Som jag har lärst mig på den skolan jag går åt 10 kg spannmål för att ge ett kilo kött.
De stora djurbsrättningar bidrar även till övergödning, växthuseffektn etc (vi hade klart det om vi inte hade haft så många djur som vi har idag.)
Jag blev veggis av miljösjäll och solidartitetssjäll,djurrätt kom först senare...Jag har även varit på ett slakeri och det var ingen vaker syn.Många blir vegissar efter det att dom har besökt ett sånt ställe(+ fått en vegetarisk kokbok i handen...)iallfall vad jag har hört.http://www.vegan.nu/miljo/
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
[Redigerat av the-teacup den 22 okt 2001]
[Redigerat av the-teacup den 22 okt 2001]
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Som jag har lärst mig på den skolan jag går åt 10 kg spannmål för att ge ett kilo kött.
Du får inte glömma bort att spannmålet som används är redan utdömt som icke känlig föda för människor. Det är inte så boskapen "snor" mat från andra.
// BeatBox
Att ge boskaps uppfödning skulden för global värmning, please :OO
Den procent som det skulle vara ansvarigt för är isåfall mindre än 1% och då antar vi ju att vi faktiskt är ansvariga till den grad v tror för klimat ändrigarna, vilket ändrar i sig i samma tempo som förut.
Övergödning, om det inte handlas som det ska så blir det ju sådana, det är gödning, det borde finnas massor av använding för det, sälj det skitbilligt till u-länder t.ex.
Man slipper det själv och dom får det billigt, lite kapitalist välgörenhet ;)
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
http://forums.planetdivine-shadow.com
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.
HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Men det finns hjältar som kämpar för en god sak, gå in på deras sida, bli medlem och du har gjort en god gärning.
http://www.geocities.com/FashionAvenue/Stage/4447/
Nej,Beatbox där har du fel.80 % av Sveriges sädesproduktion som man vet kan gå till människor går till djuruppfödning (lärt från en föreläsaere i permakultur)
Kossoerna släpper ut metangas och det är facktigst en värre växthusgas än koldioxid.Det antalet djur som vi hade på 1800talet klarde djuren av,men inte de stora mängderna som vi har idag.?att vi har det problemet att djuren är på ett ställe och växtordlingen är på ett annnat.Gödslen blir ett problem när de läcker ut(det går inte att frakta eftersom kvävet förvandlas till nitrit och nitarat på vägen) och på växterna så konstgödlsar vi vilket leder till övergödning+ att vi annväder olja.
En forskare har kommit fram till att den energin återgången som går åt för att fram ett ägg är =nio ägg:
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Nej,Beatbox där har du fel.80 % av Sveriges sädesproduktion som man vet kan gå till människor går till djuruppfödning (lärt från en föreläsaere i permakultur)
Enligt jorbruksverket går ungefär 50% till foder. Och då ska man ju komma ihåg alla andra djur än de som går till slakt också. T ex Sveriges runt 230 000 hästar som äter ungefär 1 KG spannmål om dagen. Dom är inräknade i dessa 50 % också. :-)
// BeatBox
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Kossoerna släpper ut metangas och det är facktigst en värre växthusgas än koldioxid.Det antalet djur som vi hade på 1800talet klarde djuren av,men inte de stora mängderna som vi har idag.?
Ja, men är kossorna tillräckligt många för att påverka växthuseffekten? Jag vet inte var du bor, men i min värld finns det åtskilligt många fler bilar och fabriker än vad det finns kor.
Gödslen blir ett problem när de läcker ut
:) Din formulering här är något i stil med det amerikanska fenomenet "restroom". De riktigt stora mängderna gödsel släpps ut när man odlar, och det måste man ju faktiskt fortsätta med om vi ska leva vegetariskt. Då släpps även stora mängder konstgödsel ut. Att en ko "läcker" som du uttrycker det, har knappast någon betydelse.
En forskare har kommit fram till att den energin återgången som går åt för att fram ett ägg är =nio ägg
Ja, men det är ju fortfarande en fråga om att energin måste finnas i en form som passar oss. Visst finns det växter som vi kan tillgodogöra oss energin från, men de är få. Människan är till naturen köttätare. Vi kan inte utnyttja växterna lika bra som kor. Enligt vad jag har läst har arkeologer kommit fram till att våra förfäder innan de uppfann spjut och liknande för att jaga djur, var asätare. Att tänka sig att man skulle börja äta på ett dött djur, dela det med flugorna, tyder på att köttbehovet måste ha varit starkt. Det går att dra fler paralleller till energibehovet och energiformer. Exempelvis finns det gott om energi i bensin och kol. Det betyder inte att det är nyttigt att äta bensin eller kol.
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Nu, till skillnad mot på asätartiden, vet vi ju åtminstånde vad vi kan äta för att få näringsbehovet. Och så svårt är det inte.
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
ulft ,jag var nog lite otydlig med gödselproblemet,vad jag menade var problemet är att vi har djuren på ett ställe och växterna på ett annat (får man ner gödslen i baken så läker det ju inte ut något och vi behöver inte konstgösla) För att deta ska klaras av så måste vi får ner köttätandet så att vi äter 90gram var tredje dag här i väst.
Sen angende växthusgaserna så ska man inte bara titta på mängen ,man måste titta på hur agtressiv gasen är ochså http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/fororen/klimat/klimat/sektor.html
Den här sidan var ochså intressant http://www.snf.se/verksamhet/klimat/vaxthuseffekten4.htm
------------------
CcostodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg Jag jobbade på ICA´s entral-lager för Skåne förra sommaren.
I tre veckor så lastade vad jag trodde butikerna gjorde till kattmat (grishjärna t ex, heläcklig att trycka på) tyvärr så gick det till blandfärsen som de gör i butikerna.
Det var hur eneklt som helst att sluta äta blandfärs efetr det. Men jag tror man måste uppleva det själv, jag har en kompis som jobbade på en kyckligfabrik, där ahn berättade att de hängde kycklingarna levade upp och ner i ett slags rullband och sedan yada yada yada så slutade han äta kyckling.
Trots jag hört det så slutara jag inte äta kyckling, jag vet inte varför.
------------------
Mvh Martin Persson
Costodia.com, martinpersson.com, Merinternet.com , Sveriges.com , Sigill.net , dress.nu , mittinternet.com aekonomi.com
Tur att vi aldrig köper(el. köpt) blandfärs då.
Men älgkött, mmm, jakten är ju på gång nu.
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
http://forums.planetdivine-shadow.com
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.