Jag har fortfarande inte sett en enda debatt eller rapportering från det som hände i göteborg utan en vinkling.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jag har faktiskt ganska höga förväntningar på det.
SR P1 har så liten (och kräsen?) publik att det inte lönar sig för dem att vara populistiska och ge folk det de vill ha.
Jag hoppas bara att alla lyssnar och slutar citera trams ur Aftonbladet och andra ögontjänare.
Skulle man missa programmet (eller vilja höra det igen), finns det att ladda hem i RealAudio-format efter sändningen.
------------------
When God created light, the first shadow was born.
Polisens recept för att hålla demonstranter lugna och glada:
Omringa en skola där flera hundra demonstranter befinner sig. Det finns vapen där (fast senare så visade det sig att man inte hittade några vapen..).
Ge ingen information till ledarna för de olika organisationerna eller till polisens förhandslingsgrupp. Skit i samtalen som man haft flera månader tidigare.
Grip 455 personer. Dom och deras kompisar kommer vara lugna och glada i morgon igen.
Låt nazister göra "sieg heil-tecken" framför demonstranterna.
Skydda nazisterna om demonstranterna blir förbannade på nazisterna.
Storma en skola med specialstyrkor. Det finns en tysk beväpnad terrorist där (låt absolut inte en civilt klädd polis gå in och bekräfta uppgifterna först).
Släng ut halvnakna demonstranter på asfalten och låt dom ligga där (demonstranterna gillar det..).
Nu har väl de som förväntade sig sk vinklade inslag i Sudio Ett om gbg 2001 blivit besvikna. Så långt jag nu hörde reprisen idag var det bra, relevant med intervjuer från olika håll, från trotskister till skjutande poliser.
public Service Radio att its best.
Claes Croner
Heder åt P1 för ett bra repotage där de lät alla sidor komma till tals.
Men min uppfattning står fast, visst klantade sig polisledningen lite men allt ansvar för hur det blev måste ändå läggas på aktivisterna. Den som inte klarar av lite provokationer ska nog inte gå ut och demonstrera.
Polisen ska inte göra kollektiva bestraffningar som i Göteborg, utan arrestera 'terrorister', 'våldsverkare' och annat 'pack' som slänger sten. Det trodde jag var självklart i demokratiska Sverige.
När icke våldsverkare skyddar dessa terrorister så gör dom också sig skyldig till brott (skyddande av brottsling) och därför kan man i princip göra en kollektiv bestraffning (som dock är sanktionerad). För övrigt var hela demonstrationen olaglig och därför var den också sanktionerad.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Polisen ska inte göra kollektiva bestraffningar som i Göteborg
Vaddå kollektiv bestraffning...
:q :q :q
Sen när går polisen omkring och delar ut straff? Det anbelangar tingsrätt, hovrätt m.m.. att tilldela straff.
Det som hände var förhindrande av vidare brottslig aktivitet och upprättande av ordning. Den "brutalitet" som användes var nödvändig för tjänsteutövandet. Att det sköts skott är beklagligt och det kommer naturligtvis utredas ordentligt. Tror knappast att de poliser som sköt sitter och "gottar" sig, som en del verkar tro...
Nog sitter nog många poliser och gottar sig efter att ha gett vänsterfolket så de tål.
Det var många demonstrationer i Göteborg och många av dem hade man tillstånd för. Dessutom ser jag inget fel i 'olagliga' demonstrationer så länge de är fredliga.
Om polis skjuter lite hursomhelst så ser jag det inte som att de 'utövar tjänst', utan helt enkelt försöker skjuta FLYENDE människor. Så är det faktiskt.
Nog sitter nog många poliser och gottar sig efter att ha gett vänsterfolket så de tål.
Varför i hela friden tror du det? Det är inte Black Army du snackar om...
Det var många demonstrationer i Göteborg och många av dem hade man tillstånd för. Dessutom ser jag inget fel i 'olagliga' demonstrationer så länge de är fredliga.
Nä, inte DU men du är inte ensam i detta land och vi har ett system som måhända är trögt, men ändå demokratiskt. Tror du att majoriteten av svenska folket håller med dig?
Om polis skjuter lite hursomhelst så ser jag det inte som att de 'utövar tjänst', utan helt enkelt försöker skjuta FLYENDE människor. Så är det faktiskt.
Vaddå skjuter lite hursomhelst :q
Vad har du för belägg för det påståendet?
Jag säger att man har rätt att demonstrera NÄR MAN VILL. Dessutom behöver man inte vara terrorist bara för att man befinner sig på Järntorget eller Avenyn.
nej men man är terrorist om man kastar sten..
och man har inte rätt att demonstrera när man vill eller var man vill.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Nope, Aegis, det "komiska" är att vi inte behöver acceptera det.
I Sverige har vi en lagstiftning som talar emot dig - en majoritet av befolkningen har genom vår representativa demokrati valt att ha det så. Med bakgrund av det behöver vi inte acceptera att någon har åsikten att man ska få protestera/demonstrera mot vad som helst, var som helst, när som helst, hur som helst - det krävs tillstånd.
Att vissa korkade individer i ett demonstrationståg sular gatusten betyder inte att snuten ska skjuta in i klungan lite hursomhelst.
Vilket polisen inte har gjort heller. Snälla du, missbruka inte orden. Om polisen hade skjutit in i "klungan lite hursomhelst" så lovar jag dig att det inte hade slutat med någon/några skottskadade. Ett par hundra döda snarare. :l
Om jag har åsikten att man bör få demonstrera fritt, så måste du acceptera det, eller hur? Eller menar du kanske att jag måste rätta mig efter vad svenska folket generellt tycker?
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25