webForumDet fria alternativet

Stackars aktivister

Politik & samhälle

30 svar · 685 visningar · startad av Hugo · sida 2 av 2

Frågan, av Hugo

Återigen har polisen provocerat dom till vandalism och snatteri, undrar när media ska sluta försvara dom? <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,81947,00.html> \[Redigerat av Hugo den 19 aug 2001\]

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Spender:

Att man var tvungen att ha åsikter efter sin klasstilhörighet hade jag inte en aning om. Vad är det som är fel med att höginkomsttagares barn förstått vad rättvisa innebär?

Bara dom har sopat rent utanför sin egen dörr först så är det väl helt okej.
Men om de kommer från fina familjer så ska de väl se till att slå sönder sitt eget hus innan de ger sig ut och vandaliserar.

Var stod det nånstans? Mac Donalds är ett bra mål utan att polisen behöver provocera. Och klotter utövas väl ändå.

Det stod ingenstans men eftersom de har hävdat att de har slagit sönder saker förut pga av polisens provokationer så kan man väl anta att det var pga polisen den här gången också.
Varför ska man slå sönder McDonalds? Om man inte gillar dom så är det väl bara att inte äta där.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Hugo:

..de har hävdat att de har slagit sönder saker förut pga av polisens provokationer..

De?? Aha, du menar "de vänsterextrema", som är en helt homogen grupp med exakt samma åsikter, ideologier, mål, medel osv.
Dra alla över en kam, saknar nyanser, är begrepp som kommer upp i min hjärna.

Varför ska man slå sönder McDonalds? Om man inte gillar dom så är det väl bara att inte äta där.

Jag tycker inte man ska slå sönder det, jag är mer för bojkott och propaganda. Men jag menar att McDonalds brukar vara ett mål för de mer våldsamma elementen ändå, utan provokationer.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Matti:
förstår ändå inte hur du förklarar d...
och sen "några småkids som snattade" säger man ungefär som

"ja.. dom små busarna ;) " ..

E väl fan ett brott d åsså? Samma som grafiti e..

"lite tags längs vägen vi gick.

Kanske inte alls som det som hände i göteborg men på nåt sätt verkar det som att dom tror dom står över lagen.. Och då börjar det bli farligt.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Från Mattis länk:

Endast några civilpoliser sabbade stämningen genom att försöka gripa graffitimålare som gjorde tags längs vägen eller hindra folkölsnatteri

Man vet ju inte om man skall skratta eller gråta. :q

Tror dom verkligen att dom skall bli tagna på allvar med så här korkade kommentarer?

Totalt intelligensbefriat!

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

– Jag bryr mig inte om om de filmar mig, jag tänker fortsätta att klottra och vandalisera. Främst vänder jag mig mot SL, sa en person som greps av civilpoliser

Hur blåst får man bli? :l

------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..."
Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

De?? Aha, du menar "de vänsterextrema", som är en helt homogen grupp med exakt samma åsikter, ideologier, mål, medel osv.
Dra alla över en kam, saknar nyanser, är begrepp som kommer upp i min hjärna.

Man kan väl tänka sig att de som bara går i demonstrationstågen har ungefär samma åsikter som de som går i demonstrationstågen och sabbar.
Att påstå något annat är som att säga att den som kör flyktbilen vid ett bankrån inte gör något olagligt, han kör ju bara en bil mellan två punkter.

Man kan väl tänka sig att de som bara går i demonstrationstågen har ungefär samma åsikter som de som går i demonstrationstågen och sabbar.
Att påstå något annat är som att säga att den som kör flyktbilen vid ett bankrån inte gör något olagligt, han kör ju bara en bil mellan två punkter.

Jo, de som gick i antikapitalist-demon var antagligen antikapitalister hela bunten. Så då kan man klumpa ihop alla antikapitalister och säga "de hävdade att polisen provocerade.."? Du menar indirekt att jag hävdade detta till exempel?

Jag vill egentligen inte märka ord och begrepp bara för att retas med dig. Det är bara den allmänna "det där vänsterpacket"-resonemanget som jag reagerar på.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är bara den allmänna "det där vänsterpacket"-resonemanget som jag reagerar på.

På samma sätt är det naturligtvis fel att säga:
"Dom där poliserna är våldsamma allihopa"
"Det där rika kräken i Djursholm"
"Svinen i regeringen"

...eller?

------------------
/Tor
www.tor.nu

Japp, precis Web-Tor, du har fattat.
"Polisen som institution tycker jag är fel."
"Kapitalismen skapar klassklyftor, och det tycker inte jag är bra."
"Parlamentarismen tycker jag är fel."
...är bättre att säga.

(Jag orkar inte argumentera för ovanstående punkter just nu, men givetvis skall det finnas argument bakom.)

------------------

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)