webForumDet fria alternativet

Rasistofobi liknar homofobi

Politik & samhälle

2 svar · 744 visningar · startad av Fridolf

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg
Frågan#1

Vad kännetecknar homofobi? Jo, en homofob har svårt att diskutera homosexualitet på ett naturligt sätt. Han (det är oftast en man) känner olust inför att umgås med män som kan vara homosexuella. Han är rädd för att de ska tafsa på honom eller börja flörta eller liknande. Han reagerar med att ta kraftigt avstånd från allt vad bögar och bögeri heter. Citat som "döda alla bögar" är inte ovanliga. Vad beror då allt detta på? Varför denna överdrivna aggressivitet?

Det finns en psykologisk teori som jag tror på och den säger att homofober är osäkra på sin egen sexualitet. De anser, i enlighet med den allmänna världsuppfattningen, att heterosexualitet är det normala, det naturliga. De tror också själva att de är heterosexuella men, och nu kommer det viktiga, de är inte SÄKRA. De kanske har sett på konståkning på TV någon gång, de kanske inte är intresserade av motorsport eller de kanske har funderat på att bli frisör. Det här är saker som anses bögiga eller fjolliga men det behöver inte betyda att personen är bög för det. Men det skapar tvivel. Och det är det här tvivlet, den här osäkerheten på sig själv som de inte kan hantera. Det blir då genast naturligt med åsikten "döda alla bögar". Om det inte fanns några bögar skulle de inte bli påminda om det eller hur? En man som är säker på sin heterosexualitet känner sig inte hotad på samma sätt av bögar och reagerar inte aggressivt.

Jag har nu hittat ett annat område där jag kan se samma fenomen, nämligen rasism. Jag har valt att kalla motsvarigheten till homofobi för rasistofobi. Har ni sett hur vissa debattörer debatterar rasism? Det finns säkert en och annan i det här forumet också. De känner olust inför att debattera eller umgås med andra människor som kan vara rasister. De reagerar mycket aggressivt och meningar som "döda alla rasister" är inte ovanliga. Det är samma fenomen som med homofobin och vad beror det på i det här fallet? Jag tror att svaret är detsamma, nämligen att de är osäkra var de själva egentligen står. En icke-rasist som är säker på sin sak har inget problem med att vare sig umgås eller debattera med rasister eller tänkbara sådana. Han vet att rasisten inte kan få honom att ändra uppfattning. Rasistofoben däremot är rädd för att han eller hon ska hålla med rasisten i en del frågor och därmed själv vara rasist. Det vanliga, normala och accepterade är ju att inte vara rasist. Rädslan för att tillhöra en utstött och hånad grupp leder till ilska och frustration och det tar sig uttryck i "döda alla rasister". Om det inte fanns några rasister finns ju inget att vara rädd för att vara eller hur?

Nåväl, de flesta homofober är inte homosexuella. De flesta rasistofober är inte rasister. Hur botar man då homofobi/rasistofobi? Jag tror att man gör det genom att utan förutfattade meningar ta reda på vad homosexualitet respektive rasism är och sedan, fortfarande utan förutfattade meningar, tänka efter hur man själv förhåller sig till det. När man sedan är säker på var man står är fobin botad.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lille Adol.. förlåt, Fridolf, din retorik går att vända på lika lätt:

Jag har nu hittat ett annat område där jag kan se samma fenomen, nämligen rasism. Jag har valt att kalla motsvarigheten till homofobi för rasfobi. Har ni sett hur vissa debattörer debatterar rasism? Det finns säkert en och annan i det här forumet också. De känner olust inför att debattera eller umgås med andra människor som kan vara av annan ras. De reagerar mycket aggressivt och meningar som "döda alla blattar" är inte ovanliga.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Jag håller med dig till viss del, sgtpepper. Se på Jackie Arklöv tex. En nazist som själv är mulatt, dvs "blatte".

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)