webForumDet fria alternativet

EU - bort med skiten!

Politik & samhälle

43 svar · 531 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Ja! Nu postar jag igen och hoppas att 404 inte uppstår igen! Som jag skrev tidigare, finns det några som helst fördelar med EU?

------------------
Peter D

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Det finns EN stor fördel - det är bara två bokstäver, vilka enligt vissa betyder "Extra Utgifter". :(

(Bra förresten att du skrev igen, när ingen såg till att det första fungerade.)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Målet är väl att få en enad demokrati - inte byråkrati. Vägen dit är väl kanske krokig, men då är det ju bra när folk säger vad de tycker angående korruption och maktmissbruk - det är det enda sättet att få bukt med det, till skillnad från våldsamma demonstrationer - vilket är ett naivt och dumt tilltag.

Det kostar inte bara pengar, det ger även resurser och indirekt pengar i form av bidrag. Eftersom vi inte har nån egen resurs (som Norges olja) att tala om tror jag att vi skulle förlora en hel del att säga till om i världen om vi inte var med i EU. Likväl gangar det ingen att Europa står splittrat i flera små nationer - möjligen för vapentillverkarna då ;) , men inte för gemene man, tvärtom.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 31 jul 2001]

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Slippa visa pass när man går över gränsen, men det kommer inte vara realitet försn om 10 , 15 år tror man ca 400 miljarder är rätt dyrt för det.. :e

Det finns klart fördelar men jag tycker att nackdelarna överväger dem.

PeW
Vi hade ju redan allting med handel iom EES avtalet eller vad det nu hette som norge fortfarande är med i. Det gällde alla nordiska länder och hade samma funktion som vårt EU medlemskap medförde för handeln och utbytet

------------------
Våga lek med dig själv

[Redigerat av erka den 31 jul 2001]

Likväl gangar det ingen att Europa står splittrat i flera små nationer

"Splittringen" i det här sammanhanget innebar att nationerna tidigare var FRIA att själv bestämma i sina land.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Att centralisera makten med en enorm byråktrati är inte bra. Det ökar ineffektiviteten och korruptionen. Det i sin tur gagnar fåtalet, på bekostnad av "massorna".
Dock är EU ett bra initiativ. Som jag ser det skulle EU i framtiden få bestå, fast istället som en sorts "domstol" som harmoniserar lagar inom EU.
Fast tyvärr räcker då inte bara Europa till. Tredjevärlden måste ochså in i denna union. Annars ser jag den meningslös.
Lite omotiverat att döpa unionen till Europeiska Unionen. Skulle vara bättre med något mer internationellt. Något som gör det möjligt för länder över HELA världen att gå med i den.
I dagens globala samhälle kan ett land 1000 mil iväg vara en lika stor fara för Europas säkerhet som ett land 20 mil iväg.
EU's grundtanke är föråldrad. Riv det med grunden och bygg upp på nytt.

Sedan, för att återgå till ineffektiviteten. EU har TVÅ huvudkontor. Ett i frankrike, och ett i belgien. Tror jag det var.
Tror att det var 2 veckor dom använde dom båda. Så i 2 veckor står ett av palatsen helt nersläkt och tomt medans det andra används. Och när då 2 veckor gått så fraktar dom STORA mängder av personal(tusentals)och material(böcker, papper och information i övrigt)till det andra palatset.
Det ovan nämnda är bara ett av problemen med EU. Det verkar vara, om man bara skrapar lite på ytan, en enda stor lekplats för Europas demokratiskt valda toppskikt.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Alltså, det första som slog mig var: Ska italienarna, fransmännen osv. besluta hur vi skall ha det i Sverige?

Fattar de inte att folk inte har samma åsikter, värderingar och religion i olika länder.

------------------
Om ni ser någon som heter Kent-Mustafa, så är det jag....
Deeeeep undercover...

oelbal, din lilla nationalist :e

Personligen så är jag emot Eu, som det är utformat. Själva tanken är bra, samarbete är ett måste. Men sen hur det fungerar i praktiken, börja bråka om att man inte får kalla kalles kaviar för kaviar utan "kalles brepåkräm" istället och att inte lingon sylt får kallas sylt för det är för lite socker i den, om att gurkan och jordgubben måste vara si och så stor. Tror tom, killar och tjejjerna på SIS skulle skrattat åt sådant här för några år sedan.

Det är inte till sånns jvla skitsaker vår skattepengar ska gå. De ska gå till att tex bygga upp en fungerande gemensam flyktingpolitik i europa, se till så att regler för miljö följs i alla länder som är medlemmar etc etc. Jag tror inte EU kommer fungera särskillt bra, inte med tanke på schengen som enligt mig är något av det mest obehagliga i europa sedans hitler

------------------
Våga lek med dig själv

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag vill inte veta av att en fet halvnazi-italienare ska bestämma vad mina gurkor ska ha för mått för att bli godkända...

ARGH! Är det ingen som ser det löjliga?

Patetiskt....

Jag tycker nog att vi klarar oss bra som vi gör här i lilla Sverige....

------------------
Om ni ser någon som heter Kent-Mustafa, så är det jag....
Deeeeep undercover...

usch jag för italienska facister, de sitter ju där å myser nu...

Jag tror inte vi klarar oss ensamma, samarbete är bra. Men se lilla sverige kommer ju få skippa alla hårda miljö lagar och transport lagar. Såg påett debatt program där de tog upp att eftersom de svenska reglerna inte gäller så får utländksa företag smuttsa mer mycket mer för de drardet ändå bara till europa domstolen...

Jag har väldigt svårt att tro att Sveriges "bra lagar" kommer spela någon roll i "stora" Europa. Tyvärr, det hade varit asbra, men jag tror inte det blir så. Men man måste ju samarbeta på något sätt....

------------------
Våga lek med dig själv

Och så gillar jag inte att de försöker få folk i Sverige dricka mer alkohol. x(

Snart tvingar EU Sverige att ta bort Allemansrätten. :(

Det vet i fan, tyskarna gillar vår allemansrätt, de tror att man får göra vad som helst. När vi bodde i småland stod en dag 2 husbilar med kanoter på våran tomt. Vi vaknade av barnskrik på tyska... he he he

------------------
Våga lek med dig själv

Men, ussssch, sånt går ju inte för sig - att Sverige skulle vara ANNORLUNDA, då kan ju landet bli attraktivare som turistland än de andra.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tycker nog att vi klarar oss bra som vi gör här i lilla Sverige....

För dig kanske det räcker just nu. Men vi har som sagt ingen exportprodukt som kan försörja oss (som för Norrmännen) så vi är nog så illa tvungna att ( med det samhälle vi har idag ) att vara öppna globalt.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Snart tvingar EU Sverige att ta bort Allemansrätten.

vad jag vet så en allemansrätten ingen lag eller liknande och hur skulle de då gå att ta bort med, med lagar emot eller nåt då eller?

------------------
// David - Probably the best guy in the world

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Kan bara hålla med er...
Jag tycker nog att följande sammanfattar EU i ett nötskal:

1. Smart chef + Smart anställd = Vinst
2. Smart chef + Korkad anställd = Produktion
3. Korkad chef + Smart anställd = Befordran
4. Korkad chef + Korkad anställd = Övertid (massor)

------------------
Peter D

Off Topic
Eftersom allemansrätten inte är någon lag utan en sedvana så kommer den i konflikt med det privata ägandet. Det är på detta plan det finns risk för indragningar.

Som tex idag får du cykla, rida eller ta dig fram genom skog och mark på något annat sätt om du inte skadar plantering / gröda. . Men du får inte utan lov passera över eller vistas på privat tomt. Det är här som problemet kommer. Enligt lagar i övriga eu länder så kan jag förbjuda sådant överallt på mark som är i min ägo. Med allemansrätten har markägaren bara "rätt" till "hemfridszonen".

------------------
Våga lek med dig själv

Allemansrätten är helt fantastisk och förmodligen alldeles för självklar för många svenskar!

Ja det har du helt rätt i, vi är ensamma i världen om den faktiskt, tror finnarna eller normännen har något liknande men inte lika täckande som vår svenska..

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Den värd vi lever i förändras hela tiden. Sverige och världen ser inte likadan ut idag som den gjorde för 100 eller 1000 år sedan.

Sveriges gränser förändras hela tiden på godo och på ondo.

Jag är säker på att folk tyckte att det var fel att Sverige "tog" Norge och sedan fanns det folk som tyckte att det var fel att vi "lämnade tillbaka" det igen. :)

Nu är det som det är och vi är med i EU!
Allt är naturligtvis inte bra men allt är inte heller dåligt. Man får väl göra det bästa av situationen. ;)

------------------
/Tor
www.tor.nu

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)