webForumDet fria alternativet

kungens vara...

Politik & samhälle

8 svar · 349 visningar · startad av mrblonde

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg
Frågan#1

Jämlikhetsrepublikanismen blir bara trovärdig om den samtidigt kräver att arvsrätten avskaffas generellt. Alltså inte bara för familjen Bernadotte utan även Wallenberg, Bonnier och för övrigt alla medborgare som har egendom värd att skicka vidare till nästa generation.

Artikel i DN
Intressant tanke, att arvsrätten avskaffas. Alla börjar som blanka blad utan att släpa på ärvda pengar och annat materiellt. Fast det hela borde kankse dras ännu hårdare, alla barn borde tas från sina föräldrar när de är små så att vi befriar oss från förtrycket av uppväxt i olika familjer. Sänd alla barn på daghem!

------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Rena dumheterna, det finns faktiskt en grundlagstadgad rätt som heter äganderätten.

Om jag har slitit hårt i hela mitt liv för att bygga upp ett framgångsrikt företagsimperium så är jag väl i min fulla j-a rätt att testamentera mina aktier och övriga egendomar till mina barn?

------------------

"If you don't know what you need Windows NT for, you don't need it."
-- Bill Gates

tyckte det var intressant att se på saken att ärva den kungliga titeln är på ett sätt samma sak som att man ärver pengar.

Skillnaden är väl inte någon direkt mellan att ärva wallenberg pengar och makt och att ärva kunga krona och pengar?

------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag håller inte med om den där jämförelsen med arvsrätten. Jag undrar om författaren anser att arvsrätten bör avskaffas bara för att Göran Perssons ungar inte är garanterade statsministerposter efter hans död. Det finns ju massor av titlar som inte går i arv utan att någon tycker det strider mot arvsrätten. Det är ju bara att bestämma att kungatiteln inte ska gå att ärva eller äga. Det är väl ingen som tycker att man borde ha varit konsekvent och avskaffat äganderätten när man avskaffade slaveriet trots att man otvetydigt inskränkte äganderätten för slavägarna.

För att gå in på jämförelsen med Wallenberg, arvingarna är inte automatiskt garanterade att ärva tex VD-poster. Däremot kan de ärva aktieposter. Är aktieposterna tillräckligt stora så är de tillförsäkrade makt över Wallenbergföretagen, men det beror ju inte på någon ärftlighet i VD-titeln. Det beror på vilken roll aktieinnehav spelar för maktfördelningen. Om vi då tar kungafamiljen så kan normal arvs- och äganderätt tillförsäkra dem att ärva pengar, slott och annat som de äger. Men arvet av titeln kung går bara vidare därför att vi har bestämt att just kungatiteln ska ärvas. Men det kan ju ändras, precis som vi många gånger tidigare har ändrat förutsättningarna för kungatiteln. Tex kan inte kungatiteln ge dess bärare diktatorisk makt över folket som den kunde förut.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jämlikhetsrepublikanismen blir bara trovärdig om den samtidigt kräver att arvsrätten avskaffas generellt. Alltså inte bara för familjen Bernadotte utan även Wallenberg, Bonnier och för övrigt alla medborgare som har egendom värd att skicka vidare till nästa generation

Det var en närmast löjlig åsikt, som kanske är intressant i ett filosofiskt perspektiv, men aldrig annars. Annars tycker jag att artikeln var dålig. "Aldrig har någon använt så många ord för att säga så lite." för att parafrasera Winston Churchill.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Frågan är vart vår egendom skulle ta vägen istället om arvsrätten avskaffades :q

Till staten kanske :q
Gudbevaremig - då gick man inte säker en sekund för Persson och hans hejdukar. :OO

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gudbevaremig - då gick man inte säker en sekund för Persson och hans hejdukar.

Precis som om vi gick säkra idag ;)

Persson och hans hejdukar

Jag förstår inte den personhetskult som uppstått mot Persson, ungefär som han ensam är skyldig till allt ont i världen.

Ja ja, tycket mest att det var en rolig tanken ur filosofiskt perspektiv. (att avskaffa arvsrätten grejjen då :)

------------------
National Blonde Day!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tycker också det är löjligt att man angriper Persson för hur samhället mår idag. Det är knappast Perssons fel utan det får man titta årtionden tillbaka för att hitta roten till..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)