webForumDet fria alternativet

en vinkel på anarkismen

Politik & samhälle

35 svar · 761 visningar · startad av the-teacup · sida 2 av 2

Frågan, av the-teacup

Eftersom det verkar finnas en del personer här som tror att anakismen bara går ut på att kasta sten så lägger jag in ett liteet inlägg om Kropotkin´och hans ideér.Hela texten går att läsa på <http://www.yelah.net/articles/krapotkin2> \[r\]Texten bortredigerad. webForum tillåter inte publicering av upphovsrättskyddat material. Kontakta gärna upphovsmannen, och skaffa deras medtycke till publicerin

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Anarkismen brister i mycket, finns mycket att läsa på www.arbetarmakt.com och "arkivet" bland annat.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Vad är det då som anarkisterna slåss för?
När man vet att deras vision inte går att genomföra i praktiken.

Det finns väl ingen perfekt ideologi. Men nån sorts anarkism känns bäst av de dåliga, tycker jag iaf.

Sen om vad man gör med oliktänkande. Det finns väl lite olika sätt som förespråkas. Som Individen säger så kan det behövas vissa regler som är framröstade på demokratiskt sätt.

Det som jag personligen kämpar för är i alla fall inte en revolution eller generalstrejk för att ta över produktionsmedlen. Mer att agera på ett som jag tycker, idealistiskt sätt.

Vi behöver visioner, målen kan vara avlägsna men de behöver inte vara hopplösa, i slutändan tycker jag iaf att vårt mål är ett "sjysst" samhälle (för att använda Expressens jargong :)).

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Håller med.
Dock kan våld eller andra drastiska metoder vara nödvändigt i vissa regioner, som exempelvis Irak eller Nordkorea.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

så kan det behövas vissa regler som är framröstade på demokratiskt sätt

En demokrati helt enkelt.
En sådan som vi lever i idag alltså. :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

[Redigerat av Web-Tor den 31 aug 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

hahaha har ni sett det här på "arbetarmakt"?

Kamratliga hälsningar till alla frihetsälskande människor världen över

Mitt namn är Hannes Westberg, mer känd som den 19-åring som blev skjuten i bröstet under fredagens Reclaim the Street fest i Göteborg den 15 juni. Eftersom jag vet att många varit oroliga ville jag bara hälsa alla att jag sedan tre veckor tillbaka är utskriven från sjukhuset - förvisso med en njure och en mjälte mindre, men med ett fullt återhämtande att vänta!
Jag vill också passa på att tacka alla som gett ett otroligt stöd för mej och min familj - vi är många som ser igenom medias fabricerade verklighet! Runtom i Europa och USA har det hållits otaliga manifestationer och demonstrationer - sällan har väl lilla Sveriges ambassader varit så hårt ansatta! Samma kväll jag blev skjuten hölls en stor Tipi-ceremoni i New York där ett antal native american medicinmän bad för mej hela natten, och runt 50 olika så kallade "prayer circles" har rapporterats från hela världen: Latinamerika, Europa, Ryssland och så vidare! Oavsett ens inställning till religion kan jag säga att det känns otroligt starkt att veta att så många samlat sina tankar runt denna otäcka händelse och försökt vända det till något produktivt - alla era tankar nådde ända in i Sahlgrenskas operationssalar kan jag försäkra er!
Tack och åter tack - tillsammans är vi starka! Låt oss nu se till att Carlo Giuliani, som inte hade samma tur som jag, inte har dött förgäves!
Kärlek och styrka, fortsätt kampen!

/Hannes Westberg

Där avslöjade det lilla aset vad han var för något...

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO

Que? Vaddå avslöjade?

En demokrati helt enkelt.
En sådan som vi lever i idag alltså.

Det kan man ju diskutera, hur demokratisk vår demokrati egentligen är.

Som fortsättning på mitt förrförra inlägg.

Det är väl ingen hemlighet att Hannes var en antikapitalist?

[Redigerat av Icaros den 31 aug 2001]

Det är väl ingen hemlighet att Hannes var en antikapitalist?

erhm...sonen till en professor, uppväxt i ett högborgerligt hem...anti-kapitalist? -jo just det... :OO

F-n vad sur jag blir på sådana j-a människor, inser dom inte hur bra dom har det? :l

Skriver man på det sättet som han gör i den där "hälsningen" så är det ju uppenbart att någonting inte står rätt till i pallen på han...

Lådorna är inte riktigt rätt i byrålådan sas...

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Det brevet från HAnnes är ju gammalt skåpmat!

Den anarkiska versionen;mmmdet är ju en utopi vi kämpar mot,okey det kan jag hålla med om,men för att citera Wild;"den kartan där utopia inte är utsatt är inte värd att titta på."
Sen kan man ju personligen förska leva efter den anarkiska reglen"ingen ska inte ha makt över mig ,men jag ska inte ha nån makt övern nån"

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

Erka:http://www.arbetarmakt.com/
Dom som ligger barkom den sidan är inte anarkister utan de är en kommunistisk, trotskistisk organisation,vilket är ,om man bara tittar på maktsidan,motsattsen till anarkism.
Eller som de själva skriver:"Vi grundar vår politik på Marx, Engels, Lenins och Trotskijs skrifter, på Kommunistiska internationalens fyra första kongresser, Internationella Vänsteroppositionen och Fjärde internationalens första två kongresser."

De vilj ju tom uppratta ett patrti!Suck..

------------------

[Redigerat av the-teacup den 31 aug 2001]

Det brevet från HAnnes är ju gammalt skåpmat!

Det är möjligt att det är det för dig, men jag brukar inte ha för vana att läsa artiklar i odemokratiska publikationer.

------------------

hmmReefer,nu blir jag intresesserad.Hur kommer sig att du anser att man måste "vinna" (ekonomiskt)på de åsikterna man har.Vad jag vet så är det rätt så många utav de som ha agiterat för anakismen och det klasslösa samhället adliga och inte gjorde någon hemlighet av det .Peter Kroptikin var aristikat,Bakunin likaså.Gandi var jurist,Godwin var barn till en biggot präst etcDet är nog bra Emma Goldman som var arbetareunge från grunden.
Läs den artiklen som jag referare till i början.

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

etcDet är nog bra Emma Goldman som var arbetareunge från grunden.

Precis, folk med överklassbakgrund som tror sig behöva förklara för den "dumma" arbetarklassen hur dom skall agera eftersom anser att arbetarna själva inte förstår bättre.

Ta en titt på era förlagor från sjuttiotalet som babblade om revolution, nu sitter dom i styrelserum och på läkarkliniker och den enda rest från sitt förflutna som dom har kvar är möjligtvis att dom fortfarande dricker något jävla örtte och lyssnar på Blå Tåget medans dom handlar aktier över nätet.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

sgtpepper
ligger det inte på allas ansvar att förändra samhället till det bättre och leva efter det idealett som man vill ska råda?
Sen är frågan varför är det bara "arbetklassen" som behöver befrias,även "överklassen" kanse behöver bli av med sin maktoch normer så att de kan välja och leva sina egna liv,inte efter en förutbestämd mall.;)

------------------

[Redigerat av the-teacup den 02 sep 2001]

Eller som Åsa Petterson säger i sin bok"Bortom normen -en ny sorts rättvisa""alalt förtryck är inte ekonomiskt"

------------------

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)