webForumDet fria alternativet

Mat till Afganistan

Politik & samhälle

5 svar · 420 visningar · startad av Beatbox

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Frågan#1

Jag såg på nyheterna igår där dom intervjuade en föreståndare för Röda korset. Hon fick frågan "vad är det största problemet till att det det rådet sådan matbrist ?" varpå hon svarade "Talibanerna har kört ut allt vad hjälporganisationer heter för en månad sedan ungefär... Talibanerna har övertagit de lager som Röda korset har i Afgantistan". Då kan man ju nästan förstå varför USA bombade ett Röda korset lager. Talibanerna skyller på att det är USA:s bombningar som gör att det snart blir massvällt men i själva verket så beror det på att dom själva kört ut alla hjälporganisationer ur landet...

// BeatBox

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Då kan man ju nästan förstå varför USA bombade ett Röda korset lager

Tja, nu har inte jag några större sympatier för USA men inte tror jag dom bombade Röda korsets lager med flit, det ser man också på bilderna därifrån det är en bomb som fallit åt h-e fel och träffade ung. mitt på lagret.

Talibanerna skyller på att det är USA:s bombningar som gör att det snart blir massvällt men i själva verket så beror det på att dom själva kört ut alla hjälporganisationer ur landet...

Det är inget att förundras över, Talibanerna vet att det är propagandakrig som gäller nu från båda sidor, varför tror du dom släpper in vissa journalister i landet för att filma "misstagsbombningar" dom vill skapa en "Vietnam-effekt", när amerikaner ser döda civila så ökar trycket på den amerikanska regeringen att upphöra med bombningarna.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

[Redigerat av Reefer den 20 okt 2001]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Precis

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

läste nånstans att dom misstänkte att det lagret var ett ammo-lager för det hade brunnit och exploderat i 3-4 timmar efter bomben detonerat och det brukar inte mat och filtar göra.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Tror ju knappast att USA bombar ett hus med ett stort rött korts på taket och sedan säger "Oooopps... det blev visst lite fel". Dom hade nog sina anledningar varför skulle jag tro i alla fall... dom har sin anledningar varför dom bombar civila mål.

// BeatBox

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Öh... så vitt jag förstod så var Rödakorset-grejen ett misstag som verifierades som misstag från jänkarna. Men däremot skulle bombningar av "civila" hus haft efterföljande effekter i några timmar... något som inte alls är otroligt då de liksom i Irak gärna använder civila som "skydd" av sina militära objekt.

Fast rödakorset-huset var evakuerat sen länge.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 20 okt 2001]

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)