webForumDet fria alternativet

Nya grepp

Politik & samhälle

11 svar · 467 visningar · startad av Fridolf

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg
Frågan#1

http://www.moby-online.com

Artisten Moby har kommit med ett intressant förslag. Jag saxar ett kort stycke från hans hemsida om Rikard tillåter:

"Jag vill inte försöka göra mig rolig, men om vi skulle låta några skickliga grafiska designers ta fram en bild föreställande bin Ladin spelandes roulette, drickandes sprit och med ett par prostituerade vid hans sida, och sedan sprida denna bild över islamiska länder, skulle hans rykte helt förstöras."

Jag tror faktiskt att det skulle kunna fungera. Vad tror ni?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag saxar ett kort stycke från hans hemsida om Rikard tillåter

Återigen: Det är inte Rikard som tillåter detta eller inte - det är svensk lag. ;)

Vilket "rykte" är det som skulle "förstöras" :q
Har inte bin Laden redan sämsta tänkbara rykte?

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag är säker på att även muslimer vet vad man kan göra med photoshop.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Bin Laden är bara misstänkt för terrordåden. Och även om han är inblandad så är det ganska tveksamt att han var den som genomförde allting.

Sen låter det som en helt idiotisk idé. Ska vi göra så mot alla som misstänks för diverse saker? Kanske den misstänkta pedofilen ska få sitt namn och ansikte sett över hela landet där denna är i full färd med att våldta en liten pojke... nån månad senare visar det sig att den misstänkte är oskyldig.

Ett skämt och ett skrik efter uppmärksamhet är vad det är.

bin Laden har uppmanat till att döda amerikaner. Han ses också som en hjälte i vissa delar av den muslimska världen just för att han är hård mot usa. Jag tycker att det skulle vara intressant att se hur religiösa ledare reagerade på något sådant som Moby föreslår.

Liknelsen med pedofilen förstår jag inte. Han ses väl knappast som någon hjälte någonstans eller?!

Webb-Tor: Lagar är till för att tolkas. Det är inte självklart att den tolkningen som säger att publicering av vissa saker är förbjuden är den rätta och det är sedan i nästa steg inget som säger att lagen är rätt om den ändå skulle säga det. Man kan inte gömma sig bakom lagar och förordningar och ha det som en invändning mot att slippa tänka själv.

Lagar är till för att tolkas

Jasså? Jag som trodde att lagar var till för att följas.

Upphovsmannarätten förbjuder klart och tydligt kopiering hela skrifter - den går väl knappast att tolkas på olika sätt. :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

[Redigerat av Web-Tor den 21 sep 2001]

Vad är en hel skrift? Jag ville kopiera en artikel eller ett stycke ur en artikel.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Fridolf, precis som Web-Tor skriver. att vi redigerar är för att webForum är idéellt drivet. Om det skulle bli åtal mot webForum för att vi inte är så försiktiga som vi är, då skulle det vara slutet för webForum. Kjell Åwall, en privatperson, är ytterst ansvarig.
Skulle en åklagare väcka åtal mot webForum skulle det senare läggas ner med omedelbar verkan - och det vill inte jag. :)

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vänta nu, är inte allt snack om lagar och kopiering ett enda stort missförstånd?

Jag tolkade först Web-Tors första inlägg som att ett citat från en sida är helt okej enligt citaträtten, men börjar nu fundera på om han menar bilden av bin Laden eller om Fridolf menar det... :q

Skit samma, nu var det bin Ladens eventuella rykte som var på tapeten! ;)
Vare sig han ligger bakom WTC-katastrofen eller inte så hetsar han tillräckligt mycket mot USA, satsar sin förmögenhet på att träna folk i terrorism med mera - fullt tillräckligt för att åtminstone jag ska tycka illa om fanskapet. :l

Individens jämförelse med en pedofil tycker jag haltar så mycket att den inte ens fungerar.

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Jag tolkade först Web-Tors första inlägg som att ett citat från en sida är helt okej enligt citaträtten, men börjar nu fundera på om han menar bilden av bin Laden eller om Fridolf menar det...

I Fridolfs inledande inlägg skriver han: "Jag saxar ett kort stycke från hans hemsida om Rikard tillåter"

Jag svarar: "Det är inte Rikard som tillåter detta eller inte - det är svensk lag."

Vad är det som kan misstolkas :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om det är citaträtten eller manipulation av en bild som avses. ;)

------------------
:stefan: - formerly known as Q

455 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
320 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)