Jag kan inte klämma ur mej en enda klar tanke för tillfället på grund av all salvia jag råkade inhalera. :)
Ska försöka imorgon.
[Redigerat av Individen den 06 okt 2001]
28 svar · 536 visningar · startad av Racerankan
Kan det behövas åsiktsregistrering efter vad som hände i USA.
Jag tycker att folk som har radikala åsikter som är en fara för andra oskyldiga människor ska registreras för att kunna hålla koll på dessa människor.
Jag skulle gärna vilja höra Individens syn på detta.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Jag kan inte klämma ur mej en enda klar tanke för tillfället på grund av all salvia jag råkade inhalera. :)
Ska försöka imorgon.
[Redigerat av Individen den 06 okt 2001]
-> Individen
I morgon när du mår bättre får du förklara vad den där salvian är :)
-> Racerankan
Det kan nog vara befogat med åsiktsregistrering när det gäller samhällsfarliga organisationer. Då menar jag nynazister, stenkastarvänster och andra organisationer som kringgår de demokratiska spelreglerna för att få fram sitt budskap. Om jag har fattat Individen rätt, ägnar han sig inte åt stenkastning, han har bara lite konstiga åsikter. Därför tycker jag det är tveksamt om SÄPO verkligen har något behov av att bevaka honom, för det var väl det du menade när du riktade frågan speciellt till honom? I vilket fall, SÄPO registrerar redan åsikter hos folk som bedöms vara säkerhetsrisker. På vilka grunder de gör dessa bedömningar har ingen av oss någon aning om. Man kan tycka vad man vill om dessa bedömningar. Jag hoppas att det har hindrat åtminstone någon nazze från att lägga vantarna på något farligt vapen.
SÄPO måste vara västvärldens sämsta säkerhetstjänst och jag betvivlar starkt att någon enda av deras insatser kan förhindra brott/terrorism, åsiktsregistrering inräknat.
Tacka veta jag gamla hederliga Informationsbyrån, det var grejer det! :e (OBS, mild form av ironi, skall ej tagas som seriös åsikt!)
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Blä för åsiktsregistrering! Orkar dock inte motivera mig i kväll, är på tok för trött. I morgon återkommer jag nog med lite mer kött på benen i mitt resonemang (mitt visserligen för nuvarande icke-existerande resonemang).
------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
Hur fan ska man kunna skilja på vilka som ska åsiktsregistreras eller inte i den här frågan? :q
I de mer "normala" fallen är det kommunister, Livets Ordare eller nassar som registreras - för att undvika terrorattentat borde man allstå registrera samtliga som inte har ursvenska föräldrar..?
Nää, jag har mest sympati för den stackars arab jag läste om häromdan - han kom till Sverige för typ tjugo år sedan, har sedan dess utbildat sig till pilot och har rätt att flyga passagerare i både privat-, charter- och linjetrafik. Han vågar knappt visa sig på en flygplats för risken att nästan bli lynchad... :l
Visst, registrera extremer åt alla håll, både nassar och vänsterjeppar, men låt det för faan inte gå för långt!
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Folk ska inte bli "registrerade" för att dom har en "avvikande" åsikt.
Folk ska, eventuellt, bli registrerade för deras handlingar. Så om jag slår ihjäl en person, då ska jag bli registrerad. Men anledningen till att jag slog ihjäl personen har ingen betydelse, ingen alls. Det är min åsikt och den ska inte någon lägga sig i.
Åsiktsregistrering hör diktaturer till. Men det är kanske så det är, Sverige är kanske en form av diktatur - globalt sett.
Herr statsministern Persson har visst både efter Göteborgs-kravallerna och New York-skyskrapekrascherna talat om dessa som allvarliga angrepp på "demokratin", alltmedan det finns åtskilliga som anser Persson själv vara absolut största hotet mot demokratin. :OO
Hur fan ska man kunna skilja på vilka som ska åsiktsregistreras eller inte i den här frågan?
Själv anser jag att den åtskillnaden bör göras med avseende på dokumenterad kriminalitet som deras organisation begår. Om en viss nazistorganisation håller på med bankrån, terrorattacker, mordhot, misshandel etc, så tycker jag det är OK att registrera dess medlemmar. Man måste ha lite koll på dem så att de inte hamnar på säkerhetsklassade positioner. Jag tror inte du heller skulle vilja se en nazist som ansvarig för ett militärt vapenförråd.
Men visst är det ett problem att SÄPO kanske har andra kriterier för hur de avgör vilka som är säkerhetsrisker. Såvitt jag känner till, finns det en viss demokratisk kontroll från riksdagens sida över åsiktsregistreringen. Det fanns det inte när det gällde IB.
Det är handlingarna som avgör det.
Är man en våldsam nazist så är chansen ganska stor att man kanske åkt fast för misshandel osv någon gång. Och då ska man ju naturligtvis inte få syssla med vapenförråd. Men inte pågrund av åsikterna, utan pågrund av tidigare handlingar och riskerna för att dom återupprepas.
Kalle Anka, vad menar du?
Ska säpo skriva upp namnen på de skolbarn som jublade efter attacken?
Nej, jag tycker att det är fel med åsiktsregistrering. Vi har ju åsiktsfrihet, det står i grundlagen. Då får vi ändra den först i så fall.
En annan stor fråga är ochså vart ska man dra gränsen? tex drogliberaler är de en fara för nationen?
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
En annan stor fråga är ochså vart ska man dra gränsen?
En annan fråga? Det är ju precis det som är frågan! Om vi tar drogliberaler skulle jag spontant svara nej. Det bör verkligen finnas starka skäl för registrering. Det håller inte att registrera alla som tycker lite annorlunda. Som jag har nämnt i tidigare inlägg anser jag att det ska handla om organisationer som ägnar sig åt grov brottslighet.
Det räcker inte, Ulf!
Narkotikabrott anses ju som ett allvarligt brott så de skulle registreras i alla fall.
-> Fridolf
Notera att jag hänvisade till vad jag skrev i tidigare inlägg, detta för att inte behöva upprepa mig. I tidigare inlägg har jag skrivit bland annat:
Då menar jag nynazister, stenkastarvänster och andra organisationer som kringgår de demokratiska spelreglerna för att få fram sitt budskap.
Jag anser inte att narkotikabrott tillhör den kategorin, även om sådana brott i och för sig är allvarliga. De brott jag syftar på, är sådana som handlar om att tysta ner folk. Där ingår självklart hot och misshandel mot meningsmotståndare. Diverse vänsteraktivisters stenkastning ingår också där. Det kan vi se på de diskussioner som har följt Göteborgskravallerna där man plötsligt har börjat diskutera inskränkningar i demonstrationsfriheten, och att lägga EU-toppmöten på avskilda platser långt från folk. Jag kan inte se att narkotikabrott hamnar i den kategorin, och dra nu inte till med något om att en nerknarkad person inte förmår engagera sig politiskt, det är alldeles för indirekt för att jag ska se det som ett skäl till åsiktsregistrering. Som sagt, åsiktsregistrering kan i vissa fall behövas som ett försvar för demokratin, men man bör vara medveten om att åsiktsregistrering samtidigt kan vara ett hot mot demokratin. Därför bör man ha oerhört goda skäl för att hålla på med sådant.
De ska inte in i något register, de ska in i fängelse om de bryter mot lagen. Däremot är det inte olagligt att tycka vad man vill. Vilken fri och demokratiskt värld vi lever i om man ska börja registrera folk med åsikter som inte passar in "normen".
Tycker det är lika fel att åsiktsregistrera nazister som vänster aktivister, nazisterna blir registrerade genom att de hamnar i finkan pågrund av väldigt ofta brott med rasistiska förtecken.
Jag tror att vi idag åsiktsregistrerar folk men att inga vet om det. Någon myndighet sysslar säkert med sådant. Vad visste folk om ib innan det avslöjades. I och med europool och scengen finns det redan ett register där man får registrera sexuell läggning, politiska åsikter så vi svenska medborgare är ju en del av det så det existerar, allt annat är naivt att tro.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Ren åsiktsregistrering bör det absolut inte bli! Det kan missbrukas, komma i fel händer, användas vid en statskupp m.m..
Det måste finnas enklare och betydligt säkrare sätt att bekämpa terrorismen, oavsett om det handlar om stenkastning eller kapade flygplan.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Det är handlingarna som avgör det.
Men om handlingarna leder till att massor av människor dör. Då kommer synpunkterna att man borde förutsett sådant.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Det är ju en demokratiskt grundpelare att man ska få tycka och tänka vad man vill sympatisera med vad som helst utan att bli registrerad. Jag blir chockad hur du racerankan som jag har fått för mig hela tiden pratar om demokrati och att de tär så viktigt går i från en grundläggande princip som den.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Men om handlingarna leder till att massor av människor dör. Då kommer synpunkterna att man borde förutsett sådant.
De terroristhandlingar m.m som utspelar sig och har utspelat sig de senaste 20 åren har man hela tiden kunnat förutse utan att man registrerat någon. Det måste till nåt annat än ytterligare kuvning för att stävja spiralen. Men det är åt helvete för sent att dela ut braj och blommor NU, utan det är bara att slå tillbaka mot det som vuxit fram - tyvärr. Sen måste man parallellt med detta inarbeta demokratin hos de sämre bemedlade. Att registrera folks NUVARANDE åsikter ger ju nada.
------------------
Ancilla, face mea laganum!