webForumDet fria alternativet

USA tar det lugnt i Afghanistan?

Politik & samhälle

45 svar · 542 visningar · startad av Jymdis · sida 2 av 3

Frågan, av Jymdis

Det verkar som USA bara kör med elitrupper (mao kommer antagligen inte så många civila att drabbas). Detta är bra enligt mig. Men jag undrar vad alla USA kritiker säger, har dom någon annorlunda lösning på det? Man kanske ska låta terrorister smitta undan helt och hållet? Förvåna mig. Det gör ni så ofta. Tyvärr inte åt det positiva hållet. \------------------ \------------------- Andreas Länn

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Frågan är vem man helst skulle vilja ha med sig ut i strid, en trevlig kille eller en som träffar det han siktar på.

:e :e :e

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Krig är död, hellre dör jag i sällskap med en trevlig person än tillsammans med en skitstövel som siktar bra och därför är en massmördare.

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Krig är död, hellre dör jag i sällskap med en trevlig person än tillsammans med en skitstövel som siktar bra och därför är en massmördare.

Synd, eftersom skitstöveln som siktar bra skjuter den enda killen med ett vapen på fiendesidan, din trevlige kompis måste däremot flygbomba en hel by för att få död på honom.
Individen din mördare, nu har du gjort så att 99 oskyldiga och en elak jävel har fått sätta livet till istället för bara en elak jävel.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Hugo:
Klockrent =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Med andra ord anser du att t.ex de enormt duktiga soldaterna i VietCong under Vietnamkriget var massmördare när dom levde i åratal i trånga jordkulor?

Eller att Pedro som stred mot fascisterna i Spanska inbördeskriget var en skitstövel bara för att han var duktig med prickskyttegeväret?

Eller att Mikko som stred mot ryssarna i Finska vinterkriget i 40 graders kyla för att skydda sitt land mot en övermäktig motståndare var en riktig skitstövel?

Allt är inte svart eller vitt här i världen, alla soldater är inte mördande monster som dödar folk med ett flin på läpparna.

Du snackar om den Norra Alliansen ovan, tror du att det är ett gäng myskillar som helst av allt skulle vilja ägna sin fritid åt att odla rosor och ta långa skogspromenader?

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

[Redigerat av sgtpepper den 29 sep 2001]

Nej, nu talade jag enbart om mej.
Jag dör hellre i sällskap med en feg och trevlig filur än en modig skitstövel.

Sen tror jag inte att den amerikanska marinkåren har så jävla många förtryckande fascister att bekämpa hemma i USA.
-

Hehe, fast ni hade några fina inlägg där. :D

Dock är jag emot krig, och finner det onödigt att skapa ett sorts behov av det, och ännu onödigare att försöka glorifiera fanskapet. Jag syftar då på eran jargong tidigare i denna tråd då den hade sina likheter med "min pappa är starkare" skryt...

[Redigerat av Individen den 30 sep 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Dock är jag emot krig, och finner det onödigt att skapa ett sorts behov av det, och ännu onödigare att försöka glorifiera fanskapet.

Ohh, så annorlunda. Alla jag känner är ju helt och hållet för krig, själv går jag dagarna i ända och hoppas på att åtminstone ett litet krig skulle drabba oss.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Ogillar snack och (kan diskuteras i sig) glorifiering av utbildade mördare.

Ni vann jag ger mej. ;-)

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Rekommenderad läsning;

BRAVO TWO ZERO, Andy Mcnab
http://www.akademibokhandeln.se/db/owa/main.getBook?cisbn=0440218802

IMMEDIATE ACTION, Andy Mcnab
http://www.akademibokhandeln.se/db/owa/main.getBook?cisbn=055214276X

Suveräna böcker :)

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Ehum...källa?

Familjemedlem som jobbat inom svensk underrättelsetjänst och försvar de senaste 21 åren.
Dock var det inte igår han sade det utan för ungefär ett år sedan. Möjligt att 'listan' nu ändrats.

------------------
mvh /
Get In Shape

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Familjemedlem som jobbat inom svensk underrättelsetjänst och försvar de senaste 21 åren.

Inte konstigt att svenskarna rankar sig själv högt, fråga ett amerikanst befäl hur han rankar deras styrkor jämfört med sveriges så får du nog ett annat svar.

USA kommer inte ta det lugnt i Afghanistan.
Det följer samma mönster som under Kuwait-krisen. Dvs att diplomati ignoreras och hålls i skymundan, istället får militären göra sitt och rensa upp.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,93568,00.html :

USA uppger samtidigt på söndagen att man inte kommer att förhandla med talibanerna eller föra fram bevis på bin Ladins roll i terroristattacken.

Kolla även in dessa för lite mer nyheter, ja det är aftonbladet. Men uppenbarligen är dom en stor tidning som får nys om mycket, väldigt fort: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,93560,00.html
Talibanerna hotar med kärnvapen: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,93392,00.html

Ja, det kommer utan tvekan att bli ett blodigt krig som kommer kuva afghanerna, och under dom efterföljande åren kommer hundratusentals dö i svält medans dom flyr undan amerikanska bomber, sanktionerna kommer säkert ochså spela en fasansfull roll.

Amerikansk arrogans.
Dom kan väl för fan lägga fram konkreta bevis om att det verkligen är denna bin Laden som ligger bakom dessa terrordåd innan dom tar till vapen.
Talibanerna vill även förhandla, vilket USA ignorerar och försöker tona ner i media; dom gör inga uttalanden om det osv.

Världen blev just ännu värre.
Jag undrar verkligen om den där talibanska prästen talar sanning. Kanske dom har kärnvapen, dock utan möjlighet att avfyra dom. Men en lastbil med en kärnvapenstridsspets som detonerar i exempelvis Israel skulle vara obehagligt. Kanske just i detta ögonblick skumpar ett par lastbilar med kärnvapen i lasten ut mot diverse mål i världen.
Sovjet var åren innan det bröt ihop fyllt av korruption och hade en enorm byråkrati, så stor att människor bokstavligen kunde försvinna i den.
Ett par kärnvapen var nog ingen större svårighet att gömma undan och sälja vidare till skumma köpare.

[Redigerat av Individen den 30 sep 2001]

Det är inte så att USA har försökt med diplomati - ge oss Bin Ladin så får han provas i en internationell rättegång - men att talibanerna inte gått med på detta.

Du får bestämma dig Individen - ska talibanerna få vara kvar i makten i Afghanistan?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Absolut inte.

Men jag ser inte kopplingen mellan ett nytt världskrig och att talibanregimen får sitta kvar vid makten.

Sen är det ett faktum att USA saknar fakta gällande att det är bin Laden som utfört dessa terrordåd.
Själv tror jag att han är inblandad, och visste om att det skulle inträffa. Men kan det inte bevisas så finns det inte så mycket vi kan göra. Man kan inte bomba andra stater pågrund av bristande lagstiftning. Det fungerar inte så, även fast USA är världens mäktigaste land.

Sen har USA tackat nej till förhandlingar med talibanerna. Du kanske inte visst det? Nu vet du det i alla fall.

Talibanerna säger att dom vill förhandla. Dom har haft veckor på sig att förhandla. Dom har sagt att Bin Ladin inte är välkommen, men idag säger dom att dom har honom i förvar.
Nu helt plöstligt, när dom inser att en attack är nära så vill dom förhandla. Det låter som om dom bara vill fördöja vad det nu är som kommer hända.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Klart dom vill det.

Och bin Laden är en medborgare i Afghanistan. Det är då det landets lagstiftning som gäller, inte USA's.
USA ska då rätta sig efter vad talibanregimen säger. Det är så det fungerar.

Så här skulle dom kunna få tag i bin Laden:
Lägga fram bevis (som idag inte finns) mot bin Laden till talibanregimen.
Lova ekonomiskt stöd till det afghanska folket, och en uppbyggnad av landet osv om dom lämnar ut bin Laden.
Ställa honom inför rätta i ett neutralt land, utan dödsstraff.

ja, vi stödjer lite talibaner som förtrycker kvinnor och dödar folk på fotbollsplaner..
Det låter som en plan.
Individen, du har överträffat dig själv igen.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Tack, och med din hjälp givetvist Jymdis.

Är det inne att tolka andras inlägg fel med vilje?

Jag vet inte, det var du som började hela den trenden.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Ja, ok... kan vi försöka hålla diskussionen kring vad det egentligen ska handla om nu?

Annars kan du ringa mej om det är något du vill ta upp med mej personligen, eller varför inte skicka ett mail.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)