Kvinnoprästmotståndare har vi pratat om tidigare. Där har kyrkan nu med vissa undantag skärpt till sig och kvinnliga präster tillåts. Men i de nya fina moskeerna som vi har byggt är kvinnliga imamer förbjudna. Varför? Jag tycker att det här måste bli nästa steg i jämställdhetskampen inom religionen. Vi måste se till att kvinnor också kan nå de höga posterna inom islam.
Vem är Meral?
Nåja,jag känner mig lite kluven iförr det här med religon.Dels tycker jag att alla ska kunna välja religon prisis som de vill ,men samtidigt så pågår det extremt mycket förrtryck inom alla religoner.Tex är det ett förrtyck att en kvinna som är muslim att ha slöjas om hon själv har valt det?
------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.
Religionsfriheten gör så att vi måste låta dem få ha sina kvinnodiskriminerande regler. Det finns även många frikyrkor som fortfarande förbjuder kvinnliga präster. Det kan inte staten göra något åt. Men nu är det ju också så att religionsfriheten medger att vi lämnar religioner precis som vi själva vill. Trivs vi inte med kristendomen eller islam eller vad det nu är vi råkar tro på, ja då är det bara att dumpa den religionen. Ingen tvingar oss att tro på det där, och vi kan inte heller tvinga de religösa att tro på ett politiskt korrekt vis. Det enda vi kan kräva av dem är att de respekterar andras uppfattningar.
Vi måste se till att kvinnor också kan nå de höga posterna inom islam
Islamisterna kan väl först lägga ner lite energi på att behandla kvinnor som människor. Och även brottslingar. Såg på TV häromveckan... Var han äktenskapsbrytare eller knarklangare, minns inte, men har blev nedgrävd halvt i marken och stenad till döds. Jag vet inte hur jag ska säga det men... sjukt är det. :l