webForumDet fria alternativet

Kyrkovalet.

Politik & samhälle

39 svar · 694 visningar · startad av Gandalf · sida 2 av 2

Frågan, av Gandalf

Någon som har hängt med lite mer än mig i det här valet? \------------------ Jag är en liten mupp, och lite inte på vad jag säger, för jag talar inte ofta allvarligt.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Jag menar att kyrkan är kopplad till religionen och det är kyrklig verksamhet som bedrivs i den. Dina artiklar som du la in kritiserar ju sverigedemokraterna eftersom de inte ställde upp på de värderingar som ansågs ligga till grund för kyrkans arbete. I det läget tycker jag att det är fel att prata om folkkyrka eftersom en stor del av folket är ateister och de ställer därmed inte heller upp på kyrkans värderingar.

Ett annat exempel är när små partier som "ungdomspartiet" tar makten i någon liten församling och beslutar att kyrkan ska bygga fritidsgårdar och skateboardramper. De är inte intresserade av vad kyrkan egentligen håller på med. Därmed förlorar kyrkan sin betydelse som kyrka och blir mer som en folklekstuga istället. Det kanske är bra i och för sig men då ska man inte säga folkkyrka.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Du är väl välkommen i alla kyrkor? Till frikyrkorna ivf, vad jag vet.

Nej.
Jag har alldeles för många "synder" på mitt samvete som jag inte tänker be om förlåtelse för. ;)

Men det kanske inte var mig jag tänkte på i första hand, utan t.ex. homosexuella eller andra grupper som inte accepteras av vissa frikyrkor och andra samfund.

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

erka, jag tycker att den religionsfrihet som vi har i Sverige idag är bra. Läste du artikeln i aftonbladet där det står om imamer som skär sönder könsorganen på barn? Det här kunde ge upp till tio års fängelse stod det också. Sådana handlingar kan man inte försvara med att hänvisa till religionsfrihet. Man kan inte kräva att man ska tvinga barn till något och ännu mindre skära av kroppsdelar på dem. Vuxna däremot gör precis som de vill med sig själva. Det är i alla fall min åsikt. Håller du inte med?

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Oki du menade så. Missförstånd.
Men Gud hatar ju inte syndaren utan synden. Det är inte svårt att be om förlåtelse för synderna... :)
Om man bara vill så...

------------------
-nipp-

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Fridolf , självklart kan man inte skydda det men det är inte vår MAKT att reformera deras tro innifrån, vi kan inte säga åt muslimer, tro det här, vi ska ändra er tro eftersom ni är i sverige.

Vad man kan göra är att upplysa vilket också framgår i artikeln om jag inte minns fel. Sen kan man ju försöka sätta dig några om de brytit mot svensk lag och bestämmelser så folk ser att Man ska fan inte göra så här.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Jag tror tyvärr inte att det hjälper att några sätts i fängelse, det förändrar nog inte heller tron. Men det sätter press på dem helt klart. Som de säger i artikeln "man måste vara försiktig försiktig försiktig".

I det här fallet är det ju de högsta muslimska ledarna som bär sig illa åt. Det finns säkert vardagsmuslimer som tycker att det är hemskt. Men varför startar de inte en egen utbrytarreligion? Det finns ju massor med frikyrkor men jag har aldrig hört talas om frimoskeer. Det är i alla fall vad jag vill se.

Fridolf, jag förstår fortfarande inte vart du vill komma eller vad du vill ha sagt.

84% av svenska folket är medlemmar i Svenska kyrkan. Då är det en folkkyrka eftersom den omfattar största delen av folket. Jag har svårt att tänka mig att en ateist fortsätter att vara medlem i Svenska kyrkan.

Om "ungdomspartiet" tar makten och bara vill ägna sig åt icke-kyrkliga frågor så tycker jag naturligtvis att det är fel. Men förlorar verkligen kyrkan sin betydelse som kyrka då? Det är väl det som händer i kyrkorummet som avgör om kyrkan har betydelse eller inte? Förmodligen skulle "ungdomspartiet" bli bortröstat vid nästa val och hade inte kunnat göra så stor skada som t.ex. Sverigedemokraterna kan göra.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

vad tror vet du om shia och sunna ? Finns många islamistiska sekter eller grupperingar, vissa extremister andra inte, hört om hamas ?

Nej låsa in någon löser inte problemet, det gör det med upplysning som jag skrev. Dock menade jag att svenska staten kan visa att de bryter mot svensk lag om de utövar denna typ och det accepteras inte.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Det är inte svårt att be om förlåtelse för synderna... Om man bara vill så...

Men jag vill inte! Jag kan aldrig acceptera att t.ex. be om förlåtelse för att mina barn finns till utanför äktenskapet. Om det finns någon Gud tror jag att han är mycket mer vidsynt än så.

------------------

De flesta har fötts in i kyrkan och många har inte ens funderat på det. Jag tror inte att 84% av folket är kristna i egentlig mening.

Ja, vad vill jag egentligen? Och vad vill du? Jag har två viljor eller två idéer som jag godtar. Den ena är att svenska kyrkan blir en kyrka som alla andra och att många av dagens medlemmar går ur kyrkan eftersom de inte delar tron. Den andra är att kyrkan "avkristnas" á la ungdomspartiet och blir en folklekstuga som jag skrev förut. Religionen skall då tonas ner.

Det som jag inte gillar är att vissa (du?) försöker förena båda idéerna. Jag tror inte att det fungerar.

Svenska kyrkan är en kyrka som alla andra, med undantaget att det är en folkkyrka. Jag tror inte heller att 84% av svenska folket är aktivt kristna, men jag tror inte heller att de är ateister. Vi har länge haft möjligheten att gå ur Svenska kyrkan, så enligt mig har vi redan en kyrka enligt ditt första alternativ. Numera föds man ju inte heller in i Svenska kyrkan, men många väljer ändå att döpa sina barn.

Jag vill inte förena dina två idéer, men hoppas att så många som möjligt tänker rösta i kyrkovalet, på ett annat parti än Sverigedemokraterna.

------------------

OK.

Finns det andra partier du vill att vi inte ska rösta på eller är alla andra "godkända" enligt dig?

Finns det andra partier du vill att vi inte ska rösta på eller är alla andra "godkända" enligt dig?

:l
Sverigedemokraterna är det enda parti som ställer upp i kyrkovalet med en uttalat främlingsfientlig och högerextremistisk människosyn. Valdeltagandet brukar vara så lågt i kyrkovalet att det är stor risk att de väljs in om många avstår från att rösta.

Det handlar inte om att jag ska "godkänna" några partier. Jag hoppas bara att det är fler än jag som tycker att Sverigedemokraterna inte ska väljas in.

------------------

[Redigerat av hypatia den 06 sep 2001]

Kan du exemplifiera? Främlingsfientlig förstår jag men vad menas med högerextremistisk människosyn?

Annars har jag hört liknande argument från tex socialdemokrater i riksdagsvalet. "Gå och rösta, det är våra väljare som brukar ligga på soffan. Om ni inte röstar är det samma sak som att rösta på moderaterna. De är otäcka och vill rasera välfärden". Det var det jag undrade om du resonerade på ett liknande sätt.

Och följdfrågan är alltså: Tycker du att alla andra partier som ställer upp är ungefär likadana och att det inte spelar någon roll vilket av dem man röstar på?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag lättar upp debatten med lite humor: http://spermaharen.passagen.se/sverigedemokraterna/ :)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Men jag vill inte! Jag kan aldrig acceptera att t.ex. be om förlåtelse för att mina barn finns till utanför äktenskapet.

Det är ju inte så att du kommer få nått straff. Jag vet MÅNGA som har utomäktenskapliga barn och de är rikligen välsignade för det...

Om det finns någon Gud tror jag att han är mycket mer vidsynt än så.

Testa och se... Han är vidsyntare än du någonsin trott...
Men tror man inte så är det svårt att ens testa, och man måste ju vilja få ett svar eller dyligt för att man ska få svar. :)

------------------
-nipp-

Fridolf
Jag tror inte att du ens försöker förstå vad jag menar. Men jag försöker en gång till.

Om valdeltagandet blir lågt (som det brukar vara) i kyrkovalet betyder det att det krävs väldigt få röster för att Sverigedemokraterna ska väljas in. Ju färre som röstar, desto större chans att Sverigedemokraterna väljs in. Jag tycker inte att man kan jämföra det med ett parti som gissar vilka soffliggarna hade röstat på om de bara hade orkat gå iväg.

Jag uttryckte mig lite slarvigt förra gången med "högerextremistisk människosyn", men jag tror att du förstår vad jag menar egentligen ;).

Jag vet naturligtvis vilket parti jag tänker rösta på, men jag tänker inte delta i någon partidebatt. Återigen, jag tycker inte att Sverigedemokraterna ska väljas in i kyrkovalet och hoppas att så många som möjligt röstar på något annat parti. Det finns vissa saker jag håller med om hos alla partier och annat som jag har svårare för att hålla med om, men inget av dem har den värderingsgrund eller människosyn som Sverigedemokraterna har.

skyman
Det jag menade var att jag inte blir accepterad av de flesta frikyrkorna så länge jag inte ber om förlåtelse för mina synder. Eftersom jag inte betraktar dem som synder har jag svårt att förstå deras tankesätt. Jag har svårt att förstå hela idén med skuld och synd.

Men jag har inga problem med att jag inte får vara med i frikyrkorna. Jag är inte särskilt intresserad av det.

Web-Tor :e

------------------

[Redigerat av hypatia den 06 sep 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

De flesta har fötts in i kyrkan och många har inte ens funderat på det. Jag tror inte att 84% av folket är kristna i egentlig mening.

Det är möjligt, men förmodligen så tycker en större del av dessa 84% att Svenska kyrkan är något som man vill värna om även om man inte är "kristen i egentlig mening". Om man inte känner att man vill ha något med Svenska kyrkan att göra så är det tämligen enkelt att begära utträde.

Även fastän jag inte ofta besöker kyrkan. För mig står Svenska kyrkan för en del av det goda i samhället och det är något som jag vill ha kvar.

Själv tänker jag rösta i kyrkvalet, eftersom jag inte har något favvisparti för tillfället så tänkte jag utföra ett experiment. Jag skiter i om det är moderater, folkpartister eller socialdemokrater som får majoritet, så länge det inte är sverigedemokrater, därför kommer jag ta en valsedel från varje parti, blanda och sedan slumpmässigt välja ett parti.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Det är möjligt, men förmodligen så tycker en större del av dessa 84% att Svenska kyrkan är något som man vill värna om även om man inte är "kristen i egentlig mening". Om man inte känner att man vill ha något med Svenska kyrkan att göra så är det tämligen enkelt att begära utträde.

Jag tror att det är fler som inte har kommit sig för att gå ut, det vore bättre om kyrkan skickade ut papper till alla medlemmar där de fick kryssa i om de ville vara med eller inte.

Själv valde jag att inte rösta i kyrkovalet eftersom det är fullständigt likgiltigt för mig vilka som bestämmer över kyrkan. Sverigedemokraternas partiprogram skiljer sig väl inte värst mycket från bibeln, omskrivet i fina ord så förmedlas ett obehagligt budskap.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)