webForumDet fria alternativet

USA tar det lugnt i Afghanistan?

Politik & samhälle

45 svar · 542 visningar · startad av Jymdis · sida 3 av 3

Frågan, av Jymdis

Det verkar som USA bara kör med elitrupper (mao kommer antagligen inte så många civila att drabbas). Detta är bra enligt mig. Men jag undrar vad alla USA kritiker säger, har dom någon annorlunda lösning på det? Man kanske ska låta terrorister smitta undan helt och hållet? Förvåna mig. Det gör ni så ofta. Tyvärr inte åt det positiva hållet. \------------------ \------------------- Andreas Länn

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

hehe så seriös e jag inte =)
nej men.. alltså.. du tror säkert jag har nåt emot dig personligen. det har jag inte. definitivt inte. hoppas du inte har nåt emot mig personligen.

men du måste först och främst låta mig ha min åsikt, inte bli så himla upprörd över att jag har den. Du tror säkert jag är en USA älskande vapengalning som extraknäcker som legosoldat och dödar kommunister för skojs skull. Nothing could be further from the truth.

Jag "älskar" inte USA. Tycker dom har gjort en hel del fel, och kapitalism i den form dom utövar är inte human. Jag gjorde inte lumpen för jag skulle aldrig kunna tänka mig att döda en annan människa, och jag är åt vänsterhållet själv (socalism).

Men jag ser väldigt mycket naivitet i dig - en del av det jag tyckte innan (som Direkt Demokrati eller Total Demokrati som jag kallade det) men kom också på svagheterna i detta systemet - hur skulle man egentligen få folk intresserade av att rösta om varenda liten sak - om vem stod för utvalet av frågor att rösta om.

Jag tror du har ganska många illusioner/fördomar om mig, jag har kanske några om dig. Jag tror du är i övre tonåren nånstans, du är med i Ung Vänster alternativ nån syndikalism rörelse, kanske attac. Du är sur på nån och tycker världen är helt totalt piss. Antagligen är du medelklass, eller lägre medelklass. Hur du egentligen har råd med en dator och sitta uppkopplad på internet när du egentligen bara vill ha det mest nödvändigaste, för du vill skicka så mycket pengar som nödvändigt till dom svältade barnen i Irak.

Nej nu kanske jag överdrev lite, men åt det hållet om du förstår vad jag menar. Både har fördomar helt enkelt.

Var vill jag komma? Ingen aning. Mer än att du är mycket mer engagerad än mig i det hela, men det betyder inte att du vet allting. Acceptera att där finns mer sanningar än dina.

För att citera Obi Wan Kenobi:

"It was the truth, from a certain point of view"

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

[Redigerat av Jymdis den 30 sep 2001]

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Hehe... ja vad ska jag säga. Tar inte illa upp Jymdis. :-)
Hoppas inte du gör det heller.

Tycker inte att världen enbart är åt helvete. Jag har det ganska bra och är en person som inte ser så jävla annorlunda ut. Även fast jag är aningen asocial. Men det är inget som lite sprit kan fixa. ;-)

Nåväl... jag har läst på en hel del om, framförallt, USA's inblandning under 1900-talet i arabländerna dom senaste dagarna/veckorna/månaderna och jag är upprörd över det. Händer så jävla mycket idiotiskt, och nu ser jag att det ska upprepas i ett land som Afghanistan. Det följer i alla fall samma mönster som under Kuwait-kriget, skillnaden är bara den att talibanerna har hotat med kärnvapen.
Och även om dom nu ljuger om det så kommer massor med oskyldiga civila att dö, antingen pågrund av Norra Alliansens framryckningar eller i dom flyktingströmmar som USA's blotta närvaro i några veckors tid nu orsakat - har ni sett bilderna från pakistans gräns?

Det är varken hämnd, bomber, specialstyrkor som ska avrätta bin Laden eller våld i någon annan form som behövs. Det som behövs är, ärligt talat, en jävla massa internationellt bistånd.
Det är fattigdom och orättvisor som gör att terrorism uppstår och fanatiska regimer griper makten över sitt försvagade och krigströtta folk.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag kan hålla med om att det inte håller att folk svälter medans andra lever i överflöd, men tyvärr tjänar det, visst kanske i viss mån kapitalismen, men ännu mer dom ledare där nere som vill vidhålla makten.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Hugo, det var inte svensk underrättelsetjänst/militär som kommit med informationen...

------------------
mvh /
Get In Shape

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Hugo, det var inte svensk underrättelsetjänst/militär som kommit med informationen...

Vem var det då? Eftersom svensk förband inte har varit inblandade i några stridigheter så har jag svårt att tro att dom är så vassa när det kommer till kritan.

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Vem var det då?

Vem/vilka vet jag inte :l
Får gräva lite i arkiven lite ;)

------------------
mvh /
Get In Shape

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)