Nej, jag ska inte rösta iaf. är inte medlemm i svenska kyrkan
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
39 svar · 692 visningar · startad av Gandalf
Någon som har hängt med lite mer än mig i det här valet?
------------------
Jag är en liten mupp, och lite inte på vad jag säger, för jag talar inte ofta allvarligt.
Nej, jag ska inte rösta iaf. är inte medlemm i svenska kyrkan
------------------
Kyrkoval? Vad är det?
Om man nu skulle vara med i Svenska kyrkan, vad är det man röstar på?
------------------
/Tor
www.tor.nu
Klart att ni ska rösta i kyrkovalet! Så länge vi har en folkkyrka som ska representera hela folket, tycker jag att det är viktigt att de politiska partierna finns med. Det finns inte någon annan institution i samhället som kan sägas företräda "folkviljan".
I år är det extra viktigt att rösta i kyrkovalet eftersom det högerextrema och främlingsfientliga partiet Sverigedemokraterna ställer upp på alla nivåer. Om valdeltagandet blir lågt krävs det färre röster för att de ska väljas in.
Jag hävdar att om man inte röstar på något annat parti i kyrkovalet lägger man sin röst på Sverigedemokraterna.
Läs till exempel följande artiklar: http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=129&a=220191 http://www.expressen.se/article.asp?id=80300 http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,86317,00.html
Här finns Svenska kyrkans egen valinformation: http://www.svenskakyrkan.se/valinformation/
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
Ja det med sverige demokraterna är farligt, men jag tänker inte rösta. Tar avstånd från kyrkan och allt den har att göra med.
------------------
erka, eftersom du inte är medlem i Svenska Kyrkan kan du ju inte rösta.
Men alla som är det borde verkligen rösta. Även om man inte själv är kristen så kan man ju har respekt för dem som är det, eller hur?
Jag vill inte se en folkkyrka som inte tar emot homosexuella, invandrare eller andra grupper som bakåtsträvande präster eller högerextrema partier gärna vill ha det.
Jag har mycket stor respekt för Svenska Kyrkans arbete och vill att den ska fortsätta vara en demokratisk och öppen folkkyrka där människor kan välja att vara oavsett bakgrund. För många av oss är det naturligt att välja kyrkan som arena för dop, bröllop och begravning. Ibland går vi också på någon gudstjänst eller tittar på Luciatåget. Så ska det fortsätta att vara! Öppet och utan krav.
------------------
OT:
hypathia, jag ska glädja dig med att jag redan har skickat min poströst. ;)
Nej, sverigedemokratern blev det inte. :e
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
"Men alla som är det borde verkligen rösta. Även om man inte själv är kristen så kan man ju har respekt för dem som är det, eller hur?
Jag vill inte se en folkkyrka som inte tar emot homosexuella, invandrare eller andra grupper som bakåtsträvande präster eller högerextrema partier gärna vill ha det."
Det finns kristna som med hänvisning till bibeln och tron hävdar att homosexualitet är synd. Respekterar du dem?
Det finns kristna som med hänvisning till bibeln och tron hävdar att homosexualitet är synd. Respekterar du dem?
Jag kan inte förstå den tolkningen av Bibeln. Det har redan diskuterats i en annan tråd, http://free.webforum.nu/wf/Forum9/HTML/000047.html och jag skulle förmodligen bara upprepa vad jag sa då om jag svarar mer uttömmande på din fråga.
Rikard, du gör mig alltid glad! :)
------------------
Från den andra tråden: "Jag vill fråga igen... Vad har du för förnuftiga och logiska skäl att följa Bibeln bokstavligt i fråga om äktenskapet?"
och "Man kan inte tolka Bibeln ordagrant vare sig det gäller judar, kvinnor eller homosexuella. Bibeln måste tolkas ur sin tids perspektiv och som en helhet."
Idag kan vi förklara det mesta. Vi tror oss till och med veta hur ett universum kan uppstå. Med det perspektivet har gud egentligen blivit onödig. Om nu bibeln måste tolkas ur sin tids perspektiv, vad har du då för förnuftiga och logiska skäl att följa Bibeln bokstavligt i fråga om guds exeistens?
Är det inte bättre att enbart se bibeln som en sagobok i så fall?
Om vi ska se bibeln som en sagobok så tycker jag nog att det en av de mer visa sagoböcker jag har läst.
Du skall icka döma andra... ;)
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
Om nu bibeln måste tolkas ur sin tids perspektiv, vad har du då för förnuftiga och logiska skäl att följa Bibeln bokstavligt i fråga om guds exeistens?
Har jag någonsin hävdat Guds existens?
------------------
Nej, det har du inte, men du pratar om folkkyrka. Det är inte längre en folkkyrka utan vilken kyrka som helst nu när den är skild från staten. Jag tycker att du i så fall lägger ner ovanligt mycket tid på något som du egentligen inte tror på.
Annars tycker jag att det är ett bra förslag från dig att kyrkan ska vara öppen för alla. Det borde dock även gälla frikyrkor samt synagogor och moskeer. Tänk på när Meral blev utkastad från mosken tex. När får vi ett moskeval? Det vill jag rösta i!
PS: och då skulle jag inte rösta på ayatolla-demokraterna!
Fridolf, vad jag väljer att lägga tid på eller inte har du inte med att göra! x(
Jag skulle också vilja att frikyrkor, synagogor och moskéer var öppna för alla som delar grundvalarna i den tron. Nu är det tyvärr inte så, men det hindrar inte att jag vill värna om den Svenska folkkyrkan. För mig och för många andra är den en viktig institution oavsett tro.
------------------
Det är inte längre en folkkyrka utan vilken kyrka som helst nu när den är skild från staten.
Du menar nog statskyrka.
Ordboken igen... Ur SAOB:
FOLKKYRKA. kyrkosamfund som omfattar ett helt folk (l. dess flertal)
------------------
[Redigerat av hypatia den 06 sep 2001]
Är kyrkan till för ateister?
Vad menar du?
------------------
Fridolf, även här verkar det som du inte respekterar vår demokratiska religionsfrihet över huvud taget.
------------------
Jag skulle också vilja att frikyrkor, synagogor och moskéer var öppna för alla som delar grundvalarna i den tron.
Du är väl välkommen i alla kyrkor? Till frikyrkorna ivf, vad jag vet. :D
------------------
-nipp-