webForumDet fria alternativet

al-Qaida

Politik & samhälle

10 svar · 334 visningar · startad av Beatbox

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Frågan#1

Nu har jag sett det mest puckade uttalandet hittils från al-Qaida.

"Vi uppmanar muslimer att inte flyga och att inte bo i torn eller höga byggnader i länder som utfört eller hjälpt till med anfallen mot Afghanistan"

Det blir ju OTROLIGT svårt att hitta terroristerna och SPECIELLT svårt att identifiera vilka mål dom ska anfalla. :-) Terroristerna uppmanar muslimer att INTE flyga... få se nu... om inga från mellanöstern flyger och det sitter ÄNDÅ en från mellanöstern med på planet.... hmmm... jag är ju ingen Einstien men borde man inte misstänka honom en smula då ? :-)

// BeatBox

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

E nog inte så enkelt.
Menar du att inga araber och inga muslimer ska få flyga öht?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Terroristerna uppmanar muslimer att INTE flyga... få se nu... om inga från mellanöstern flyger och det sitter ÄNDÅ en från mellanöstern med på planet.... hmmm... jag är ju ingen Einstien men borde man inte misstänka honom en smula då ? :-)

Jag hörde nyss på radio om en pilot som gjorde just ett sådant antagande. Det ledde till att några med utländskt ursprung inte fick följa med på en charterresa. Det finns två problem med den logiken:

1. Alla araber är inte muslimer.

2. Alla muslimer följer inte terroristers uppmaningar.

Tycker ändå att det va ett puckat uttalande från al-Qaida sida....

// BeatBox

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Speciellt nummer 2 i ovan är viktigt. Jag tycker att hela debatten om terrorn spårar ur totalt då det främst i massmedia talas om muslimer och islam i samma anda som terrorister. Snacka om att media skapar fördomar :(

Risken finns ju att muslimer som inte annars reagerat eller hållt med talibanerna nu tar deras parti....

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Men alldeles nyligen så mördade en grupp islamister 200 kristna i Nigeria. Och dom gjorde det ju islams namn.

// BeatBox

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Och därför är alla islamister onda? :q

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?
Vad har du för operativsystem i din dator?

Nä... alla islamister är inte onda (så vitt jag vet så skrev jag inte det heller) men det är ytterst tragiskt att man gör terrordåd i islams namn.

// BeatBox

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Precis!

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Missuppfattning, sorry. :r
Yepp, det är tragiskt!

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?
Vad har du för operativsystem i din dator?

Medlem sedan okt. 200126 inlägg

Är väl ändå lika tragiskt när man gör det i andra religioners namn.
Någon som tänkt att det kanske var meningen att detta uttalandet skulle rikta uppmärksamheten mot skyskrapor och flygplan? :q

------------------
De som berusats av den moderna civilisationen förmår knappast kritisera den på allvar. Deras omsorg kommer att bestå i samlandet av fakta och argument till dess försvar, vilket de gör omedvetet i tron på att det är Sanningen. En människa som drömmer, tror fullt ut på sin dröm och befrias ur illusionen först när hon vaknar." - Mahatma Gandhi

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)