webForumDet fria alternativet

Folkpartiets dödgrävare...

Politik & samhälle

13 svar · 413 visningar · startad av webmaster

Medlem sedan aug. 2000190 inlägg
Frågan#1

http://www.svt.se/texttv/150.html

Tycker synd om Leijonborg som måste dras med Björklund, som gör det ena plumpare uttalandet efter det andra. Ändå så är det stackars Leijonborg som får ta skiten.

Björklund ger nog inte upp förrän han skrämt bort folkpartiets siste väljare ;)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Björklund ger nog inte upp förrän han skrämt bort folkpartiets siste väljare

Båda två? :e *lam*

R Jävlar vad trött jag måste vara :o Tyckte det stod "sista". ;) Nåja. Ähm.

[Redigerat av casca den 28 sep 2001]

Ja, var nog lite trött jag med :)

Text-tv sidan som jag länkade till igår, innehåller knappast samma information idag :)

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Vad stod det då? Eftersom sidan är borttagen kan knappast web-tor oja om sin upphovsrätt.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Fridolf, det är inte någon som "ojar om upphovsrätten" för nöjes skull!

webForum måste följa svensk lag. Upphovsrättslagen reglerar hur mycket och på vilket sätt man får citera andra källor. Läs gärna mer på www.upphovsratt.nu.

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

[Redigerat av hypatia den 29 sep 2001]

Vad stod det då?

Det stod ungefär: "Jan Björklund kräver att Jan Guilio (Stavas det så?) skulle avgå som ordförande för publiucistklubben, då Guilios politiska åsikter om USA inte stämde överrens med Björklunds.
Sedan följde Björklund upp med en ovanligt dålig jämförelse, där han blandade in Hitler i debatten.

Aha! Nej, man ska "få" ha en annan åsikt än Jan Björklund, det håller jag med om.

Jämförelsen med Hitler var dock inte så dum om det är den jämförelsen som jag tror att det är. Jag har sett andra bättre debattörer ta upp det och, om jag inte helt missminner mig, har jag själv skrivit om det här på webbforum. Man kan säga så här. England sa på 30-talet att man var beredda att förklara Tyskland krig om de fortsatte med sin expansion i närområdena. Polen bla var hotat. I förenta staterna pågick en diskussion om man i så fall skulle stödja England i händelse av krig. En framstående författare vid namn Jane Gallo som var ovanligt kortväxt tyckte att England var imperialistiskt med kolonier i indien bla och att det inte skulle bli tal om att stödja dem i något krig mot "terrorism". I själva verket fick de skylla sig själva om de blev angripna eftersom det bara var ett resultat av deras egen politik.

Hur hade Europa sett ut om jänkarna lyssnat mer på Jane? Hur kommer världen att se ut om vi lyssnar mer på Jan?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Varför ojar sig alla över att sidan skulle vara borta? Jag fick in den just nu när jag skriver det här.

-> Fridolf
Hitler kom in i det hela genom Björklund. Guillou skrev att USA är "den stora massmördaren i vår tid". Det tyckte Björklund var som att hävda att USA är värre än Hitler.

Hur kommer världen att se ut om vi lyssnar mer på Jan?

Det kan man diskutera, men poängen är att Björklund kräver Guillous avgång som ordförande för publicistklubben. Det är något som Björklund överhuvudtaget inte har med att göra. Det är endast publicistklubbens medlemmar som ska få avgöra det.

OK, då var det inte den diskussionen jag trodde att det var så då håller jag med.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Eftersom jag inte kunnat läsa hela texten ni babblar om så låter jag bli att kommentera detaljer. Men i stort så tycker jag att Jan Björklund kommit med friska idéer hitills trots att jag inte delar hans politiska färg. Har svårt att tro att han skulle racka ned på nån utan en god anledning. Guillo har inte imponerat på mig med sina barnsligheter...

Björklund var ett reko befäl i lumpen, iaf. (Min fd löjtnant). ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Här finns notisen.
http://www.svt.se/nyheter/2001/010928/150.html

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kan bara konstatera att det som vanligt rycks en text ur ett sammanhang och läggs upp i ett annat sammanhang. Varför blir jag inte förvånad? :OO

Det som är anmärkningsvärt är hur många som går på sådana mediaankor... bara att kolla runt i diverse trådar här i politikforumet. Tänker närmast på terrorn kontra USA´s tidigare förhavanden... ;)

Hr Guillou har alltid varit anti-allting utom då möjligen att fylla på sin egna plånbok. Att han nu utmålas som nån slags förkämpe för de mindre bemedlade är skrattretande. Det hade lika gärna kunnat vara tvärtom. Så jag håller nog med Björklund i den frågan.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Om Guillou inte gör avbön förutsätter Björklund att publicistklubbens medlemmar tvingar Guillou att avgå.

Tycker i vilket fall som helst, väldigt synd om Leijonborg som får ta "skiten" för Björklunds regebunda plumpar.

Tror att publicistklubben själva kan avgöra vilket ordförande de skall ha, tror inte att de behöver partipolitisk hjälp för att välja ordförande.

Tycker även att Björklund på något vis omyndigförklarar medlemmarna i publicistklubben, när han med pekpinne fasoner förklarar för medlemmara hur de skall agera i ordförandefrågan.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Att skylla folkpartiets usla opinionssiffror på Björklund är smått löjligt. Tyvärr har han ju ingen större karisma och är ingen talare av mått. När detta kombineras med moderater som söker sig vänsterut och sossar som söker sig högerut blir det inte mycket utrymme kvar för folkpartiet.

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
154 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)