webForumDet fria alternativet

könsstympning, straffbart med 10 år

Politik & samhälle

42 svar · 1 094 visningar · startad av erka · sida 3 av 3

Frågan, av erka

Någon som såg dokument inifrån eller vad det nu heter igår på svt ? De visade hur etiopiska (först och främst) familjer tog sina döttrar på sommarlovsomskärelse i afrika. Där läkare antingen skärde bort klitoris i det här fallet (den "milda" formen av kvinnlig könsstymning, även känd som sunna). De smygfilmade bland annat 2 ledande mulsmiska imaner (tror det heter så) varav den ena erbjöd sig hjä

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Ang "Flickan i filmen sa att hon aldrig skulle göra något så att hennes föräldrar hamnade i fängelse trots vad de hade gjort med henne." verkar det rätt logiskt.

Skickade hon dem i fängelse skulle hon förmodligen bli helt utfryst (om inte värre) från den kulturella tillhörighet hon faktiskt vunnit tillträde genom föräldrarnas övergrepp, plus att hon givetvis ännu fick lida de njutningsmässiga nackdelarna av stympningen.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Jo, det tycker jag, eller tyckte ska jag kanske säga. Ni argumenterar ganska bra här och jag börjar tveka. Men var drar man gränsen? Ska det även vara straffbart även att låsa in sin dotter så att hon inte riskerar att träffa pojkar och skämma ut familjen? Det är ju ganska vanligt att det sker.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Föräldrarna kan göra det tils den dag hon är myndig, det är också enligt svensk lag. Lagstiffta bort sådant kan man inte göra, men däremot arbeta för det aktivt ute i samhället.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)