Knepigt att samma religion kan kalla homosexualitet för onaturligt, och samtidigt förespråka stympning (!)
------------------
When God created light, the first shadow was born.
42 svar · 1 094 visningar · startad av erka
Någon som såg dokument inifrån eller vad det nu heter igår på svt ?
De visade hur etiopiska (först och främst) familjer tog sina döttrar på sommarlovsomskärelse i afrika. Där läkare antingen skärde bort klitoris i det här fallet (den "milda" formen av kvinnlig könsstymning, även känd som sunna). De smygfilmade bland annat 2 ledande mulsmiska imaner (tror det heter så) varav den ena erbjöd sig hjälpa reportern med att ordna det hela med en resa till egypten. En kvinna de smygfilmade erkände att hon hade tagit sin dotter dit och gjort ingreppet samt att hon snart skulle åka med sin andra dotter som skulle vara 7 år vid resan.
De pratade också med en läkare i sverige som hade räddat en flicka från döden när en inrest gammal etiopisk kvinna hade gjort ingreppet i linköping. Läkaren var skylldig enligt lagen att anmäla det, det gjorde han inte. Han var även skyldig att anmälda det enligt socialtjänstlagen eftersom det handlar om våld mot minderårig. det gjorde han inte heller, han kom ikonflikt med delar av den etipoiska populationen i sverige och deras intressen och syn på saker och ting.
I sverige är det straffbart med max 10 år även om ingreppet sker utomlands, om flickan är svensk medborgare vilket de var.
Jag förstår läkaren och vilka svårigheter han ställs inför med sitt val men jag förstår inte rättsväsendet. Jag anser att vi måste visa att det är inte okej med detta i sverige eftersom då inkräktar religionen på de svenska lagarna som de måste följa. Det gäller inte religionsfriheten utan de svenska lagarna som vårt samhälle ska agera efter.
Nu är det en ypperlig chans att visa en markering ifrån rättsväsendet att det här är inte okej. Jag blir så förbannad på denna passivitet så jag vet inte vad. Det sattsas mycket på upplysning i "risk" områden och "risk" familjer men det räcker inte. Jag tror egentligen inte på fängelsestraff som den ultimata lösningen utan information. Men när inte den räcker kanske man måste börja sätta ståndpunkter ifrån det övriga rättsväsendet.
Vad tycker ni ?
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Knepigt att samma religion kan kalla homosexualitet för onaturligt, och samtidigt förespråka stympning (!)
------------------
When God created light, the first shadow was born.
Hur menar du då. De som förespråkar sunna och liknande tolkar ju koranen på det viset. Likaså med deras syn på homosexualitet. Lika märkligt med kristna synen på människans värde, men vissa tolkar den heliga boken på ett sätt som säger att homosexualitet och promiskiöst leverna är onaturligt.Det går ju stick i stäv med hela den kristna tron på kärleksbud etc.
------------------
erka, det är det som är fel med vissa religioner, att de måste tolka en bok och inte kan tänka själva.
En intressant sak var en afrikan som bodde i frankrike och som hade dömts till 8 års fängelse. Han sa att det här var att döma hela den afrikanska kulturen. "Vadå, 8 år för omskärelse? Kom igen!". Det kanske är så att vi ska acceptera omskärelse? För människor som tillhör vissa kulturer alltså.
Jag tycker man ska gå efter religionsfrihet tills det överträder den rådande lagstiftningen i landet de är medborgare i.
Allt annat är ungefär irrelevant anser jag.
------------------
Jag tycker att lagstiftningen borde anpassas till den nya tiden.
Flickan i filmen sa att hon aldrig skulle göra något så att hennes föräldrar hamnade i fängelse trots vad de hade gjort med henne. Vad säger man då? Jag tror på en kulturellt anpassad lagstiftning som tar hänsyn till vilken kultur man har när det utdöms straff.
Nu ska sägas att jag inte såg programmet igår, men jag har sett motsvarande tidigare. Aldrig att vi ska acceptera omskärelse i den form det finns idag!
Flickorna/kvinnorna lider tydligen hela livet av sviterna av de här ingreppen - de skär bort och syr igen så att bara ett enda litet hål blir kvar, omöjligt att hålla rent och diverse mer eller mindre allvarliga sjukdomar kommer som ett brev på posten!
Det får vara hur mycket religion som helst, enligt svensk lag är det uppåt väggarna fel!
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Den här diskusionen är intressant...
Jag läste för några månader sen i DN om en 16-årig flicka från Sudan tror jag, som skulle skickas tillbaka dit för att stympas, och det hon sa i den itervjun var att hon hellre tog sitt liv än att åka dit, så det där med kultursnack tror jag inte ett dugg på.
Sen är det så att som sjuåring förstår du inte lika mycket var det innebär senare i livet, som dessa diverse sjukdomar m.m...
Är allvarlig nu...
------------------
Jag är en liten mupp, och lite inte på vad jag säger, för jag talar inte ofta allvarligt.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
Jag tycker att lagstiftningen borde anpassas till den nya tiden.
Flickan i filmen sa att hon aldrig skulle göra något så att hennes föräldrar hamnade i fängelse trots vad de hade gjort med henne. Vad säger man då? Jag tror på en kulturellt anpassad lagstiftning som tar hänsyn till vilken kultur man har när det utdöms straff.
Är du galen, så om jag har en facistisk mansgris kultur som anser att kvinnor inte ska få arbete på arbetsplatsen som jag äger enbart därför att jag tycker hon ska vara i hemmet. Då har jag rätt till det ? Eller om jag tycker att det är kul att slå små flickor i min kultur, då har jag rätt till det.
Vem bestämmer vad som är en "kultur" då, då blir det ju odemokratiskt på det viset. Men han är ju "elakvåldskultur" varför får han göra saker som jag som är "svenskkristen" inte får göra.
Hur skulle ett sådant samhälle se ut ?
Vi har de lagar vi har i sverige för att vi har ett samhälle som är byggt efter dem, man kan inte bara anpassa lagarna efter olika kulturer.
------------------
Stefan
Det var inte denna typ av stypning som programmet handlade om, eller inte huvudsaklingen. Denna handlade om att skära bort klitoris, det är illa nog.
Jag har läst artiklar om den typ fiboulli eller något sådant heter det du pratar om. De skär bort yttre och delar av de innre blygdläpparna och syr igen och lämnar ett litet hål för urin och menstration. Pojkar får en kniv när de föds som de ska bara med sig hela livet och först använda till att "skära" upp kvinnorna under bröloppsnatten. Det är helt sinnessjukt.
------------------
Hela stympnings-processen är sjuk, det är allt den är. Oursäktbar och beroende på okunskap och den grymmaste formen av kontroll över kvinnors sexualitet.
Det kanske är så att vi ska acceptera omskärelse? För människor som tillhör vissa kulturer alltså.
Håller med det som erka sa i frågan, är vad som helst ursäktbart så länge det tillhör nån kultur? Så länge det är här i Sverige så gäller Sveriges lagar. Även om jag skulle föredra att denna form av kränkning inte fanns någonstans i världen.
Jag finner inte könsstympning på något sätt ursäktbart, människor slutar ifrågasätta och följer gamla kulturtraditioner som kanske hade ett visst värde en gång i tiden, men nu borde man veta bättre och det finns ingen ursäkt. Det finns särskilt ingen ursäkt för de svenska myndigheterna att inte reagera starkare på att dessa stackars flickor utsätts för den behandlingen.
Det här är ett ämne som allvarligt talat får mig att må illa när jag tänker på det, blir väldigt upprörd...minst sagt :(.
Ni är alltså motståndare till ett mångkulturellt samhälle? Är ni med i sverigedemokraterna allihop eller?
"Ni är alltså motståndare till ett mångkulturellt samhälle? Är ni med i sverigedemokraterna allihop eller?"
Om det där är kultur är jag Kronblom.
------------------
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning.
http://forums.planetdivine-shadow.com
erka: Okej, då är jag med, fast det är som du säger - precis lika illa... :(
Fridolf: Sverigedemokraterna? Näe, jag tycker bara synd om tjejerna som (oftast) mot sin vilja får kroppsdelar bortskurna av anledningar jag inte ens kan drömma om skulle vara vettiga... :l
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Mångkulturellt samhälle är trevligt, går inte komma ifrån att det idag finns problem med det men de ska vi nog lösa.
Fridolf:
Hur tror du ett samhälles rättsystem skulle fungera om alla fick göra vad de ville enbart för de säger sig tillhöra en kultur, man måste ha samma straff för alla människor som lever i ett land. Annars är det så odemokratiskt det kan bli. Vi i sverige anser våra lagar och vårt samhälle sunt, det är de regler vi måste leva efter just nu, eftersom de är vårat samhälles stomme.
Du kan väll försöka hålla lite nivå på dina resonemang så blir det en bättre diskussion, tänk lite (domderar med härskartekniken).
Du kan ju svara på frågan jag ställde tidigare med om jag hade en facistiskkultur etc
------------------
Ni är alltså motståndare till ett mångkulturellt samhälle? Är ni med i sverigedemokraterna allihop eller?
....Va? Önskar också att du kunde svara på det som erka skrev.
Att skära bort klitorisen på ett barn/ung flicka, för en orsak som inte ens är medicinskt gynnande. För att kontrollera kvinnan i den kulturen. Att utsätta ett barn för den plågan, när barnet inte ens själv förstår vad det innebär. Jag tycker att det verkar gå förbi dig, Fridolf, att det är barn det gäller här! Säkerligen skiljer sig den svenska kulturen mot den somaliska i fler aspekter än detta, vilket jag tycker är självklart och inte har något emot. Men när man blandar in något så sjukt som könsstympning känner jag att något måste göras. Det har ingenting med mångkulturella samhällen att göra, så länge barn far illa (och faktum är att många barn dör eller blir skadade/traumatiserade för livet) så är det varje människas ansvar att reagera.
Du har en väldigt snäv syn på saker om du tror att varenda människa som inte håller med om könsstympning är smygrasist. Tänker du öht igenom sådana här ämnen, vad det innebär för människorna i fråga, eller spottar du bara ut sådana klumpiga kommentarer för att provocera?
säger återigen, religionsfriheten får inte överstiga gällande svensk lag. Då slutar samhället att fungera
------------------
En del kulturer anses vara "fascistiska mansgriskulturer" i andra kulturers ögon och en del kulturer anses vara omoraliska och syndiga í andras ögon. Frågan är vem som har rätt. Vi tycker att andras kulturer är fel och andra tycker att vår kultur är fel.
Vad var anledningen till kvinnlig omskärelse? Jo, det var ju att det var svårt för icke-omskurna kvinnor att bli gifta. Män i den kulturen såg helst att kvinnan var omskuren. Är inte det ett giltigt skäl? Sett ur kulturell synvinkel alltså.
Annars håller jag med er om att det är någonting hemskt. Jag är också präglad av vår kultur.
Då kan du ju svara på frågan om hur ett samhälle ska fungera om man har olika syn på vad som ska straffas i rättsväsendet beroende på vilken kultur de kommer från.
Det var längesen jag hörde ett så korkat förslag, men det är min åsikt.
Det är lätt att kommer och hosta ur sig massa saker och sen inte kunna förklara hur tanken skulle kunna fungera
------------------
[Redigerat av erka den 07 sep 2001]
Jag tror att samhället skulle fungera sämre då men frågan är vad som är alternativet. Det är lätt att vara stöddig och blunda för hur verkligheten ser ut och låtsas som att samhället är kulturellt homogent. Så är dock inte fallet! Jag försöker då vara konstruktiv och ta fram lösningar för det nya samhället. Det kanske var bättre förr, det är mycket möjligt, men vad tjänar det till att drömma sig tillbaka till en svunnen tid?
Alternativet till mitt förslag är Mona S(t)ahlins förslag om att banka in våra värderingar på alla som har fel kultur. Det verkar som att det är det alternativet du är inne på också. Det var därför jag undrade om sverigedemokraterna.