webForumDet fria alternativet

Att skylla egen smygrasism på andra

Politik & samhälle

6 svar · 412 visningar · startad av Fridolf

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg
Frågan#1

visar Joakim Palme prov på i dagens aftonblad.
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,91843,00.html

Första meningarna från artikeln om webb-Tor tillåter: "Elevers chanser att klara sig i skolan beror inte på deras etniska ursprung. Utan på deras sociala bakgrund. Den slutsatsen drar Kommittén Välfärdsbokslut, under ledning av sociologen Joakim Palme, i en ny forskarrapport"

Vad är det som är fel här då? Jo, det som inte sägs(!). För att dra den slutsatsen och för att över huvud taget göra undersökningen krävs ju att "man" från början trodde att studieresultat var beroende av etniskt ursprung. Man antog att så var fallet och generaliserade, alltså smygrasism. Sedan när man undersökte saken såg man att så inte var fallet och hur reagerade man då? Jo man blev FÖRVÅNADE och gjorde det hela till en första klassens nyhet och sensation, det som egentligen borde vara självklart.

Fler viktiga citat från artikeln:
"Klassorättvisor görs alltför ofta till etnicitetsproblem. Samhället skyller sin oförmåga att behandla alla människor lika på människors olika etniska ursprung. Det gäller inte bara dåliga skolresultat."
"Hela förorter brännmärktes av mediernas bilder. Omvärlden fick bara höra talas om våld och förslumning. Sammantaget avskräckte det medelklassfamiljer och infödda svenskar från att flytta dit"
"Däremot har Sverige problem med en strukturell rasism som alltför ofta dömer människor med invandrarbakgrund till utanförskap."

Vem är samhället och media och Sverige i det här sammanhanget? Jag som tillhör i alla fall samhället och Sverige har aldrig gjort något till ett etnicitetsproblem. Vidare flyttade jag TILL ett invandrartätt bostadsområde när det skrevs negativt i media. Jag har aldrig dömt någon till utanförskap. Jag känner sedan inte heller någon över huvud taget som gjort det. Nej, mycket talar för att det är just rapportens författare som berättar om hur de själva tänker och sedan skyller de ifrån sig på hela samhället.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Eftersom det verkar som att du fortfarande inte fattat så tycker jag att du skall läsa följande tio gånger:

Det är inte jag, Rikard eller någon annan privatperson som ger dig
tillåtelse eller förbjuder dig att posta citat ur olika skrifter så länge du anger källan.
Det är helt lagligt!

Att kopiera en HEL artikel är däremot
ett brott mot upphovsmannarätten.

------------------
/Tor
www.tor.nu

[Redigerat av Web-Tor den 26 sep 2001]

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Fridolf:

Leta upp ursprunget till aftonbladets artikel dvs debattartikeln som publicerades i DN i måndags så kanske du får lite vidare syn på forskarvolymen (SOU 2001:57).

Där framgår att förra året dokumenterade, kommittén Välfärdsbokslut, förhållanden kring varför det varit en ökad etnisk och socioekonomisk segregation under 1990-talet.
Där konstaterades att invandrarna tappade mark på arbetsmarknaden och inkomstmässigt. Även betygsutvecklingen i skolan belystes.

Utgående från den dokumentationen har nu kommittén presenterat en följd-dokumentation om konsekvenserna av segregationen.

Att påstå att Joakim Palme, som ordförande i gruppen, baserar kommitténs forskning på egen smygrasistisk uppfattning finner jag som en synnerligen konstig slutsats.

Kommittén presenterar följande slutsatser:

- Föräldrarnas socioekonomiska situation påverkar mer än etnisk bakgrund.
- Effekten av att gå i en invandrartät skola är inte entydigt negativ.
- Problem med låga eller ofullständiga betyg i invandrartäta skolor drabbar främst invandrarbarn som börjat skolan efter tioårsåldern.

För kommande skolpolitik och resursfördelning finner jag denna dokumentation som synnerligen viktig då tidigare forskning i ämnet ej kunnat belysa frågan på ett tillfredställande sätt.

Jag hävdar att den allmänna debatten i ämnet har svartmålat invandrartäta skolor före socioekonomiska faktorer och detta leder till osökt till ökad segregation.
Kan nu denna forskningsrapport bidraga till att öppna ögonen på såväl massmedia som "oss" övriga, som varit vårdslösa i våra slutsatser, så skall vi väl välkomna den istället för att vifta bort den med några kryptiska kommentarer om smygrasism och "skylla på samhället"

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

[Redigerat av Luxman den 26 sep 2001]

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Luxman, du har uttryckt precis det jag tänkte på sedan jag läste inlägget fast jag inte kunde formulera det lika bra!

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

"Att påstå att Joakim Palme, som ordförande i gruppen, baserar kommitténs forskning på egen smygrasistisk uppfattning finner jag som en synnerligen konstig slutsats."

Inte kommitténs forskning i sig utan sättet som resultatet redovisas på. "HALÅÅÅÅ, världsnyhet, invandrares dåliga betyg i skolan beror inte som alla trodde på att de såg ut på ett visst sätt och lyssnade på konstig musik och hade en annan religion utan, hör och häpna, på att de bor i sämre bostadsområden".

En "normal" människa som skrivit rapporten hade inte lagt någon speciell vikt vid att poängtera sådana självklarheter.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Kort kommentar:

Läs debattartikeln som kommittén, (Helene Dryler, Felipe Estrada, Johan Frizell och Joakim Palme) publicerat.
Där finns inget det du ovan anmärker på utan aftonbladets "sportversion" är boven i dramat och förmodligen baserad på tidningens dåliga samvete.
(eller sedvanlig god journalistisk sed ;) )

Därför tycker jag fortfarande det är synnerligen fel att belasta kommittén med sådana yttringar när boven i dramat heter aftonbladet.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Fridolf, jag upprepar Luxmans rekommendation: Leta upp ursprunget till Aftonbladets artikel innan du gör sådana här förenklade uttalanden. Det är väl knappast någon nyhet att man ofta i samhället (tidningar, TV, diskussioner) hittar samband mellan dåliga betyg och invandrartäta skolor. Du kan läsa mer om det i utredningen.

I utredningen kan man bl.a. läsa:

Författaren analyserar nya data där det finns information om såväl de enskilda elevernas uppväxtvillkor, som uppgifter om skolans socio-ekonomiska och etniska sammansättning. Som Dryler påpekar är det nödvändigt att ha samtidig information om detta för att kunna uttala sig om skolsegregationens betydelse

Föreliggande studie avser att studera effekter av etnisk skolsegregation på skolframgång.

Författaren hittar alltså dessa samband, men väljer att gå vidare i sin studie för att peka på att förklaringen inte alltid är så enkel, att det finns andra faktorer som man måste ta hänsyn till.

Det kan synas självklart för dig, men om man ska kunna gå vidare med forskningen om skolan och hitta fler förklaringsmodeller måste sådan här forskning göras. Då kan andra forskare gå vidare och fördjupa sig i andra frågor. Det är inte särskilt vetenskapligt att luta sig på "alla vet ju att..."

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)