Tror folket där nere behöver för det första vars en stark ledare.
Arafat är för gammal (och sjuk) för att kunna göra så mycket. Han har heller inte "respekt" från alla som han företräder, och därmed ingen kontroll. Israeliterna å sin sida byter statsman varje dag känns det som, och det dom behöver är också en tung man.
Vad som behöver göras är att Israel och Palestina delas upp av FN så lösningen blir så pass neutral så att både länderna känns som dom gått till mötes (vilket nog är det svåraste), Arafat (eller nån annan) rensar upp i dom egna leden (och israel låter honom göra det utan att komma med missilattacker ÄVEN om det är blir bilbomber etc). Vidare måste ALLA inblandade se att våldet måste upphöra, USA måste sluta hålla Israel om ryggen, och sist men inte minst; väst måste göra upp med sitt dåliga samvete gentemot judarna.
Tror jag fick med det mesta =) *säkert nåt fel*
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jag tycker FN ska gå in och ockupera hela israel tills de slutet med morden på palestinska befolkningen.
Varför går inte FN och USA in i palestina mån tro ? hmmm, kanske kan det spela roll att de var med och gav dem landet samt att Israel är usas största vapenköpare.
Hur fan kan knesset godkänna några judiska extrimister att bygga en synagoga på tempelberget. Hade någon plo låtit Hamas bygga en moske vid klagomuren hade det blivit ett jvla liv.
men.. erka.. du tar det som det bara är israels fel.. tycker jag..
så är det ju ändå inte.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jymdis, det är inte bara israels fel, det är så klart islamska fundementalister också. Men israel är ockupanten i mina ögon, och har en så mycket starkare krigsmakt och använder så mycket mer våld och har gjort det sedans starten av "staten" israel så jag blir rädd.
Vad är 10 åriga pojkar som kastar sten mot polisens gummi och skarpa skott
Jag tycker att man ska ta bägge parter i örat utan urskiljning. FN ska vara opartisk fredbevarande och dra en klar gräns. Enda sättet att få stopp på eländet är att tvinga kombatanterna att blicka framåt - inte bakåt och då fungerar det inte att särbehandla en av dem.
Ungefär som med ungar på dagis alltså :e
Vad är 10 åriga pojkar som kastar sten mot polisens gummi och skarpa skott
Det är nog inte det som är det stora problemet, utan dvs bilbomber och bomber rent allmänt.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Det största motståndet är med sten från palestinierna, palestinska polisen har inte skjutit särskillt många fundementalistiska judar, men israelisk polis har skjutit ett stort antal palestinier. Sen att hamas utbildar 10 åringari sjävmordsattacker är en annan helsjuk sak. Det är bara tragiskt, konflikten grundar sig på religionen...
Undrar varför inte FN och USA stoltserar in ?då kan de ju gå in i turkiet på samma gång vett ja
Idag har jag haft tråkigt på jobbet så jag har funderat lite på det.
Bäst vore nog om FN/USA/NATO upprättade en förbjuden zon(kanske 500m bred) där ingen fick vistas.(Inte ens AFA skulle kunna bli provocerade med ett så stort avstånd till sin motståndare)
Det svåra är bara att bestämma exakt vart den ska vara.
Ett annat alternativ vore att hjälpa upp den krisdrabbade svenska vapenindustrin genom att sälja vapen till palestinierna och på det sättet jämna ut odsen lite.
Bäst vore nog om FN/USA/NATO upprättade en förbjuden zon(kanske 500m bred) där ingen fick vistas.(Inte ens AFA skulle kunna bli provocerade med ett så stort avstånd till sin motståndare)
Det svåra är bara att bestämma exakt vart den ska vara.
Det svåra är väl hur man egentligen ska rättfärdiga nåt sånt.. Visst, vi ser det självklara, men israelerna kommer knappast att acceptera det och "springa därifrån".. ;)
Enda lösningen är att ge palestinierna ett fritt land, det tror jag faktiskt.
------------------
Tro inte att du är så stor att andra ter sig små. Konfucius
Staten Israel måste göra avkall på sin självutnämnda rätt att enbart vara för judar och bli en demokratiskt land för *alla* medborgare som bor där, samt ersätta 1948 -och 67 års palestinska flyktingar för deras förlorade mark och ägodelar och deras år i flykt.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Att judarna blivit trakasserade och förföljda i århundraden rättfärdigar inte deras etniska rensning av palestinier. Ett fritt Palestina är det enda som löser frågan.