webForumDet fria alternativet

Heta religiösa debatter!

Politik & samhälle

35 svar · 618 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Här i det politiska forumet så är det ju underbara debatter! Så jag tänkte dra igång en till. Det handlar om Islam. Jag är själv ingen direkt fan av Islam. Inga andra religioner heller faktiskt förutom Buddism. Många jag debatterat med innan säger att det inte står i Koranen att män får slå kvinnor. Och även en överkuckur inom Islam i Sverige säger idag på Aftonbladet att det inte får förekomma. Det var en chat där idag där en person ställde frågan. Jag citerar ur chatten:

Mr.D säger: Jag vill veta i klartext och utan undanflykter om Koranen någonstans tillåter någon slags våld mot en annan människa och i såna fall i vilka situationer!

Abd al Haqq Kielan svarar: Bara i sammanhang som har med rättegång att göra, dvs man blir dömd.

Chatten finns här http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,98434,00.html

Så jag bestämnde mig för att läsa delar ur Koranen och hittade följande:

Ur 4:e Suran
34. Männen har gjorts ansvariga för kvinnorna, och GUD har begåvat dem med vissa egenskaper och gjort dem ansvariga för uppehället. De rättfärdiga kvinnorna kommer med glädje att acceptera detta arrangemang eftersom det är GUDs budord, och hedra sina makar i deras frånvaro. Upplever ni uppstudsighet från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan får ni använda negativa uppmuntringar som att överge dem i sängen, sedan får ni slå dem. Om de lyder er får ni inte överträda mot dem. GUD är Den Högsta, Ojämförlig.

Hur ska man tolka detta? Jag får en stark känsla av att det står i Koranen att MAN FÅR slå kvinnor! Eller har de rättegångar varje gång en kvinna är uppstudsig?

------------------
www.gametrade.nu
You will be playing my games with your body in flames!

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Hur du ska tolka detta... ja... du får väl vända dig i första hand till någon som utövar religonen och höra deras syn på det. Det är ju ändå dom som lever efter Koranen idag. Att sitta och spåna hur man tror att människor lever är ju tämnligen meningslöst. Det blir ju ungefär som i den andra relions-tråden. Man ryckte löst nått citat ur bibeln utan att ens fråga sig hur en kristen tolkar citatet. OTROLIGT objektivt :-) Som sagt var.... om man aldrig sett fotboll förut så är det ju rätt svårt att förstå fotboll, ännu mer svårt om man inte ens spelat fotboll själv.

// BeatBox

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Eller så behövs det en objektiv POV.

Men nån sån finns inte så jag får duga ;)

Det är ganska klart, en god islamisk kvinna ska underkasta sig sin man och vara trogen emot honom, om inte är det upp till mannen att bestraffa henne, att slå henne verkar vara en av dom rekommenderade lösningarna.

Det är det man läser då man läser det som det är, rent och rått ingen vinkling.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Beatbox >> Tycker du verkligen att man behöver fråga en som utövar religionen? Skulle SLÅ betyda något annat i detta sammanhanget? Eller hur ska en troende muslim förklara detta? Finns det någon muslim här på WF som vill hjälpa mig att tolka ordet SLÅ i detta sammanhanget?

------------------
www.gametrade.nu

Tycker du verkligen att man behöver fråga en som utövar religionen? Skulle SLÅ betyda något annat i detta sammanhanget? Eller hur ska en troende muslim förklara detta? Finns det någon muslim här på WF som vill hjälpa mig att tolka ordet SLÅ i detta sammanhanget?

Givetvis måste man ju fråga de som utövar religionen. Hur ska du annars få reda på betydelsen ?

// BeatBox

En uppslagsbok kanske?
Jag finner det rätt uppenbart vad det betyder! Om jag ber dig att gå fram och slå en person, vad skulle du göra då? Om jag ber en muslim att gå fram och slå någon, vad gör han då? Bjuder på glass? ;)

------------------
www.gametrade.nu

En uppslagsbok kanske?
Jag finner det rätt uppenbart vad det betyder! Om jag ber dig att gå fram och slå en person, vad skulle du göra då? Om jag ber en muslim att gå fram och slå någon, vad gör han då? Bjuder på glass

Om ändå folk inte lever som det står i Koranen så är väl det bästa att fråga just dessa människor hur dom lever. Vad tjänar du på att slå upp det i någon bok där resultat inte efterlevs ?

// BeatBox

Beatbox >> Kan du själv komma på nån annan betydelse? Jag fattar inte vad du menar? Nu vill jag ju inte göra gällande att alla Muslimer går runt och pucklar på sina fruar bara för att det står i Koranen! Men runt dessa avsnitten som jag tagit ur koranen så står det inte att innan du slår din fru så ta henne till en domstol och ha en rättegång. Med andra ord vill jag göra gällande att denna överkuckur som är nån slags representant för islam i Sverige LJUGER!

------------------
www.gametrade.nu

Kan du själv komma på nån annan betydelse? Jag fattar inte vad du menar? Nu vill jag ju inte göra gällande att alla Muslimer går runt och pucklar på sina fruar bara för att det står i Koranen

Eftersom du har någon form av uppfattning där du tror att Muslimer verkligen gör det så tycker jag du ska ta reda på sanningen istället.

// BeatBox

Eftersom du har någon form av uppfattning där du tror att Muslimer verkligen gör det så tycker jag du ska ta reda på sanningen istället.

Det här är när jag slår mig på pannan riktigt hårt.
Om du verkligen tror att det inte finns nån muslim som inte gör detta så bevisar det ju hur lite du överhuvudtaget vet.

Sanningen är att det händer, hur mycket, vet jag inte, en minoritet säkert.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

Det här är när jag slår mig på pannan riktigt hårt.
Om du verkligen tror att det inte finns nån muslim som inte gör detta så bevisar det ju hur lite du överhuvudtaget vet.

Sanningen är att det händer, hur mycket, vet jag inte, en minoritet säkert.

Eftersom du helt missat vad den här trådan handlade om kanske vi ska ta det från början...

Frågan var alltså hur man ska tolka ett stycke som tår i koranen och INTE om det verkligen finns Muslimer som slår sina fruar.... oma man vill veta vad sanningen är så borde man ju fråga de som lever efter koranen, eller hur ? Fast du själv är ju inte direkt känd från tidigare trådar för att vara speciellt objektiv. Det verkar ju som om du läst en sak EN gång så är det så oavsett vad resten av världen tycker.

// BeatBox

Beatbox >> Håller med den Devina skuggan! Du verkar inte veta speciellt mycket! Ta och läs igenom denna tråden som jag var inblandad i för ett tag sen:
http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004081.html

Jag är övertygad om att det är rätt så utbrett med att förtrycka kvinnan på olika sätt i muslimsak länder. Därmed inte sagt att alla gör det! Så slipper jag få kommentarer om att jag drar alla över en kam! Man kan dra slutsatser utan att prata med en som utövar religionen. Jag tycker att i varje fall många muslimer som han från chatten på Aftonbladet och andra som uttalar sig i radio m.m. slingrar sig vad det gäller detta ämne! De säger ofta att det inte står i Koranen att man får slå kvinnor, men det gör det ju!

------------------
www.gametrade.nu

Du verkar inte veta speciellt mycket! Ta och läs igenom denna tråden som jag var inblandad i för ett tag sen:

Om du och HDS redan visste så kan man ju inte annat än undrar varför du ställer den frågan igen då ? Läs ditt första inlägg igen tycker jag. Det framgår ju rätt så tydligt att du inte har den blekaste aning om Muslimer och hur dom lever. Jag vet inte det heller och vad jag minns så har jag heller inte svarat på det så jag kan ju inte annat än undra hur du kan dra slutsatsen att jag ändå inte vet nått.... Jag tippsade dig att du skulle snacka med muslimer men du tycker media är bättre sätt att bilda sig en uppfattning. Media som alltid är så objektiva, eller hur ? Men valet är ju upp till dig... Media eller de personer som LEVER enligt Islam. Rätt skummt att du väljer media i det fallet.

// BeatBox

Nej jag svarade på ditt inlägg där du verkade antyda att det inte fanns nånting som muslimer som slår sina fruar.

Om det är ontopic eller inte är inte viktigt, jag svarade på dit påstående.

------------------

Jag skrev :

Om du nu lyckats få det till att jag antyder att Muslimer INTE slår sina fruar så tycker jag att det helt och hållet får stå för dig... Om jag säger "en del norrmän slår sina fruar" så kopplar du väl inte samman det med att det är just NORRMÄN som slår sina fruar får jag väl hoppas. Så trångsynt kan du väl ändå inte vara ? Om jag säger som så.... det finns förmodligen fler icke troende kvinnomisshandlare i världen än troende så varför ifrågasätter du inte deras kvinnomisshandlande ?

// BeatBox

"Om du nu lyckats få det till att jag antyder att Muslimer INTE slår sina fruar så tycker jag att det helt och hållet får stå för dig... Om jag säger "en del norrmän slår sina fruar" så kopplar du väl inte samman det med att det är just NORRMÄN som slår sina fruar får jag väl hoppas. Så trångsynt kan du väl ändå inte vara ? Om jag säger som så.... det finns förmodligen fler icke troende kvinnomisshandlare i världen än troende så varför ifrågasätter du inte deras kvinnomisshandlande ?"

Därför att vi talar om muslimer och det som står i koranen nu... :OO

Du sa att hon skulle ta reda på sanningen, sanningen är att en del muslimer slår sina furar för att står så i koranen.
Problem med denna logik?

------------------

Du sa att hon skulle ta reda på sanningen, sanningen är att en del muslimer slår sina furar för att står så i koranen.
Problem med denna logik?

Nä... däremot har jag svårt att se hur ni två kan utan några som helst belägg koppla ihop detta med Muslimer idag då ni inte ens vet om dom lever efter detta. Men media har ju rätt, eller hur ? Det intressanta är att få veta om dom slår sina fruar för dom är Muslimer, eller hur ? Och vem kan veta det förutom Muslimer själva som utöver religonen ?

// BeatBox

Så du förnekar att vissa muslimer slår sina fruar eftersom det står i koranen?
Jag säger att det händer i världen, behöver bara hända 1-10 ggr under hela islams historia så har jag rätt.

Media? Vilken cop out...

------------------

Media? Vilken cop out...

Du såg inte TV4:as "kalla Fakta" igår där dom sa just det jag sagt, dvs att media inte är speciellt objektiva. Men som vanligt har väl omvärlden fel, eller hur ?

// BeatBox

Igen, media?

Media är inte nått jag använder för information.
Dessutom hur än falskt det skulle va så är ju denna punk, som vi disskuterar, densamma.

------------------

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)