IRC-logg: (orkar inte fråga personerna om lov så jag gav dem nya namn)
[22:30] <person1> Snuten "accepterade" inte att vi skulle till Djursholm... De skulle tydligen ta till hårdhanskarna om vi drog dit, så vi stack till Rålandshovsparken istället
[22:30] <person2> person5: och hur mycket? och hur?
[22:30] <person3> person1: vad hände? hur var det?
[22:30] <person1> Mycket folk måste jag säga... Media säger 2000, men det måste fan ha varit minst 3!
[22:31] <person4> person1: Hur var deT?
[22:31] <person1> Det mesta gick lungt till... Tåget gick runt i city och sedan ut till Rålandshovsparken.
[22:31] <person3> person1: jag läste att ni länsade några butiker, är det sant?
[22:31] <person1> Det kastades tydligen egg på McD och media påstår att stenkasting ska ha förekommit (totalt skitsnack)
[22:32] <person1> En massa småkids snodde öl från nån 7-11 butik
[22:32] <person6> person1 > attackerade inte snutarna?
[22:32] <person1> person6: nej, de höll sig bara framför tåget
[22:32] <person6> mystiskt.
[22:32] <person1> person6: det var ju först meningen att vi skulle till Djursholm, men för att undvika bråk så valdes en annan väg. De flesta snutarna var nog i Djursan skulle jag gissa
[22:35] <person3> Gick det alldrig hett till (upploppstämning?)
[22:35] <person6> hehe
[22:36] <person1> person3: en del småknattar som tyckte det var kul att maskera sig, men annars var stämningen mycket trevlig
[22:36] <person2> person5: okej. tack.
[22:36] <person7> ja, det var väldigt trevligt
<person1> Kan ju bara säga att RTC blev lyckat, även om småknattar snattade folköl, klotter förekom och det blev en annan färdplats (någon stenkastning har alltså inte förekommit). Borgarbrackorna lyckades undvika oss den här gången, men vi kommer tillbaka! På återsende kamrater!
Från artikeln:
18/8 består av flera politiska grupper och inga ledare vill framträda med namn. Inte heller vill de berätta vilka organisationer som står bakom sammanslutningen. De vill inte höra talas om Reclaim the streets.
Det är inte ofta detta händer men:
x( Fega jävla kräk! En ordentlig uppfostran skulle de ha. Våga stå för det de tycker. Respektera andras egendom. Moget uppförande. Att det ska vara så svårt.
Vanligt sunt förnuft är uppenbarligen inte särskilt vanligt. :OO
På Expressens hemsida kan man läsa att flertalet av de granskade aktivisternas föräldrar är höginkomsttagare, med en genomsnittslön långt högre än svenssons.
Lite märkligt kan tyckas att de då springer runt med flaggor på Mao och Che Guevara.
Tycker även delvis att dessa ungdomar mer förstör arbetarnas möjligheter, än att deras aktiviteter är till gagn för arbetarvänstern.
Aktivisterna demonsterade mot kapitalismen och de ökande klyftorna right?
Tycker det är synd att skrämma de stackarna på Djursholm (var själv där igår, för första gången... på Djursholm). Kanske mest rädd själv... :)
Återigen har polisen provocerat dom till vandalism och snatteri
Var stod det nånstans? Mac Donalds är ett bra mål utan att polisen behöver provocera. Och klotter utövas väl ändå.
Jag tycker inte media försvarar "oss" vänsterextrema speciellt. När folk klagar om att media berättar "snyfthistorier om aktivister" brukar det handla om relevanta saker (tex polisens stormning av skolan i Genua). "Djävla kommunistmedia" brukar det heta då. Och "Skjut de djävlarna".
Dessa reaktioner skulle jag kunna tänka mig kommer av de felaktiga och spekulativa sakerna som skrivs, och som medelsvensson med kommunist/anarkistskräck suger i sig.
Jag tänker närmast på artiklarna i Expressen de senaste dagarna där "extremvänstern" granskas. Vad är extremvänstern, och vad är den seriösa vänstern? (Finns det förresten nån som bryr sig? Hela vänstern är ju en stor terrorgrupp.)
Nu kommer nån säga, "du är anarkist, du vill avskaffa staten, med våld". Då svarar jag nej. Jag är idealist och tror inte på våld i princip. Ska man skapa ett fritt samhälle kan man inte göra det med tvång och våld.
------------------ "Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
På Expressens hemsida kan man läsa att flertalet av de granskade aktivisternas föräldrar är höginkomsttagare, med en genomsnittslön långt högre än svenssons.
Nej förmodligen inte så konstigt eftersom höginkomsttagare, enligt min erfarenhet, tar sig mindre tid för sina barn - köper massa leksaker åt dem för att de ska fördriva sin tid själva. (En form av avlatsbrev.) Sen gäller detta inte alla naturligtvis.
Barnen saknar alltså i sin uppfostran den kärlek och trygghet som behövs från hemmet. Ett skäl till varför mamma- och pappaledighet ska vara lagstadgat.
Det är min uppfattning av det hela i alla fall.
Icaros
Jag är idealist och tror inte på våld i princip. Ska man skapa ett fritt samhälle kan man inte göra det med tvång och våld.
Fritt samhälle utan våld ja.
Fritt samhålle utan tvång - ja, men inte undantagslöst.
Sen kanske ordet tvång är fel för att beskriva det jag menar. Gränsdragningar tror jag behövs under uppväxtåren.
Om ingen (i detta fall i första hand föräldrarnas ansvar enligt min åsikt) sätter gränser så får ju ett barn svårt att uppfatta vad som är rätt och fel. Detta är förmodligen en självklarhet för oss alla, men emellan åt funderar man på om inte en del föräldrar kanske skulle behöva hjälp att sätta dessa gränser.
Jag är idealist och tror inte på våld i princip. Ska man skapa ett fritt samhälle kan man inte göra det med tvång och våld.
Som det var då på den gamla tiden, innan en massa odemokratiska idioter började använda sig av civil olydnad med VÅLD och då aktivisterna fortfarande var fredliga.
Håll inte på att snacka skit om provokationer... det finns en lag och den gäller för alla. Den som är tillsatt att se till att lagen efterlevs är polisen, de är inget gatugäng eller nån annan våldsgrupp. Vissa kanske tar i för hårt vid nåt tillfälle, men samtidigt har de ändå belägg för att visa pondus och auktoritet.
Tycker att det mest verkar som om drägget inte pallar med det sistnämnda och ska sen överdriva det hela till polisbrutalitet.
Nej förmodligen inte så konstigt eftersom höginkomsttagare, enligt min erfarenhet, tar sig mindre tid för sina barn - köper massa leksaker åt dem för att de ska fördriva sin tid själva. (En form av avlatsbrev.)...
Helt riktigt Rikard. Ett annat altyernativ som många överklassföräldrar använder, är att"dumpa" sina barn på fina internatskolor. Enbart för att de inte har tid med sina barn. Ett exempel på detta är ju Lundberg. Där har många elever själva gått ut och varigt kritiska mot att "elever" dumpas på skolan.
Tycker dock det är knepigt att dessa "överklassbarn" söker trygghet och identitet genom att sprina runt och vifta med flaggor som föreställer Mao och Che Guevara.
Lite märkligt kan tyckas att de då springer runt med flaggor på Mao och Che Guevara.
Att man var tvungen att ha åsikter efter sin klasstilhörighet hade jag inte en aning om. Vad är det som är fel med att höginkomsttagares barn förstått vad rättvisa innebär?
Edit: Jag såg att det kanske ser lite lustigt ut med rättvisa i dessa sammanhang, men låt gå. ;)
------------------ Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
Vad är det som är fel med att höginkomsttagares barn förstått vad rättvisa innebär?
Inget fel alls. Tycker ändå det är lite märkligt, då äpplet oftast inte faller långt från trädet.
På ett plakat står det "Avskaffa polisen". Sedan går man ut och klagar på att poliserna inte gör tillräckligt för att stoppa nazisterna.
Lite märkligt kan man ju tycka?
Vad är det som är fel med att höginkomsttagares barn förstått vad rättvisa innebär?
OCH:
Inget fel alls. Tycker ändå det är lite märkligt, då äpplet oftast inte faller långt från trädet.
Är det verkligen rättvisa att provocera med våld?
Men det är inte alls ovanligt att identitetssökande överklassungar gör uppror mot sin omgivning (rå-kapitalisterna) genom att göra precis tvärtom som sina föräldrar. Men nu är det ju oxå som så att deras föräldrar i de flesta fall gjorde liknande saker på 60-70 talet då det lät likadant i såväl media som från aktivisterna.
Så det är ingen "ny fluga" utan egentligen gammal skåpmat som går igen om än med stenar och klubbor ist för med sånger och plakat.
Orättvisor finns det och självklart är det rätt att demonstrera mot dessa, men som utvecklingen varit den senaste tiden är det ju rent av bisarrt. Hur f*n tror de att de kan vinna några poäng blan folket när de beteer sig sådär? Demokratiskt? Pyttsan!
Hur f*n tror de att de kan vinna några poäng blan folket när de beter sig sådär?
Tror du verkligen att dom, innerst inne verkligen tror på detta själva?
Själv är jag mer tveksam till om dessa ungdomar har någon genomtänkt ideologi att sprida?
Demonstrationstillstånd saknades så vitt jag har förstått.
Det var första lagbrottet.
Harmlöst visserligen, men lik förbenat ett lagbrott. Skillnaden mellan en genomförd "otillåten" demonstration och t.ex. mord är stor men det är lik förbenat ett brott. Var ska vi dra gränsen nästa gång Matti? ;)
det här liknar propaganda lite juh..
Matti: jag såg helt andra bilder på TV.. hur förklarar du dom?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Den här demonstrationen verkar inte ha något egentligt syfte. Efter vad jag har kunnat läsa i tidningarna verkar det mest som att de var ute efter något att göra.
Man kan spekulera om hur det gick till.
"Vi demonstrerar i Djursholm mot klassklyftorna. Nej förresten, vi drar till Rålis och bär plakat. Hmmm... vad ska det stå på plakaten? Jo, "avskaffa polisen" och "solidaritet med zapatisterna". Vänta nu, vad har det med klassklyftor att göra? Skit samma, vi har ju kul i alla fall."
OK, nu när jag har läst mer om aktionen vet jag att den i stort gick fredligt till, sånär som på några enstaka som förstörde och klottrade. Men vad var demonstrationens syfte? Och varför brydde man sig inte ens om att söka demonstrationstillstånd?
Jag har mycket svårt att få respekt för grupper vars budskap är mycket otydligt och som inte ens försöker föra fram det på laglig väg.
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)