HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg
Om jag har åsikten att man bör få demonstrera fritt, så måste du acceptera det, eller hur? Eller menar du kanske att jag måste rätta mig efter vad svenska folket generellt tycker?
Om jag har åsikten att jag får kasta gatsten på ditt hus så måste du acceptera det, eller ska jag rätta mig efter vad lagen säger?
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Poliserna som sköt direkt på och efter folk på gatan hade väl tack och lov inte anförtrotts några automatvapen... annars hade säkerligen betydligt fler hunnit skjutas.
AAegisMedlem sedan aug. 200115 inlägg Jadu, Hugo. Om du verkligen har åsikten att du gillar/vill kasta sten på mitt hus är det ingenting jag eller nån annan kan göra åt det. Det kan dock polisen om orden blir verklighet.
I en demokrati ska man väl få tycka vad man vill, utan att rätta sig efter massorna?
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg
Om jag har åsikten att man bör få demonstrera fritt, så måste du acceptera det, eller hur?
Jadu, Hugo. Om du verkligen har åsikten att du gillar/vill kasta sten på mitt hus är det ingenting jag eller nån annan kan göra åt det. Det kan dock polisen om orden blir verklighet.
Men då får du ju också rätta dig efter att polisen griper dig om du demonstrerar olagligt?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggChakotay, vad hade hänt om demonstranterna hade haft vapen tror du?
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
I en demokrati ska man väl få tycka vad man vill, utan att rätta sig efter massorna
Javisst får du ha dina tankar precis som du själv vill ha dem. Men du kan inte alltid göra vad du vill. Det är en stor skillnad i utgångspunkten!
Och det beror nog mer på att man ska visa hänsyn mot varandra än att slaviskt följa en "regel / lag". Fast om man attackerar demokratin och rätten att ofredat kunna hålla ett möte som aktivisterna i GBG gjorde så har man brutit mot diverse lagar som är satta för att skydda demokratin och då får man finna sig i att det blir motreaktioner från myndigheter.
Ingen har nånsin hindrat dig från att tycka och tänka vad du vill, men om det övergår till handling kan det bli annorlunda.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg
Chakotay, vad hade hänt om demonstranterna hade haft vapen tror du?
Intressant faktum att Rikard uttrycker sig så... :e
Om jag har åsikten att man bör få demonstrera fritt, så måste du acceptera det, eller hur? Eller menar du kanske att jag måste rätta mig efter vad svenska folket generellt tycker?
Är du dum? Är din ståndpunkt att om någon har en åsikt, vilken som helst, så måste alla andra acceptera det?
I Sverige är det t.ex inte accepterat att demonstrera utan tillstånd, att sno bilar, att idka pedofili eller att halshugga folk.
Det faktum att det ändå finns folk som anser att man bör få göra dessa saker gör inte att vi andra måste acceptera detta och när den demokratiska majoriteten inte accepterar något, då kommer farbror blå och tar hand om de subversiva element som utför de oaccepterbara handlingarna.
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggJag är ju som sagt blond, så jag får väl skylla på det.
Chakotay, vad är det som är så intressant med att jag uttrycker mig så?
*förstår inte*
------------------
AAegisMedlem sedan aug. 200115 inlägg SGT.PEPPER: Du kanske är lite dum...? Om jag har åsikten att man bör få demonstrera fritt, så ska jag väl få ha den, eller hur? Det är det det hela handlar om, och INGENSTANS skriver jag att man MÅSTE rätta sig efter mig.
Att ha en åsikt och sedan gå till handling är två olika saker, men om en kompis till mig skulle anordna en olaglig demonstration, skulle jag självklart delta.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggSorry Aegis - jag citerar mig själv:
Sverige har vi en lagstiftning som talar emot dig - en majoritet av befolkningen har genom vår representativa demokrati valt att ha det så. Med bakgrund av det behöver vi inte acceptera att någon har åsikten att man ska få protestera/demonstrera mot vad som helst, var som helst, när som helst, hur som helst - det krävs tillstånd.
Effekten av detta är att du får räkna med att bli dömd av svensk domstol för ditt agerande.
------------------
[Redigerat av Rikard den 02 sep 2001]
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Aegis >>
Jag säger att man har rätt att demonstrera NÄR MAN VILL. Dessutom behöver man inte vara terrorist bara för att man befinner sig på Järntorget eller Avenyn.
Och
Om jag har åsikten att man bör få demonstrera fritt, så ska jag väl få ha den, eller hur? Det är det det hela handlar om, och INGENSTANS skriver jag att man MÅSTE rätta sig efter mig.
Hur ska du ha det? ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 02 sep 2001]