webForumDet fria alternativet

Jesus eller Satan?

Politik & samhälle

9 svar · 420 visningar · startad av Fridolf

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg
Frågan#1

Läste en intressant fråga på en annan sida och jag lägger in den här. Obs, hypatia mfl, det är ett kort referat, inte citat, och inte upphovsrättsskyddat!!!

___

Jesus säger (Matteus 5:38-39)
"Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom."
---
Satan säger (Satans bok III:7)
"Hata dina fiender helhjärtat, och om en man slår dig på ena kinden, KROSSA honom på den andra!; Förgör honom från topp till tå, ty självbevarelse är den högsta lagen!"

Handlar USA enligt de kristna eller de sataniska idealen?

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Dom handlar efter sina ekonomiska intressen. Om man vill kalla det för Satan, inte mej emot.
Men det är faktiskt bra mycket djupare och mer komplicerat än att det kan beskrivas med "ond" och "god" eller "jesus" och "satan"...

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Satan är inte nödvändigtvis ond, bara i vissa religioner. Det var mer en pik mot att Bush framställer sig som kristen i de här sammanhangen när han i praktisk handling följer något helt annat. Skulle vara intressant att höra hur han själv svarade på den frågan.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Killen har 90 i IQ. Troligtvis skulle han svara något kryptiskt och inövat, och sen komma med ett nytt uttalande lite senare då hans medhjälpare snickrat ihop vad han säga.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Enligt många mätsystem för IQ är en kvot på c:a 90 att betrakta som normalbegåvad.

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Mmm,det är en intessant fråga som inderviden tar upp.Finns verkligen gott och ont.eller som frågeställningen I "breakning the wawes" var,är man god om man följer de moraliska handlingarna ochg tvärt om?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Finns jesus så finns satan.

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

Enligt många mätsystem för IQ är en kvot på c:a 90 att betrakta som normalbegåvad

Ja, men är man president för världens mäktigaste land bör man kanske ha lite mer? Dessutom tycker jag bush verkar vara lite allmänt vimsig, så jag undrar hur mycket han använder av sina futtiga poäng ;)

Å andra sidan har IQ faktiskt ganska låg betydelse, om man tittar på frågorna i ett iqtest tänker man "vafan säger det här om mig?" I alla fall jag.

PS
Har inte sagt att du sagt något annat än att han bör ha högre, men jag ville bara poängtera. /DS

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

På något känns det som att du besvarar frågan själv:
Ja, men är man president för världens mäktigaste land bör man kanske ha lite mer?

Å andra sidan har IQ faktiskt ganska låg betydelse,

Det var ungefär det jag ville poängtera. :)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Borde inte USA:s president ha hög EQ?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)