webForumDet fria alternativet

Turkiet och EU

Politik & samhälle

6 svar · 391 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Vad tycker ni om att Turkiet nästan är med i EU nu ?

------------------
Våga lek med dig själv

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Att det är sätt för EU att bygga upp sitt imperium så att det kan hävda sig mot USA, det är ju helt uppenbart.
Att Turkiet redan är med i NATO gör inte saken bättre.
North Atlantic Terrorist Organisation? Så brukar NATO kallas har jag sett på diverse plakat...

NATO gör va fan dom vill, USA lägger bara in sitt veto i FN och sen bombar dom nåt litet land till stenåldern, som det är så jävla populärt att säga.
Jävla imperialister hela bunten!

Fast nu kom jag av topic, helt och hållet. Förlåt. ;)

Turkiet ska inte komma in i EU. Inte som EU och Turkiet ser ut idag i alla fall.

Hur kan man släppa in ett land som förbjuder en befolkning större än sveriges att prata, skriva, läsa sitt eget språk. Tortyr av politikstoliktänkande, mord på minioriteter etc. Jag blir så jvla förbannad

------------------
Våga lek med dig själv

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jag har inte tagit ställning vare sig för eller emot Turkiets inträde i EU, men man kan nog dra rätt feta paralleller mellan Turkiet-EU och Kina-IOK...

Bägge organisationerna tror att om man blandar sig i och ger efter lite så kommer de styrande att inse vad de sysslar med och skärpa till sig.

Då är bara frågan: kommer detta att inträffa?
Jag är skeptisk. :l

red.
Vad gäller NATOs inblandning i det hela tror jag inte den frågan är så avgörande.
Jämförelsen med säkerhetsrådet kan man ta åt andra hållet också: i Göran Winters bok Operation Garbo skissas ett scenario upp där dåvarande Sovjetunionen invaderar Finland och Sverige för att upprätta en säkerhetszon gentemot NATO och västmakterna. Frågan togs upp i säkerhetsrådet och gissa vem som lade in sitt veto så att FN inte kunde ingripa? Jupp, Sovjet.
Personligen tycker jag det är mycket illa att ett antal stater har detta veto i säkerhetsrådet - det kunde gott avskaffas så rådet kan börja jobba ordentligt.

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

[Redigerat av Q den 16 jul 2001]

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Turkiet bör inte in i EU under nuvarande styre, enligt mig. Och så blir det inte heller. Och de är längre ifrån än vad erka låter påskina. Kom ihåg att EU är ganska trögrörligt. Det finns knappast någon stark önskan bland EU-gubbsen att snabbt få med Turkiet.

Q:s paralleller är för tunna. Om du tänker efter Q är det en stor skillnad på dessa organisationer. EU bottnar i alla fall i någon form av demokrati, vilket IOK inte gör i någon större utsträckning. Dessutom är det förstås en stor skillnad på en organisation som har som uppgift att underlätta genomförandet av lyckade spel och Europeiska Unionen som har så mycket större områden att behandla.

Kag tycker flera länder bl a Sverige (Anna Lindh) visat att Turkiets beteende är oacceptabelt.

[Redigerat av clarkbones den 17 jul 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

It is a crock of shit,
and smells as of a sewer.

Det enda ljuset i mörkret är att EU kanske kan påverka dem i kurdfrågan.

------------------
All things serve the Beam!

Då kanske IOK kan få Kina att sluta mörda folk som inte tycker som ledarna, som trottsar systemet. Tror inte det, det är bara ett rävspel för galleriet att de vill hjälpa kinas folk, de vill få in europeiska och amerikanske företag i kinas jättemarknad.

Någon högt uppsatt EU parlamentariker sa att det går bra för turkiet, de har tagit åt sig av kritiken och gör nu allt för att få komma med. Han hade hand om övervakningen av turiket också. Veckan efter så dödas 40 kurder i en demonstration av turkisk militär

------------------
Våga lek med dig själv

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)