webForumDet fria alternativet

En artikel om @ från Noam Chomsky

Politik & samhälle

15 svar · 323 visningar · startad av the-teacup

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg
Frågan#1

För er som är verkligen intresserade.OBS rätt djup text. http://www.yelah.net/articles/chomsky.

Ett stycke som står i börja n är mycket sann för hur mycket räknas inte uiin under anarkismen idag:"Många olika slags tankeriktningar och handlingsmönster har under tidernas lopp fått gå under namnet anarkism. Det skulle vara ett nästan hopplöst företag att försöka innefatta alla dessa motstridiga och varierande strömningar i något slags allmän teori eller ideologi."

De bgrupper jag på är veganismen,anko-femisnismen,sundikalimen,queer,sitvationismen etc etc.

Nån som kommer på fler?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 16 okt 2001]

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Skulle man inte kunna "beskylla" miljöpartiet för att hämtat en hel del av sin ideologi från anarkistiskt håll?

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Iallafall Grön Ungdom,mycket det här att de jobbar inom nätverk istället för hirakier,det var ju bara anrkister som jobbade så för.
(det är det enda av partiernas ungdomsorganisation som inte har tappast medlemar)

Icaros jag måste bara pussa på dig lite :f

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Puss på dig. :)

Så har vi ju förstås AFA och diverse slashasar som tycker att de understöder en revolutionär situation med våld i dagens läge.
De kan väl tycka det, men jag håller inte med. I Mexico kanske det är relevant med gerillakrigsföring ala EZLN, men här? (Jag tänker INTE ta upp Göteborg om nån trodde det, det är för uttjatat.)
I stället vill jag diskutera olika anarkisters syn på direkt aktion, jag läste nån annanstans på webforum om direkt aktion men kommer inte ihåg var.

Iaf, inte världens största målgrupp här på wF kanske (runt tre anarkister vad jag vet) men ändå vill jag fråga hur ni ser på direkt aktion.
Jag tycker inte det är elitistiskt som nån sade, utan en rättighet man har som individ, dock får man ju handla under ansvar.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Artikellänken är trasig förresten.

Det är lungt, det är ditt fel. :)
ta bort punkten i slutet på länken bara.

[Redigerat av Icaros den 16 okt 2001]

Skit ochså.

------------------

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

http://www.yelah.net/articles/chomsky

Jo, jag har läst den, halva i alla fall. För helt plötsligt blir jag tvungen att stapla vedklabbar i ett trångt och mörkt rum i källaren. ;-)

Ska ta mej lite tid imorgon och läsa igenom hela. Verkar bra hittils i alla fall.

Direkt aktion,jag har läst nån förklaring om att det skulle vara när man handlar som om ens drömsamhälle redan var här.
Jag har ochså läst att det skulle betydda att man handlar utan ombud,dvs man väntar inte på order från som "bestämmer över en "

------------------

Haldlar utan ombud alltså. Det som borgarna reducerar till "gör vafan du vill", och de menar att det skulle leda till kaos eftersom alla egentligen är onda och kommer döda varandra osv.

------------------

Iofs stämmer det andra du skrev också, för om vi vill ha ett bättre samhälle så duger det inte att fråga makthavarna om det, för de vill behålla sin makt.

"För fast man köpt historien
är inte framtiden här än
ibland så gäller det att våga

Frihet är inte nåt man får
frihet är nåt man tar ändå
utan att fråga" (Charta 77)

------------------

Allstå man kan säga att hur man ser på anarkism är beroende på vilken människosyn man har.Det är ochså en intressant debbat:Är männsika ond eller god och varför?
Själv anser jag att männsikan i sin vardag är God eler rättare sakt i hon vill ingå i ett socalt nätverk och då förlorar maan på att var onnd.(oBS I sin vardag Krig,terrism och andra trängda sitvationer räknar jag inte till vardag)

------------------

Jo, det låter vettigt.

Sen kommer jag och påstår helt oprovocerat att man borde reducera såna situationer du nämner.
Våld leder som bekant till våld, omch om man försöker behärska sig och inte lyssna på "öga för öga" mentaliteten så tror jag iaf att vi har tatt ett steg framåt.

En del förtryck och våld behöver inte en ekonomisk revolution, och löses heller inte av parlamentet, utan beror på oss själva. Tror jag.

------------------

Är det egoistik att vara god?Om man tittar på mitt inläg ovanför så kan det facktiskt verka så.

------------------

[Redigerat av the-teacup den 18 okt 2001]

Beror väl på hur man ser på uttrycket egoist. Är det Krapotkin menar med "de mest sociala varelserna överlever" egentligen egoistiskt?

Vad är då altruism (motsatsen till egoism)? Är det att man är självdestruktiv och hatar sig själv så mycket att man hellre anser andra vara "mer värda"?

Jag tror altruism är att man bryr sig lika mycket om alla. Och egoism är när man försöker roffa åt sig för egen njutning och skiter i andras behov.
Obs, att man kan njuta själv, det är inte egoistiskt, bara om det sker på andras bekostnad.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Chomskey är mycket mycket kunnig och har ett djupt intellekt. För att läsa om honom läs pocket boken, minns inte vad den heter men finns i pocketshop överallt..

han har skrivit mycket bra böcker också :)

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Säger man inte att han har insperat den så kallade globseringsmotståndarna? (själv säger jag globsering underifrån)

------------------

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)