Såg en debatt i tv idag om den nya vänstern, alltså de som kastar sten på polisen och bränner ner mcdonalds och är veganer och är med i attack osv. De kallades med ett gemensamt namn för rånluvevänstern (vilket de inte själva gillade).
Hur som helst undrar jag vilka som är med i de här organisationerna egentligen. Mitt intryck är att det är medelklassungdomar som är lite bortskämda och egentligen har det ganska bra. Man ser väldigt sällan en grovarbetare som är med i sådana sammanhang. Vad tror ni?
Jag tror en grovarbetare två skift å därför inte har tid å gå på sådana lyxmöten med kaffe som inte är i termos.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Nu var det kanske så att de flesta orginisationer där var inte inblandade i stenkastning. De enda jag vet har folk som kastade sten i gbg ifrån mötet var suf. Men det var inte som förbund untan vissa enskilda personer som gjorde det.
Att kalla de som var där för rånluvevänster är ju bara felaktigt.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Det beror på vilka orginisationer du kollar på. Vissa har sprungt ur akademiska kretsar på universiteten, andra har sprungit ur 70 talets arbetarklasskamp, på fabriker och golv.
Anarkismen är den del som mest består av medelklass ungar, men det hör kanske samman med idealismen i den tanketraditionen.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
alltså de som kastar sten på polisen och bränner ner mcdonalds och är veganer och är med i attack osv
Du gör felet som media gör, drar alla över en kam.
------------------
Jag tror inte de är anarkister för tanken utan tar det bara för att få förstöra och bråka, resten skiter de i. De vill göra uppror, känner en frustration, döljer den i sitt aggresiva, destruktiva, förstörande handlande. Men denna diskussion kan du läsa om i inläggen om GBG och GENUA
------------------
Jag var i Göterborg,(som alla vet9 och det verkligen INTE att dra alla över en kam.Det var ju allt från Fältbiloger och "Globaliserin underifrån" till AFA och YA BASTA.Minst 100 olika orgintioner var med troligtvis ännu fler.(AFA var det som kanstade sten,de är fruserade ungdomar,helt klart)
Sen anarkismen kan man ju inte heller säga att de är såna eftersom det finns så många undergrupper( Syndikaliser,ekologister,,sitvationiser.etc.) och många väljer ju att inte gå in i en orgnistion med färdigt program utan väljer att organisera sig i speciella fråger bar typ veganism ,feminism,
------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.
249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e