webForumDet fria alternativet

mera göteborg

Politik & samhälle

29 svar · 559 visningar · startad av the-teacup

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg
Frågan#1

När jag läste det här inlägget på aftonbladet blev jag mycket interesserad.Det är en annan person här på sajten som tipsade om den och jag tycker att alla borden läsa den i sin fullhet så jag lägger in den.

[redigering]
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,79485,00.html

Texten är ersatt med en länk till artikeln med hänvisning till copyrightlagarna.

Rikard
forumledare, webForum
[/redigering]

[Redigerat av Rikard den 17 aug 2001]

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Faktafel och en hel del olika förklarningar finns till olika påståenden i den här artiklen.
Bara en sån sak som att anmälningarna mot poliserna inte har utrets än förklarades t.ex av rikspolischefen i Uppdrag Granskning (med en förövrigt partiskt Kattis Vadhonnuheter).

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tycker det speglar ganska bra hur gnällandet tagit fart i både media och i vissa grupper. Är det ingen som står för sina handlingar längre?

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Varför inte bara länka till artikeln? :q
Att sno hela texten rakt av är ett uppenbart brott mot upphovsrättslagen. Citaträtten gäller definitivt inte eftersom hela texten är kopierad och att sätta ett copyrighttecken längst ner hjälper inte mot några grundlagar.

------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..."
Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Tack för du visade artikeln! :D

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Sämsta artikeln jag läst på länge i Aftonbladet (det säger en hel del).
Ärligt talat så kan man ju inte påstå att Göran Greider är opartisk. Hans sympatier ligger väl en bit vänster om Schymans.

Och VILKA skribenter skulle vara "opartiska" :q

Är den dominerande högerpressen neutral :q

vilken är den dominerande högerpressen? *inte förstå riktigt*
Är det aftonbladet, expressen som i princip utför en häxjakt på nazister och högerextrimister?
Min morsa jobbar på tidning, är hon åt extrem högern?
Fan nu får du svara Chakotay, för det går inte bara att peka fingrar så.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Alla tidningar har ju en inriktning - det är ju bara att gå igenom dem för att se efter.

Ur minnet:
Aftonbladet är uppenbart (s), dvs vänsterorienterad.
SvD är åt höger, är dock osäker på den exakta lydelsen.
Expressen är oberoende liberal.
DN är helt oberoende.

Jag litar på DN! ;)

Vid närmare eftertanke, hur står det till med nyhetsbyråerna, Reuters, TT, FLT osv? Personligen tror jag inte de har någon inriktning. Nån som vet? :q

------------------
"Öh, det är höjdhopp..."

Officiellt har de nog inte det, men jag tycker att det lyser lite färger ibland hos de flesta. Det viktiga är nog att man är nyhetskritisk i allt man hör och läser som privatperson.

------------------

Q:
jag vet att alla tidningar har en politisk "inriktning" men detta är för det mesta bara ledningen å det syns mest bara på ledarsidan.
alla som jobbar på en tidning som är låt oss säga folkpartisisk är definitivt inte folkpartister..
Att _alla_ artiklar är färgade av åsikter från den som skriver är ganska uppenbart.

Men det var inte det d handla om, enligt chakotay skulle en stor grupp tidningar vara höger åt det extremistiska hållet. Jag undrar helt enkelt vilka tidningar han syftar på.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

PeW: Officiellt är just vad det är! ;)

Jönköpings-Posten (vars inriktning jag faktiskt inte har koll på) brukar citera andra tidningar ute i landet och anger då också deras inrikning.

Ett urval:
Katrineholms-Kuriren (lib)
Hudiksvalls Tidning (c)
Folket (s)
Dala-Demokraten (s)
Norrköpings Tidningar (m)
Nerikes Allehanda (lib)
Smålandsposten (m)
Aftonbladet (ob s) Där kom den!
Länstidningen Östersund (ob s)
Falu-Kuriren (ob lib)

Nu vet jag inte om de har nån förkärlek att citera nån speciell inriktning, men det kanske inte är omöjligt.

------------------
"Öh, det är höjdhopp..."

Enligt uppgift är 85% av svenska tidningar högerpress (och detta Aftonbladet oräknat).

Det förvånar mig inte att Jymdis uppfattar krtik mot somliga som "häxjakt på nazister och högerextrimister"...

Chakotay:
Jag sa inte att jag var emot denna häxjakt. Men den var däremot det.
85% av landets tidningar är högetextremistiska, fram med bevis nu!!!
Vilka är högerextremistiska, ledningen, ägarna, journalisterna eller alla inblandade?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Chakotay: Enligt uppgift? Den källan är jag nyfiken på!

Hur har de definierat höger förresten? Är Expressen och Falu-Kuriren höger eftersom de är oberoende liberala? Eller allt som står till höger om Aftonbladet?

------------------
"Öh, det är höjdhopp..."

Ah Q. Jag var lite otydlig. Jag hakade på frågeställningen du hade i inlägget innan om nyhetsbyråerna. Så det var dem som mitt svar gällde inte våra små nationella tidningar.

------------------

Enligt uppgift är 85% av svenska tidningar högerpress

Vem läser alla tidningar på en gång då? Kan man inte välja själv vilken tidning man ska läsa?

Sen är det ju så att även om det nu skulle vara sant med så stor fördelning totalt så är frågan om det har någon betydelse eftersom det finns otaligt med landsortstidningar som är och har alltid varit själva på orten. Slår man ihop dem får man lite siffror, men har det nån betydelse eftersom den som bor i Ystad knappast läser lokalblaskan i Kiruna?

Balansen är väl kanske mer viktig i de stora tidningarna som ändå säljs över hela landet... ;)

Men en liten undran.
Vilka är höger för dig, chakotay? Är det samtliga som inte är vänsterpartister?

------------------

[Redigerat av PeW den 19 aug 2001]

Jymdis...

...enligt chakotay skulle en stor grupp tidningar vara höger åt det extremistiska hållet ( - - - )85% av landets tidningar är högetextremistiska

:q :q :q

okej jag felcitera dig Chakotay men frågan återstår (3 andra har också ställt den).

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Jymdis:

Chakotay har vad jag kan se aldrig påstått att någon tidning är högerextremistisk, han sa att 85% av tidningarna var åt höger i sina åsikter. Det är väl ändå skillnad på att säga att någon tidnings åsikter tillhör det borgerliga blocket och att åsikterna är fascistiska eller nazistiska?

(Nåja, ibland så är skillnaderna inte så stora i realiteten :p ;))

------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)