-)

Människor skulle slippa skuldsätta sig för att studera och därmed få
större möjligheter att forma sin egen utbildning.

Som jag sa tidigare så hade ju t ex jag kunnat skaffa mig ett ännu bättre försprång jämfört med outbildade.

Som jag ser det här så skulle det kosta en JÄKLA massa pengar och inte alls uppmuntra egenföretagande. Tvärt om... det finns väl ingen som skulle vilja va egenföretagare om man inte visste att det gav nått mer. Då kan man ju lika gärna inte jobba. Man tjänar ju lika mycket på det. Dessa pengar skulle tas från ? Vadå ? De höga cheferna ? Jaha... då har vi ingen som leder det stora multinationella företaget med 100 000 anställda. Då har vi en massa människor som står utan jobb och det finns ännu mindre människor som kan bidra till medborgarlönen. De 40 000 människor som jobbade som underleveratörer blir utan jobb för att det stora företaget inte kan drivas vidare för det finns ingen som vill axla ansvaret att driva företaget. Den personen slutade för han/hon tjänade lika mycket på att ligga på tomten och sola.

// BeatBox

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Jag har fått för mig att medborgarlönen ska bara vara precis så man överlever, typ soc idag, fast utan massa byråkrati.
Fast jag vet inte, har fått den uppfattningen iaf.

Skatt till bidrag betalar vi ju ändå idag.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Jag har fått för mig att medborgarlönen ska bara vara precis så man överlever, typ soc idag, fast utan massa byråkrati.
Fast jag vet inte, har fått den uppfattningen iaf.
Skatt till bidrag betalar vi ju ändå idag.

Precis ! Skatt betalar vi ju ändå. I mina öron låter det som ännu ett "vi-är-så-avundsjuka-på-alla-andra-som-har-mer-pengar-än-oss" teori :-)

// BeatBox

Så, ehh, vad klagar du på? :)

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Så, ehh, vad klagar du på?

På att det kommer förmodligen kosta en massa pengar eftersom man är GARANTERAD en medborgarlön vilket inte skulle uppmuntra folk att jobba så dom kan betala tillbaks lite till samhället.

// BeatBox

Visst, nånstans måste stålarna komma från. Undrar varifrån, har inte läst så noga så jag kan uttala mig. Dock hade jag lust att klaga lite på dig beatbox, har inte blitt så mycket idag. :)

------------------

Dock hade jag lust att klaga lite på dig beatbox, har inte blitt så mycket idag.

Åhååå... hade du det :-) Får man fråga vad detta klagomål hade gällt ? :-)

// BeatBox

Jag har abstinensbesvär från häromdan när vi öste ur oss spydigheter om demonstrationer. :)
Jag känner för att krossa dina illusioner om staten och kapitalet, men har tyvärr inte tid idag. :)

------------------

Jag har abstinensbesvär från häromdan när vi öste ur oss spydigheter om demonstrationer.
Jag känner för att krossa dina illusioner om staten och kapitalet, men har tyvärr inte tid idag.

Fan också ! *skrattar* Men jag känner på mig att det kommer fler tillfällen ! :-)

// BeatBox

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

fin tanke men den fungerar inte :)
Finns tillräckligt många som åker snålskjuts på staten idag. Får bidrag och jobbar svart.

Sen - vem vill isf jobba på en fabrik? Vem vill göra dom tråkiga jobben? Eller vi ska importera massa folk från U-länderna för att få det gjort?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Finns tillräckligt många som åker snålskjuts på staten idag. Får bidrag och jobbar svart.

Jag betalar in mellan 10-11 000 i månaden i skatt. Jag ger väldigt gärna dessa pengar till staten förutsatt att pengarna går till de som behöver dom. Det jag är emot är då folk av en eller annan, i mina ögon, ogiltig anledning inte jobbar och heller inte gör nått kreativt för att få ett jobb. Det är dessa människor jag inte gillar, speciellt då dessa människor tycker att det är för LITE skatt t ex jag betalar in. :-)

// BeatBox

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det där med medborgarlön låter ju väldigt praktiskt! Jag kan alltså slappa hur mycket jag vill utan att behöva prestera ett smack?
Hur rimmar det med 100% ansvar jag såg i en annan tråd (som jag förknippar med dessa tankegångar)..?

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det gör det inte. ;)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

vad ovanligt ;)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

"Sen - vem vill isf jobba på en fabrik? Vem vill göra dom tråkiga jobben?"

Vem vill göra det idag?

Vem vill göra det idag?

Det finns ju en stor del människor som jobbar i t ex en fabrik och faktiskt trivs med det.

// BeatBox

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Om ni går in på sidan och läser på sidan så finns det många modeler för den medborgalön.De flesta är väll ine på att det ska vara som socailbidrag,sjukförsäkringar etc men att det skulle dra ner arbetet med alla blanketer och byrokrati.

Det skulle ha varit bra i den sitvationen som en lärare till mig berättade om.Att de hade en handikappad kvinna som ville sitta och svar i telefon på en iddell förenig ,men det fick hon inte för då hade hon förlorat sitt sjukbidrag,jag fick inte arbeta idelt under den tiden jag "arbetslös" för då sod jag inte till arbetsmarknadens förfogande,och en fd klasskompis till mig hade samma problem när hon vill läsa engelska på dagtid under den tiden hon gick arbetslös,utan hon var tvungen att läsa på dagtid.För inte tala om alla som har fått sluta sina utbildningar i förtid pga krångel med CSN

Och vad är det som igentligen räknas som arbete?Titta bara på allat arbete som sker inom röda korset,knattefottboll,nykerhtetsröelsen för att inte tala om allt arbet som sker i hemmet.

Och sen undrar jag vad ni ¨på höger kanten har fått er uppfattning ifrån att människor är lata?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 21 okt 2001]

Tja, problemet är väl vad stålarna ska komma ifrån som sagt. Och sen det där med att det kan utnyttjas av folk som väljer en låg levnadsstandard istället för att jobba och få pengar att tex spara och roa sig för.

Vad ska man göra åt problemet med samhällets utstötta då? (länk)
Kanske finns det nåt bättre förslag?

Kan man uppnå full sysselsättning?
Produceras det ändå inte en hel massa skräp vi skulle kunna vara utan?
Måste verkligen alla "göra rätt för sig" med lönearbetet? Varför? För att det känns konstigt att folk bara skulle flyta med?

Personligen har jag svårt att se börsmäklare som ett "riktigt yrke" så jag fattar vad ni menar. Dock har börsmäklare den egenheten att de konstigt nog tjänar en massa pengar på sitt sifferskyfflande.

------------------

Vem vill göra det idag?

Det finns ju en stor del människor som jobbar i t ex en fabrik och faktiskt trivs med det.

Så varför skulle de inte vilja det i ett smhälle med medborgarlön? För att det bara är latmaskar som jobbar på fabrik?? Hmm..

------------------

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)