webForumDet fria alternativet

Rasism

Politik & samhälle

1 svar · 365 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Satt å tänkte på vad som är rasism, mycket idag kallas för rasism även om det kanske inte är rasism.

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
rasism [-is´m] s. -en
åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde o. bör ha olika ställning i samhället m.m.

Men om tex. en invandrare blir nekad ett jobb för just att han är invandrare kan man inte kalla det rasism, utan rasdiskriminering. Jag tycker att det här är två olika saker, hör samman på vissa sätt men de ska bekämpas på olika sätt.

Man kan ju tycka att en invandrare inte ska ha jobbet för en mängd olika anledningar, man behöver inte tycka att just hans "ras" ska ha en speciell ställning i dagens samhälle.

Tror någon mer än mig att det finns någon fara att slätdra och kalla allt för rasism, att man går ifrån grunden om vad rasism är, suddar ut begreppen ifrån ett ideologiskt ställningstagande, vetskap till en allmängiltig förklaring till allt som är "negativ" behandling av någon för att han har fel "färg".

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

mmm,håller med dig.
Har undrat på var gränserna mellan främlingsfihentlighet/rasism/nazism går,om det nu finns några gränser.

Kan ochså hålla med dig om det sista du skriver.Har märkt bland en del kvinnor att de skuller alla sina problem på samhället typ.Vad jag på säger "jaha då får vi väll försöka ändra på det då" men oj vad fort de drar sig undan då.Det verkar som det är enklare att skylla på samhället än på sig själv.(Hemska tanke;jag har alla möjligheter i världen ändå misslyckas jag ,vem ska jag då skulla på?)

hmm,verkar som jag hr flummat i väg.

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)